AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.519

Hög tomgång, dålig effekt och hög förbrukning. 325-87

An
52
Antimin
325ixT-89. Rullande renovering. Blivande busbil.
Tjenare... Hoppas nån kan hjälpa mig lite... För ett par dagar sedan så började min motor bete sig lite konstigt.. När man släpper gasen så tar det lååååång tid för den att sjunka i varv... Den lägger sig på 2500rpm i ungefär 5 sekunder innan den går ner till tomgångsvarv. Den känns inte alls lika pigg som innan. Varken i accelerationen eller segdragningen på hög växel. Dessutom så drar den ovanligt mycket soppa. Jag kan inte få den att dra under 1.1 landsväg och den blandade förbrukningen ligger på 1.6.. Den bluddrar inte eller sotar avgaserna på något sätt, den känns bara jäkligt klen lixom Jag har precis bytt från 14" till 17" hjul och vet att det kan påverka både accet och förbrukningen något negativt men tvivlar på att det ska göra så stor skillnad som i detta fallet. Har inte varit med om det iallafall. Jag har kollat efter bränsleläckage och om den tar tjuvluft men hittar inget sådant. Jag har även kollat tomgångsmotorn och den funkar som den ska...

Finns det nån som har nån ide om vad det kan vara för fel som är trasigt??
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
går den ojämt? i så fall kan det vara tändning mm. Om inte skulle jag kolla om luftmängdsmätaren fortfarande funkar som den ska. Har den brunnit så går motorn sedan på "nödmap", med mycket fetare blandning och generelt skumt betende. (dör gärna på tomgång om man petar på gasen etc.) Gummibälgen mellan LMM och insug är även en klassiker. Den spricker gärna på e30 nu när de blivit till åren, och det kan vara rätt svårt att upptäcka faktiskt. Du har inte varit där och bytt till sportfilter el dylikt?

An
52
Antimin
Förra ägaren har satt dit ett öppet filter och gjort ett halvpissigt arbete.. Bland annat så har han vridit på lm så den lutar en 20 grader...
Ska prova att få rätsida på både filterinstallationen och lmm..
An
52
Antimin
Ändrade lite så lmm sitter så rakt och plant som möjligt, måste dock tillverka ett fäste då jag hatar installationer som är baserade på silvertejp och buntband. Kollade även efter sprickor på bälgen men hittade bara väldigt små och ytliga i skarvarna. Märkte en klar skillnad på gasresponsen från tomgång vilket borde förklaras av att lmm varit vriden 20 grader. Bilen känns dock fortfarande slö och sörplar i sig åt helsike för mycket soppa. Jag kan tillägga att den inte går ojämt eller illa på något sätt, förutom att den är klen lixom... Hur kollar jag om lmm och tomgångsmotorn funkar som dom ska? Jag justerade bara tomgångsmotorn sist. Jag körde så motorn var genomvarm och sen vred jag den tills tomgången var bra och sjönk som den skulle.
Ska gå vidare med att byta bälgen, soppafilter och pump och se om det hjälper. Funkar inte det så blir det väl att byta tempgivare och tomgångsmotor. Någon som har fler förslag på vad det kan vara som spökar??
har inte du en lufttempgivare som skall sitta i luftburken, som bara hänger löst?
An
52
Antimin
Nej, inte vad jag kunnat se. Jag tror den siter inne i hustet till Lmm... Det hänger förviso en lös kontakt på vänstersidan en liten bit ifrån där luftburken satt innan. Fan att jag inte fick med orginalburken så jag kunde kollat.
då kand et vara tempgivaren som hänger löst.
An
52
Antimin
Menar du lufttempgivaren eller vattentempgivaren?
Lufttempen sitter väl inne i lmm? Vattentempgivaren ska jag kolla upp i helgen, måste tyvärr byta tomgångsmotorn åxå. Har blivit tvungen att justera den manuellt så motorn går något sådär bra när den är varm...
på min bil har jag en luftempgivare i luftburken, med 2 st slangar på eftersom den är vattenburen, kolla på luftburken så ser du om du har en givare, det går kanske en elkontakt till den.
An
52
Antimin
Jag har ingen luft burk på bilen. Förra ägaren har monterat ett open airfilter och jag fick inte med orginalburken. Jag ser inga slangar eller kontakter som är lösa i närheten(förutom den ljusblå tvåpoliga). Jag hittar inga vacuumläckor eller liknande heller. Jag ska prova att Byta soppafiltret idag och se om det hjälper.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
börja ta bort det gamla öppna skitfiltret. sånt hör inte hemma på sugmotor. sätt dit originagrejor. kanske inte kommer till rätsida helt med problemet men lovar att du förändrar inget på bilen till det sämre.
Ekin
Jag tänkte låna denna tråd.
jag har exakt samma symptom på min 325IX-88. där var också ett öppet filter monterat men jag har nu satt dit en original luftburk men det har inte inverkat nåt.

vad tror ni? kan det vara LMM? kan man testa den på nåt sätt? hur isf?
några andra förslag?

tacksam för svar/Hans
Ekin
tänkte uppdatera så nån annan kanske har hjälp utav den här tråden.
jag plockade bort LMM och den var väldigt oljig inuti, antagligen filterolja från nåt billigt filter. jag köpte en burk "Air sensor spray" CRC och rengjorde den från all olja. jag bytte nu samtidigt luftfilter.

När ja startade märkte jag genast att den gick jämnare på tomgång. När man kallstartar så rusar den inte upp så högt som förr och den har lite bättre segdrag nu också.

Jag e mycket nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.