|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw E39 523 som bara dog. Startade den och körde kanske 200 meter sen slutade den reagera på gas eller om man kopplade och allt jag kunde komma på. Motorvarvet la sig långsamt ner mot 1000 varv och jag fick köra in till kanten. Så försökte jag starta om den och se om den kanske skulle gå igång igen då men ingenting hände, eller startmotorn gick runt men den vägrade tända. Lite surt eftersom jag befann mig i helsingborg drygt 25 mil hemmifrån. Boxerade bilen hem till min kusin som kände en bmw mekaniker som han ska boxera den till på måndag morgon. Men vad hände? Bör man räkna med fakturor på tio papp eller mer nu? Hörde ingen smäll eller något ljud alls innan bilen la av så jag tror/hoppas inte att motorn har rasat. Bränslepumpen? | |
| Mycket möjligt att det är bränslepumpen. Kolla säkring och relä till den till att börja med. | |
| Brukar det vara så att en sådan säkring bara ger upp? | |
|
Snackade med en tekniker på bmw assistans och han trodde att det kunde vara antingen bränslepumpen eller vevaxelgivaren. är det dyra saker och tar det långtid att byta dem? |
|
|
Vevaxelgivaren sitter i blocket på M52-motorn vilket ser lite bökigare ut än på senare maskiner där den sitter i bröstkåpan, men jag tror en mek. lätt fixar det. Pos.8: Länk Bränslepumpen kommer man åt uppifrån i tanken och det bör väl ta 1-2 tim. att byta den. Dessa saker är vanliga fel när motorn dör utan vidare. |
|
|
okej så kanske 4-5 tusen är nog o räkna med. Håller tummarna till på måndag och så får vi se vad felet var (återkommer med det) Och hoppas att ingen gör inbrott i garaget |
|
|
Hej, Hade du ca 15 liter bränsle kvar? Om du har det så kan det vara sugstrålepumpen i tanken som gett upp. Detta är en intern bränslepump i tanken som pumpar bensinen över kardantunneln. Är inte ovanligt att denna går sönder. //Håkan |
|
|
Hade ca 30 liter kvar men det kanske kan hända ändå? Måste man lyfta ur tanken då om man ska byta sugstrålepumpen eller går det o komma åt ändå? |
|
|
bränslepumpen på Mekonomen 1200kr med lite kunskap man kan byta den själv....vevaxelgivaren 850kr på bmw och som sagt det går att byta den med själv fast lite ktånglit att komma åt den....och kolla rele/säkring.. Tycker at det är enklast först att göra felsökning på en verkstad. sutko |
|
|
Bensinpumpen var det som va boven i dramat. ca 4500 kr fattigare ska jag hämta den imorgon va det tänkt men då bytte han bränslefilter också.. Skönt med nya grejer ska det bli iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.