AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

318 touring som tjänstebil

an
4
andper
318i Touring -08
Hej.

Någon som har erfarenhet av personalbilsavtal?

Jag har i dagarna plockat ut 318i touring som personalbil.
Mitt leasingbolag gav mig en kalkyl, som för mig med minimalt intresse var mer eller mindre obegriplig. I kalkylen står där i nämnd ordning:
Justerat förmånsvärde: XXXX:-
Brutttolöneavdrag: XXXX:-
Nettolöneavdrag: XXXX:-
Jag var från första dagen osäker på vad detta skulle innebära för mig och vilken min totala kostnad, så jag ringde och frågade leasingbolaget. Dom menar att allt jag behöver bry mig om är Nettolöneavdraget som står längst ner i kalkylen, det är den enda kostnaden som jag kommer att få. Men jag kan ändå inte släppa känslan av att förmånsvärdet är en extra kostnad som tillkommer på mitt bruttolöneavdrag, trots att leasingbolaget påstår att allt är inräknat. Det skulle i sådana fall innebära att bilen blir bra många tusenlappar dyrare än vad leasingbolaget påstår.

Någon som kan bekräfta eller avfärda mina farhågor?
an
4
andper
318i Touring -08
För att hjälpa er på traven så kommer här lite siffror från leasingbolaget, taget rakt från kalkylen.

Bil Per månad
Förmånsvärde: 4275:-
Företagets kostnad: 7369:-
Bruttolöneavdrag: 5565:-
Netto efter milersättning (beräknat på 2000 tjänstemil om året): 2699:-

Leasingbolaget att jag bara behöver bry mig om sista raden. Vad säger ni?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du har rätt. Förmånsvärde kommer att tillkomma på 4275kr x din marginalskatt vilket ungefär blir 2223kr räknat på 52% marginalskatt.

"Netto efter milersättning" är effekten av bruttolöneavdraget, dvs den nettolön du går miste om.

Din totala kostnad bör bli 2223kr i extra skatt + 2699kr per månad vilket ger 4922 kr mindre i plånboken varje månad jämfört med att inte ha någon tjänstebil.

Det blir i alla fall billigare än att köpa privatbil i samma prisklass dock.

//Lövet
an
4
andper
318i Touring -08
Tack Lövet för ditt svar.

Jag hittade en rad, i kalkylen lagom gömd så att man inte ska se den. Där det står: Nettokostnad vid 53% marginalskatt 4881:-

Det är alltså den kostnaden man ska räkna på?
Inte glädjekalkylen 2699:- som leasingbolaget påstår.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Självklart är det den totala kostnaden som är intressant för din del. Hur gärna man än vill slippa skatt så är det onekligen svårt att komma undan på ett lagligt sätt ;-)

Leasingbolaget försöker självklart bara visa den kostnad som de orsakar men att förmånsvärde tillkommer borde de vara tydligare med.

//Lövet
an
4
andper
318i Touring -08
Du är den enda (och då har jag frågat många!) som har kunnat förklara detta på ett vettigt sätt. :-)

Tack för hjälpen!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
" Din totala kostnad bör bli 2223kr i extra skatt + 2699kr per månad vilket ger 4922 kr mindre i plånboken varje månad jämfört med att inte ha någon tjänstebil."

Dessa 4922 kr/mån är det räknat före skatt?
Månadskostnaden på min bil (privatköp, lätt begagnad) kommer ju inte ens i närheten av de siffrorna.

__
Min bil:
Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
300.000kr / 2 / 36 = 4166kr bara i värdeminskning för en sådan bil som privatperson. Till det ska läggas skatt, försäkring, däck, service osv. Sedan får man oftast bättre rabatter som företagskund, plus att inköp till bilen kan göras med oskattade pengar (vanligen är det så, detta är en avtalsfråga)

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
4922 är nettokostnaden i det här fallet, skatteeffekter är redan inräknade.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.