AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.243

Knarrande bakvagn E39 Touring

Sida 1 av 2
jo
47
jodan
525D Touring -01
jag Har en Touring -01 som knarrar och gnäller i bakvagnen.
Vad är det som behöver bytas, finns ju en del bussningar där?
tack på förhand

/johan
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Byt nr 2

Länk
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Är det jobbigt att byta den där?
Ser ut attt vara en hel dele grejer som hänger på samma bult.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag fixade bytet själv.

Det är en del jox, inte svårt, bara tidsödande.
Du behöver bla. bygga dig en avdragare för detta.

Räkna med att ägna en heldag åt det i lugn och ro.

Jag tror det finns info i GDS avdelningen, sök annars forumet. Det finns bilder på hur avdragaren skall se ut
jo
47
jodan
525D Touring -01
OK, tack, det knarrar och gnissla något så fruktansvärt....känns inte premium just nu ;)

mvh
Johan
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Kanonbra howto för byte av ovanstående.
Har inte läst tidigare om att man ska dra åt i ett visst läge, kanske därför många har problem med hållbarheten på bussningarna?

Länk

Imorgon är det dags. Glidhammare, tummstock, blåslampa, frysbox, en låda Miller.
Önska mig lycka till!
jo
47
jodan
525D Touring -01
Hur bra som helst......ska oxå ge mig på det snart.
Tack
/JOhan
Var köper ni era nya Spindelleder? Har letat rut lite men hittar inge bra...

/Marcus
jo
47
jodan
525D Touring -01
Motornord har för 380 kr/st

/ Johan
ev
46
eviln
528iA Touring -98
425spänn på BMW.

Rapport dag 1.

Inga större problem med nenmonteringen fram till bussningarna är frilagda.
Det mesta känns rätt enkelt. Får trixa lite med två domkrafter för att få bussningen helt frilagd.

Sedan kommer vi till de förbannade bussningarna. Fysatan vilka as att sitta.
Hembyggd avdragare pallade inte trycket, slå ut är bara att glömma, den kommer att nita fast direkt. Gav upp dagen efter två timmar utan en millimeters framsteg. Med verkytgs tillverkning ca 3-4 timmar.

Imorgon blir det bågfil, kan omöjligen ta mer än 30 minuter per bussning att klyva dem med bågfilen.
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Rapport dag 2.

Tre timmar med bågfil (inte effektiv tid, många pauser pga bristande kondis).
5 minuter med don och hammare.

Bussningarna ute.

Pga åtaganden upphör arbetsdagen här.
jo
47
jodan
525D Touring -01
hmmm....känns nästan värt att köpa en tigersåg för ändamålet...
Hade du för klena rör till den hemmabyggda avdragaren ?
rf
74
rfi99
525iA -01
Hur gick det med bakvagnen?

Om du är färdig, försvann knarret??
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Jepp färdig.

rapport Dag 3.

Ipressning av nya bussningar gick skapligt.
Drog av 2st 10mm gängstänger (hade bara 18mm hemma utöver dem...och de passade ju inte) i det hemkostruerade pressverktyget.
Förbered er med en m14 eller något sånt så grejerna håller.
Men kort: smörj ing bussning med fett eller "yes" pressa, hammra, pressa, hammra så går det bra.

Det var ett HELVETE att få in den stora bulten genom bussningen...ända tills jag kom på att jag glömt att släppa ut luften ur luftfjädrigen...

I retrospekt:
Hade jag haft en aning om hur jävligt detta skulle bli hade jag lämnat in den till den lokale bilpularen som hade lite vana, MEN nu när jag vet precis vad som jävlas så hade jag kunnat korta tiden med ca 8 timmar.

Guiden ovan är rätt okej men jag lossade inte det lilla staget som är omöjligt att komma åt om man har luftfjädring.

Tips från coachen:
1. Pys ut luften ut luftfjärdigen innan ni ens funderar på att lossa en skruv. (ghade sparat mig ca 8 timmars elände)
2. Fixa ett bra pressverktyg, GLÖM slaghammare
3. Man måste ha ett skapligt välutrustat garage, det här är inget man gör på grusgången...två domkrafter (vara en med cylinder), bräckjärn och "brake cleaner" är bra att ha.
4. Se till att räkna med en dag per bussning så är ni på den säkra sidan...om ni hoppat över punkt ett så räkna med 30dagar.

Btw, jag har inte något knirr i bakvagnen längre.
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Tigersåg? Om du hittar en som har en bladdimension på under 16mm.
Man sågar ur en "klyfta" ur den gamla bussningen (bussning? det enda bussning med den här grejen är lite gummi som håller fettet inneslutet, det här är en kulled) sedan tar man ett don och knackar ur den intre delean av klyftan och sedan den yttre.
efter det är det 2 minuters jobb att slå ur resten.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Nä, man byter inte bussningen på samfälligheten, med verktygen som finns i näst nedersta kökslådan. :)

Jag svarvade en stabil avdragare som hade 4cm höjd i locket! Inget som böjde sig där inte!

Precis som du säger, vet man hur man skall göra går det mycket fortare än första trial and error gången.

(8h på ena sidan, 1h på andra)
jo
47
jodan
525D Touring -01
NPe: har du några mått på din avdragare, du vill dela med dig av.
Det lutar åt att bygga en avdragare av modellen krafig *L*

eviln: Tack för en utmärkt beskrivning på tillvägagångssätt och fallgropar.....asbra för oss andra att ha med oss när det blir dags för oss att byta

/Johan
Ye
8
Yezper
525i Touring -01
Jag har exakt samma knarr som ni övriga i tråden beskriver. Jag har sökt efter nån verkstad som har öppet så här i semestertider men det bästa tid jag hittade var några veckor bort. Så min fråga är helt enkelt hur skadligt det är att åka runt med, vad är det som kan hända?
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Det är redigt gods i den där kulleden(bussningen så du kan säkert köra runt i månader innan det blir några allvarligare problem.
Ye
8
Yezper
525i Touring -01
Schysst! En okunnig tackar för svaret.
dn
27
dnilsson
525iA Touring -2001
Hej,

Jag behöver också byta kulleder i bakvagn på min E39 touring -01, det knarrar som attans och känns lite pinsamt att åka omkring med. Har dock tidsbrist, så att tillverka avdragaren har jag inte tid med tyvärr. Men om det än något i Göteborgsområdet som redan tillverkat en fungerande modell som ni vill sälja/låna ut/hyra ut/tappa bort i min närvaro etc så hör gärna av er till mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.