AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.343

Nya bakdäck, vad ska man välja?

Har kollat runt lite på forumet och kikat på diverse däcktester men blir inte så mycket klokare när det är olika bud. Jag kör på 255/35-18 bak på M3an och har kört med Goodyear F1 men tycker inte att jag haft särskilt bra grepp med dessa, vått som torrt. Har kollat lite extra på Kumho ecsta spt ku31 och Toyo proxes T1-R.
Är det någon som har erfarenheter kring dessa däck? Eller andra däck i samma prisklass?

Kan tilläggas att jag inte kör på bana utan enbart på gatan och är ute efter bra grepp. Dessa däck ligger under 2000:-/st (iaf på däckonline). Kan man få ett bra däck i den prisklassen eller är det helt enkelt så att man måste betala det lilla extra för att få tex Michelin Pilot sport?
Kollat något på Bridgestone - Potenza RE 050 A ?
Har själv beställt sådana, de skall vara riktigt bra enligt de tester jag sett iaf. Ligger helt ok prismässigt också på däckonline.
Jag kör Toyo T1-R runt om på Alpinan, har även haft dessa däck på andra bilar och tycker de funkar bra för det priset.

Visst har Pilot Sport bättre grepp men för mina användningsområden funkar Toyo bra =)
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Bridgestone Potenza R 050A (235/40-18) köpte jag. Valde mellan dessa och Michelin PS2.

Auto Motor & Sport testade däck i dimension 225/40-18 och där var Bridgestone topp 3 i alla moment. Michelin var sämre på våt väg och riktigt dåliga i vattenplaningsdelen.

Vad jag inte vet är hur däcken beter sig när de börjar bli slitna, då kan ev
Michelin ha ett försprång. Dessutom sägs PS2 ha en lång livstid, men till ett dyrare pris dock. Jag betalde ca 1.800kr/st inkl montering och balansering för Bridgestone, Michelin hade kostat mig 2.200kr/st.

Läs testen här: Länk

///Magnus
Ett till test som kanske kan vara av intresse: Länk
Bridgestone Potenza eller Pirelli Zero Nero är mina två tips. Två kanondäck med bra allround egenskaper både på torra och våta vägar. Själv kör jag på Pirelli Zero Nero. Bästa däcket hittills som jag provat. Kör du bara när solen skiner och det är torrt så kan jag även rekommendera Michelin PS2.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag kör med Kumho Ecsta spt Ku31 och tycker att jag har bra väggrepp.
Bilen körs som sagt mestadels motorväg/landsväg och de duger gott o väl.

Min Bil:
Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nya Good Year F1 Assymetric har vunnit i flera tester och då bl a slagit samtliga däck nämnda ovan. Finns länk till någon av dessa teser i en annan tråd som jag inte hittar just nu. Valde själv mellan detta och Dunlop SportMaxx när jag köpte 235/40-18 och det blev Dunlop men det var innan jag läste de senaste testerna. Hade kanske idag valt GY då dessa även var billigare.

Väljer man Kumho så är nog KU19 ett bättre däck.

___
//Ulf
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
När ni kollar tester på däck, kolla då på tester som är så nära "er" dimension som möjligt. Att läsa ett test av 16"-däck när ni själva ska ha 18 el 19" kanske inte är det lämpligaste...

///Magnus
Tack för alla svar.. Har ju kört med Goodyear F1 tidigare, den äldre versionen, hette GS3 eller nåt liknande.. kanske har förbättrats mycket med det nya assymetric. Såg att det stod "assymetric" på Kumhos KU19 också.. vad är det det betyder?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen är det assymetriskt däckmönster, d.v.s att det är en särskild sida av däcket som alltid skall vändas utåt, oberoende av rotationsriktning.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här är de länkar jag syftade på ovan:

Länk
Länk

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.