|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Fick se min Focuskompis bil för första gången för en tid sedan. Han är jättenöjd. Och faktum är att jag blev positivt överraskad. Jag var lite orolig över att handlaren krängt en Focus av gamla modellen till honom, men det visade sig att den har "nya" karossen, trots att det är en 04:a. Den ska - enligt ägaren, jag ville inte riva fram regpapprena för att dubbelkolla - dessutom ha 115 hk, vilket i så fall skulle innebära att han inte har minsta motorn. Bilen är inte ens solblekt röd utan helt ok grafitgrå metallic. Tyvärr hade jag en barndomsvän med familj på besök i helgen, och nu är kompiskretsen tillbaka på ruta ett igen. Han kajkar omkring i en vit 745:a och har noll förståelse för människor som kör bilar värda mer än 70000. "Bilar är ju ändå bara roliga i ett par veckor, sedan är de bara transportmedel och varför ska man då lägga en massa pengar på dem?". Typ. "Det är ett intesse precis som alla andra. Dessutom kan det väl vara kul att köra runt i en komfortabel, säker, snygg och pigg bil?", försökte jag. Förgäves. Föreslog att han och hans familj skulle flytta in i en skokartong, endast äta trekronorsnudlar och klä sig i dubbla lager jutevävssäckar. Det fungerar ju också, det viktigaste är väl att man har tak över huvudet, är mätt och varm? Det finns ju ingen anledning att hålla på och lyxa, eller hur? |
|
|
Det blev en Fårrd! En Focus C-max Flexifuel 06:a. Den har gått 7000 mil. Pris 125000 kr. Så här tycker jag hittills: + Flexifuel regerar, kul att tanka nåt som kostar 8,49 igen! + Focus har bra chassi. Bra balans, bra styrning, hyfsad komfort. + Massor av utrustning och utrymmen för en rimlig peng! + En massa trevliga "familje-grejor", vad sägs om en extra panoramabackspegel (utfällbar ur innertaket) för att hålla koll på ungarna i baksätet? :-)) + Högre ljudvolym än i gamla E34:an = nu kör jag 90-100 i stället för 130-140 = trafiksäkrare. - Lite dryg på E85, svårt att komma under 1,1 l/mil med min körstil. - Detaljkvalitén på inredning m m är lägre än på BMW. Kort sagt, man får vad man betalar för. Och jag är inte längre villig att hosta upp en massa bensinpengar för att köra en f d premiumbil. Fårrden duger utmärkt som brukskärra, och jag har ju 2002tii:n att leka med! |
|
|
Grattis till en trevlig bil. Jag hade till nyss en Focus hgV 2.0i 2005 som Jag ägt sen ny. 9982 HELT problemfria mil, härlig på vägen, speciellt med original sänkning, styrning som saknar motstycke i klassen och ett bagageutrymme som sväljer det mesta. Till detta en helt ok (men inte mer) kvalitetskänsla i matterialen. Min hade beige läder och elstolar vilket förhöjer känslan ett par snäpp. Du lär inte bli missnöjd. |
|
|
Om Focus hade haft ljudisolering så hade den varit ett bra alternativ som brukskärra. Nu har den dessvärre inte det. Den är helt klart den bullrigaste "moderna" bil som jag har kört. (Bara kört kombin) Bilar som Renault Clio, Peugeot 106, VW Polo är mkt tystare än vad Focus är tyvärr. //Lövet |
|
| Körde igår Volvo S50. Den har visst samma platta som Focus. Volvo har satsat på mer ljudisolering, den saken är klar. Men samtidigt har de "lyckats" bygga en klart trängre bil. Som säkert är bra mycket dyrare. | |
|
Saxat från ErikB ovan: "Förtydligande av vad jag skrev ovan: BMW från 2008 är ju riktigt snåla, om man kollar i modellguiden här på forumet. Imponerande. Men, kollar man som jag på begagnat med en budget på 120-130 kkr, då är det inte roligt att leta bensinsnål BMW....." Har köpt en 523i automat -97, alltså en 40kkr-bil. Den drar 0,85 stadskörning och 0,69 landsväg, full tank till full tank-avläsa trippmätaren och räkna. Mindre än sambons ficus från -01. Det beror naturligtvis att jag inte utnyttjar hästkrafterna så mycket utan mer vridmomentet. För övrigt gäller fortfarande naturlagarna. Det kostar en viss mängd energi att förflytta en viss massa en viss sträcka i en viss fart. Det kommer ALDRIG att ändra sig. Man kan göra av med mer energi än man måste men inte mindre. Och förbränningsmotorer utnyttjar bara en liiiten del av energin (som driver motorn) till att flytta massa. ELBILAR TACK! Vad gäller ficusen i allmänhet så fick sambon t.ex. byta topplockspackningen vid 5000 mil utan att ha misskött bilen på något vis, strålkastarna ändrar inställningen lite då och då så hon bländar mötande (alt. inte ser något i mörker), fönsterhissens axel ut till veven på ena sidan bak gick av utan större påfrestning, allt detta innan bilen var tre år/7000 mil gammal. :-( Jag hörde i fjol, av andra i hennes släkt, att de har provat OCH LÄMNAT TILLBAKA sina ficusar på reklamation efter att verkstaden inte kan åtgärda typ ryckningar i ratten och andra fel som bilarna hade efter bara några få mil. Bilarna hade stått oftare på verkstaden än hemma på uppfarten. Min Peugeot 106 XSI -92 är knappast i klass med ficusen vare sig komfort- eller ljudnivåmässigt, men ficusen -01 var knappast mer prisvärd än den 9 år äldre bilen. Man får oftast vad man betalar för. Men ibland betalar man för mycket. Aldrig tvärtom! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
523iA drar 1,06 l/mil blandad körning enligt modellguiden här på forumet. Torde vara BMW:s egna uppgifter, som brukar stämma bra. Länk |
|
|
ErikBerg: Men det stämmer alltså inte inte med min körning. Hur stor andel av blandningen är landsväg i deras uppgift? Hur mycket i kalkylen är kortare sträckor? Blandad körning kan vara 80% landsväg, 50% landsväg eller 20% landsväg beroende på vad den som äger bilen använder den till, hur långt man har till jobbet o.s.v. En bil drar mer om man oftare kör korta sträckor och om man konstant kör alldeles för fort. Alltså är "blandad körning" ett så uselt instrument att man inte ens borde försöka använda det till att jämföra annat än ens egna bilar. Men min poäng var snarare att BMW inte är så otroligt törstiga som en del vill göra gällande. Det förutsätter iofs också att man kör vettigt. Kör man som en idiot i 160km/h är alla bilar törstiga. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.