AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.018

Varför lägger min 750iL - 89 i fjärde växlen så hårt?

r1
32
r12
750ial-89
318-88
körde med betan idag då märkte jag att vlådan började vexla hård på sista vexeln. ettan,tvåan o trejan går mjukt o finnt men när d kommer dags till fyran så blirde en knuf i bilen d dunkar typ! om man kör tlxempel på motorv. i D läget i 110 eller lägre o läger i 3an dvs i manuelt läge den vexlar hur finnt som helst men läger jag tillbaka spaken i D läget så dunk igen. vexell. heter zhp24 nått. har icke bytt olja sen jag köpte billen för 2 år sen kan d va problemet eller e d vexelras snart?
r1
32
r12
750ial-89
318-88
läste pricis robban b,s inläg om hans problem med zhp24an o tänkte på d där med overvexeln, altså zhp24an har 4 vexlar och overvexel eller hur fungerar skiten? när går overv. igång efter 4an eller e 4an overvexeln???
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Lock-up (överväxel) på min låda läggs i vid 85-90 km/h (när jag gasar lugnt). Lock-up är inte samma som fjärde växeln. En förklaring av lock-up skriven av E21-racing:

Lockup finns inte på nån växel, den går in efter att lådan lagt i högsta växeln och en viss hastighet har uppnåtts, det är turbinen/momentomvandlaren som låses mekaniskt och sänker varvtalet en anning samtidigt som det blir en mekanisk överföring genom lådan, innan gick ju bilen på turbinens impeller o drevs av oljeflödet/trycket.
Motorn känns slöare o bränsleförbrukningen sjunker.....

När lock-upen, går in vanligen kring 90-km/h, så märker man det som ett extra växelsteg, fast det inte är en extra växel, 4:an ligger kvar men lådan är låst i turbin.

br
45
brk95
745i 2002
hej prova att byta olja och filter i lådan , ( lukta på olja om den luktar bränt )

r1
32
r12
750ial-89
318-88
tack för infon per! brk oljan luktar inte bränd.
Jag fick låna en 750 för en 100-mila-tur när bilen var nästan ny, tror det var sommaren -90. Kommer väl ihåg att just överväxeln gick i lite hårt på den.
Dock inget 'dunk', utan bara lite hårt. Inte lockuppen alltså, den gick i lite senare och mjukare. Frågade sen ägaren om han också tyckte som jag, och jodå han hade frågat om detta vid servicen på Bmw då bilen ju var under garanti fortfarande men jag har för mig att det mynnade ut i 'det ska vara så'... Men det här med 'dunk' och 'hårt' är väl upp till var och en att bedöma, med detta inlägg vill jag bara säga att frågan har varit uppe lite redan från begynnelsen.
r1
32
r12
750ial-89
318-88
tack matts_m för infon! Det konstiga är att jag hade inte det problemet innan, plus när jag läste ditt svar så var jag o körde med bilen en snabb sväng o märkte att efter den där "knuffen/dunket" när fyran går i så känns det som att den växlar en gång till direkt, fast väldigt mjukt.

"Knuffen/Dunket" kommer oavsett vilken fart jag har när fyran går i.
r1
32
r12
750ial-89
318-88
byte olja o sil plus jag la "slick 50" v-lådan blev som ny den har aldrig vexlat så fint som den gör nu! Mycket nöjd! Rekomenderar starkt "slick 50" till alla som har samma problem som jag har haft. Tackar alla som svarade på min fråga! Ha d.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ibland har man flyt! Kul :)

Några eftertankar. Såna dunk på en viss växel kan antingen vara skadade lameller (och då hjälper inget oljebyte) eller dämpkolven till i detta fall 4ans koppling som ska dämpa oljetryckvågen som bildas när magnetventilen öppnar. Det är en fjäderbelastad kolv som tar emot tryckvågen som en hydraulisk "stötdämpare". Funkar inte denna kan växeln i fråga dunka i rätt bra.

Denna kan lägga av pga fjäderbrott/utmattning, sprucken kolv eller att kolven fastnar och kärvar och i det sista fallet kan oljebyte hjälpa om man har flyt. Jag tror det hade fixat sig också med bara ny olja utan slick.

Eftersom det skedde vid alla hastigheter (även under 90) kunde man snabbt utelsluta problem med lockup.

I en 4HP22 kan man ju ha i slick om man vill, men aldrig i en 5- eller 6-växlad ZF låda. Alla tillsatser som bidrar till att sänka friktionen i oljan på just dessa lådor kan göra att lamellerna slits ut snabbare i förtid utan att man märker det.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.