|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt mig en 540 -96 manuell 6vxl som jag tänkte göra en stor servicegenomgång på. Har beställt en Bentley bok som nämts i en annan tråd där det förmodligen står kvantitet på de olika vätskorna. Men frågan är bara vad för märken av de olika grejerna jag ska köpa? (och utförande) Det jag tänker byta ut är: Växellådsolja, bakaxelolja, servoolja, bromsolja, kylarvätska, motorolja. Blå eller röd glykol? Vad ska jag köpa för grejer? | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När det gäller glykolen så är färgsättningen (glykoler är från början färglösa och färgsätts för att skilja mellan olika typer och varianter) inte alltid konsekvent - men oftast är den det. Kan rekommendera att köpa från BMW (om du nu inte ska köpa från ett visst specifikt ställe) då det inte skiljer speciellt mycket i pris från mackar/bildelskedjor. BMW använder inte longlife glykol (röd). Köper du inte från BMW är det blå/grön etylenbaserad nitrit/fosfat-fri glykol du är ute efter. Blanda 50/50. Undvik kranvatten om du vet om att ditt vatten är "avvikande" (mycket kalk tex eller annat skräp). |
|
Okej, det låter vettigt. Som tur är har vi ett av Sveriges bästa kranvatten här i Timrå. :) Vad är det som gäller med alla andra oljor jag nämde då? |
|
Lite offtopic men genom att veta sitt kranvattens hårdhet får man en bra indikation på hur mycket "skräp" som finns i sitt vatten då hårdheten är ett mått på hur mycket mineraler (främst kalcium och magnesium) det innehåller. Enligt Wikipedia har större delen av Sverige mjukt vatten men det finns undantag som tex Uppsala, Öland, Gotland och större delen av Skåne. Vattnet inne i Malmö, Lund och Helsingborg är dock mjukt. Ja, ni verkar ha bra vatten där uppe. För skojs skull hittade jag en publikation från Sundsvalls Vatten AB där de nämner att större delen av kommunen är vatten mjukt med undantag från Liden och Indal. Men det kan tydligen variera mycket runtom i en kommun. Här Länk är en länk där Ånge Kommun redovisar hårdheten i sina vattenverk och här varierar det mellan 0.8dH och 9.0dH (0-2 är mycket mjukt vatten och 5-10 är medelhårt och 10-20 är hårt). Ska skriva ihop min syn på de övriga oljorna snart. |
Växellådsolja,bakaxelolja : Såvida man inte har problem som tex vinande bakaxel, missljud från eller svårväxlad låda så är det enklast att köpa direkt från BMW (priserna är i nivå med många mackar/bildelskedjor). Man får då Castrol från BMW. Ska man köpa på "egen hand" ska man tänka på att bromsade differentialer vill ha en annan typ av olja än vanliga öppna differentialer. Bromsolja : Här finns ett par märken men det är iallafall DOT4 bromsvätska du ska leta efter. Viktigast att hålla koll på är framförallt torr respektive våt kokpunkt. Torr är kokpunkten färsk från flaskan. Våt är då den innehåller 3% vatten. Då många byter bromsvätska väldigt sällan bör man kanske mer titta på den våta kokpunkten men byter du varje/vartannat år så är det mer passande att titta på den torra kokpunkten (det kan finnas risk att på vissa märken kan den våta torrpunkten dyka ganska kraftigt jämfört med den torra). Sen finns det faktorer som skillnader i viskositet och dylikt men det är lite väl djupt. Kör du aldrig på bana finns absolut ingen anledning att köpa racing-bromsvätskor (min egen åsikt). Ta exempelvis utbudet av standardbromsvätskor från Mekonomen där du har ATE SL (260/69), ATE SL.6 (265/115) och Delphi (270/100) där första siffran inom parentes står för torr kokpunkt och andra literpriset. Skillnaden mellan ATE SL och ATE SL.6 är något högre kokpunkter för SL.6 (torr:260 vs 265 samt våt:165 vs 175) men framförallt är SL.6 en lågviskös olja och har ett längre bytesintervall. ATE SL.6 sägs rekommenderas till ESP-utrustade bilar (enligt ATE själva). Sen kommer vi till de mer exotiska bromsvätskorna som jag inte anser en normal bilist bör fundera över. Här har vi ATE Typ 200 (280/185), ATE Super Blue Racing (280/240). Båda dessa har torr kokpunkt på 280 och våt på 198. Men sen kostar de därefter också. Servoolja : Här har jag inte mycket info. Köp från BMW är ett säkert sätt att få rätt olja. Motorolja : Diskussioner kring motoroljar brukar ofta spåra ur. Men tre punkter att hålla koll på är : välj syntetolja, välj lämplig viskositet och välj motorolja med hög klassning. Kombinera detta med att hellre byta lite oftare (och kom ihåg att alltid byta oljefilter när du byter olja) så kommer du inte få några som helst problem. Välj syntetolja. Lämplig viskositet känns som 5W-40 eller 0W-40 då det inte verkar vara särskilt varmt där du bor just nu - trots att det snart är sommar! Ju breddare spannet är desto svårare blir det att ha hög klassning - det är inte ovanligt att en 5W-50 olja har lägre klassning än en 5W-40 av precis samma märke. När det gäller klassningen så är det ACEA A3 & API SL man kan sikta mot. Det är många oljar som har denna klassning - alltifrån Biltema 5W-40 till Statoil LazerWay 5W-40. Utöver denna märkning har BMW märkt ett antal oljor som BMW Longlife Oil och det är ännu ett tecken på att du köper en olja som din BMW kommer att trivas med. |
|
En del av det du tog upp kunde jag sen förut, men en hel del var nya trevliga uppslag. Bra beskrivet. När det gäller växellådan är den i dagsläget lite trögväxlad, speciellt på 3an brukar den kärva 5 gånger av 10. De gånger det kärvar är det "tvärstopp" första försöker, men backar jag spaken till neutral och försöker igen går det mycket lättare. Är inte helt omöjligt att det är nått mekaniskt i lådan som är slut men känns billigare att försöka med ett oljebyte än att riva lådan när det ändå funkar skapligt. Om inte jag är helt ute och cyklar så sitter det M5 lådor i de 6växlade 540? Kan som kuriosa nämna att jag hade en växellåda som betedde sig ungefär likadant när 325an var nyinköpt. Då bytte jag till Castrol (tror det är Castrol) Transmax Z i lådan, efter det blev lådan som en dröm. (en kompis tycker att växlarna smälter in i läge, känns knappt att växlarna går i mekaniskt) Har använt Valvoline SynPower 5-40 i 325an, skulle det kunna vara en olja som M60 motorn mår bra av? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glykol finns på Biltema :) även bromsolja :) dvs vilken standard glykol och bromsvätska som helst duger. Valvoline Synpower är en utmärkt olja till din M62 motor. Men kolla för all del om oljepumpen sitter fast !! Tror inte att oljebyte i lådan påverkar trögheten i lådan efter din beskrivning men Castroltransmax Z funkar utmärkt. Servooljan lär vara vanligt röd ATF Dextron III eftersom bilen är import funkar med vilket märke som helst. Skulle den råka vara grön så är det Pentosin CH-11s finns hos BMW. och dessa får man INTE blanda. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, jag ska kolla bultarna. Exakt vilka är det som ska kontrolldras? Bild 6 & 7 i länken du skickade är ju perfekta bilder, men vilka bultar siktar jag på och vilket moment ska de dras med? Antar att jag behöver en ny trågpackning om jag ska demontera tråget? Kan som kuriosa nämna att jag pratade med en kille på BMW idag och han sa att dom använder Castrol SAF-XJ på alla bakaxlar, oavsett om det är diffbroms eller ej. |
|
Angående Castrol SAF-XJ (rekommenderade oljan för bromsade differentialer) låter det rimligt då denna faktiskt går att använda i både öppna och bromsade differentialer. Däremot fungerar inte det omvända - dvs Castrol SAF-XO fungerar endast i öppna differentialer. Men BMW säljer dock båda. Eller gjorde för 4-5 år sedan iallafall :-) XJ oljan har dock ett högre varmviskositetsvärde vilket jag utgår ifrån är för att hantera den extra värmen som uppstår i bromsade lamelldifferentialer. Kan dock inte klargöra fördelar/nackdelar om man i en öppen differential går upp från avsedda 75W-90 (XO) till 75W-140 (XJ). Kanske tjockare olja tar upp eventuellt spel bättre så en differential med lite småljud i kanske blir lite tystare? |
|
Pratade med min lokala Valvoline leverantör idag som alltid haft SynPower 5w40 på hylla. Men nu visade det sig att dom bytt ut 5w40 mot 5w30 på den hyllan p.g.a. att 5w30 täcker fler bilar. Men frågan är om jag kan hälla 5w30 i min M62 med gott samvete eller ska jag be dem beställa hem 5w40? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.