AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
26.016

Kompisen köpte en Focus...

Sida 1 av 4
Här har man engagerat sig och gett tips på bra och prisvärda familjebilar till bästa kompisen och hans flickvän, skrivit listor med plus och minus och rekommenderat handlare, bra sajter mm och så ringer han och berättar att han slagit till på en Ford Focus -04. Vad gör man, gratulerar eller beklagar?
Någon som har erfarenhet av Focus från det aktuella året? Vet att Mondeo och Focus haft stora rostproblem, att Ford har fått byta dörrar och bakluckor i parti och minut, men gällde det bara de första årsmodellerna? Hur är kvalitén i övrigt?
Fucusen ligger ju i alla fall bra på vägen...
Jag kör själv en Focus kombi flexifuel -07 i tjänsten. Pigg 1.8-litersmotor, ligger bra på vägen. Allmänt trevlig med en sjuj*vla stereo!
Far min köpte en Focus ST -06 helt ny, chippade den direkt och bytte ut avgas och luftfilter till sportigare varianter. Går som bara den!

På mitt företag används nästan enbart Ford focus -04 till -07 (20-30 bilar) och vi har haft ytterst få problem med dessa bilar. Bra köp överlag tycker jag, tycker inte du ska beklaga! :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Focus köper man om man är totalt insnöad på det billiga inköpspriset,annars inte..

Har en bekant som äger en Ford Focus...kamremmen for efter tror jag 5-6000mil(gick visserligen på garanti),rost finns osv...Tror det just är en -04:a dessutom.

"Pappig känsla" i hela bilen anser ju jag...kört en del focus jag med+ att jag klarar inte av framhjulsdriften i bilen,river o sliter i ratten och man tappar ju all vägkänsla på t.ex vintern...nää,ingenting jag kan rekommendera.
Antispinnfunktionen på nyare Focusar är ju inget annat än ett "skämt",fjantfunktion på denna Ford anser jag...blinkar o lever om men ingen känsla eller funktion "what so ever"... som i t.ex E39:ans system..

Men tråkigt att du "jobbat" så hårt med att ge bra alternativ och så blir det så här( för jag förmodar att du inte gav tipset Ford Focus åt din kompis?)...Arghh ;)

Mvh Janne.

Men 06-07, då snackar vi den senaste modellen, eller hur? Känns tyvärr som att det är en bra mycket vuxnare, rejälare bil än första generationen Focus.
Faktum är att vi också har ett gäng Focus på jobbet, den "gamla" modellen. Jag kör inte dem själv, men de som gör det är väl inte precis överförtjusta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den nya generationens Focus är helt förståeligt att den blir en storsäljare. Bilen är rolig att köra (otroligt känslig styrning), har väldigt stora utrymmen och säljs till bra pris, dessutom i etanolutförande. Tittar man krona för krona så får man otroligt mycket bil för pengarna.

Nackdelar? Hög ljudnivå och bitvis billig inredning

//Lövet
Janne T: Focus fanns inte med på listan. Min kompis och hans tjej är totalt ointresserade av bilar. Kan tänka mig att köpet gick till så här: De läste tidningen i morse, såg att en stor Fordhandlare hade rea, körde ut och sa "Vi vill köpa en bil, vad kan ni rekommendera?" varpå försäljaren sa "Ford Focus är en jättebra bil, inga problem alls. Den har vunnit en massa tester. Det här är inte den senaste modellen men det skiljer nästan ingenting emellan den nya och den gamla. Många föredrar faktiskt den gamla. Kör en runda." Vilket de gjorde. Samtidigt glömde de alla tips de någonsin fått om bilar och bilaffärer. Kanske tänkte de "vi köper den här bilen, så åker vi på en trevlig söndagstur imorgon".
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gmag:
Ja...så gick det nog till ;)

Så här är det idag med i princip allting man ska handla>>>Läser man inte själv på ordentligt och "scannar av" marknaden och funktionerna på prylarna/prylen man ska handla då blir man "blåst" mer eller mindre....
Försäljarna är försäljare och inga objektiva förstående konsumentupplysare osv :)

Men att Focus säljer är ju pga att den är ett billigare alternativ till t.ex mellanklass Volvo eller annan vagn med till synes likvärdiga egenskaper på "papper"..
(Ok,visst,vägegenskaperna totalt sett är ju inte "hopplösa" om jag ska vara lite objektiv också...MEN en bil med framhjulsdrift + tveksam kamremskonstruktion+plastig/pappig överlag... är ingenting JAG skulle satsa många kronor på iaf.)

Men när man sedan börjar "leva med den" så märker man ganska snart att priset ofta har en baksida,men är din kompis med flickvän inte alls bilintresserade så kanske de tycker att bilen är alldeles utmärkt för deras behov..
Jaja,lycka till måste man ju ändå säga..

Mvh Janne.
Visst måste man säga lycka till, än så länge är de jättenöjda med sitt köp och jag tänker inte förstöra deras lördaqgskväll. Positivt för min del är att jag aldrig kommer att få höra något i stil med "den där bilen som du rekommenderade rasade efter tio mil". Alltid något.
Men för alla som anser att bilar är något av det roligaste som finns kommer sådana här bilköpare alltid att förbrylla. Ska be min kompis maila över bilens spec, kanske finns det förmildrande omständigheter typ någon ovanlig extrautrustning eller extrabreda däck.
Den är antagligen röd och har plåtfälgar och kassetradio (vi har bara växlat några ord om affären på en dålig mobillinje).
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har lyssnat på radioreklamen om Opel Astra för 129000:- men tyckte det var bättre att spara 9000 och köpa en 740 :-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Det är det jag alltid har sagt, man ska inte ha tjejen med sig när man köper bil. Det kan sluta med att man sitter i en Focus...
Äger själv en Focus (flexifuel -03). Jag har aldrig varit så nöjd med en bil (bortsett från min Miata -03) som jag är med Forden. Jag har kört diverse 3-seriebilar (2 x E46 328 + 1 x E36 320). Visst gör BMW mer påkostade bilar och kvalitetskänslan är bra mycket bättre.

Jag ville också hitta en pålitlig prisvärd familjebil och valet föll helt enkelt på Focus. Det känns som en relativt okomplicerad konstruktion men har samtidigt många smarta lösningar och bra förvaringsmöjligheter. Bagageutrymmet är lättlastat och sväljer mycket last. Motorn går inte att jämföra med BMWs sexor vad gäller prestanda eller känsla men är snål på etanol (kommer till det snart).

Mina BMW-bilar har dragit mycket bensin, kostat mycket i försäkring och skatt, dyra däck, dyre reparationer, relativt dyra i servicekostnader och framförallt dyr värdeminskning. Jag tröttnade helt enkelt på att lägga ner pengar på bilar.

Numera tankar jag i princip uteslutande etanol (lägger mig inte i debatten om det är positivt för miljön eller inte) och den senast jag tankade kostade den 8,09 kr per liter. Forden drar enligt mina mätningar 0,86-0,95 liter etanol per mil. 0,95 x 8,09 = 7,69 kr per mil.

Jämfört med min senaste 328iA (minst 1,2 liter per mil). 1,2 x 13,29 kr/liter = 15,95 kr per mil. Dubbelt så dyrt!!!

Slutsats: jag är jättenöjd med forden och saknar inte BMWn ett dugg.

/// Erik
JBunk: Det låter ju bra. Det här paret var ute efter en hyfsat ny, inte alltför dyr och förhoppningsvis problemfri bil. En bil som kan ta dem från A till B.
Men saknar du inte BMW:n ett dugg? Prestandan? Komforten? Grannarnas lystna blickar? ;)
Clubsport: Min tjej ville att jag skulle köpa en Laguna...
Gmag: Visst, det finns stunder då jag kan sakna BMWn. Framförallt är ju prestandan helt överlägsen i en 328, men det är faktiskt mycket sällan som jag känner att jag vill tillbaka till BMW.

Jag kommer nog alltid beundra BMWs bilar och alltid ha ett intresse för BMW men jag tror det kommer dröja länge innan jag äger en BMW igen. Jag får känslan av att BMW inte satsar speciellt punis ycket på alternativa drivmedel, de har iofs visat upp gas-bilar men än så länge bara i 7-serie (bortsett från lite gasdrivna 3- och 5-serie på 90-talet). Bensinen är idag hutlöst dyr och dieseln ska vi inte tala om, att köpa en bil som enbart går på olje-baserade drivmedel känns för mig helt fel.

// Erik
Nu saknar jag edit-funktionen...
Hur fick du till "punis ycket"?
Måste erkänna att jag stundtals får för mig att jag ska köpa en ny eller i alla fall nyare bil än den jag har idag, i så fall en snål sak med standarddäck och billig försäkring. Men sedan, när man ångar fram på en glest trafikerad motorväg eller piskar den raka sexan på en kurvig skogsväg, kommer jag ihåg varför jag väljer att lägga lite mer pengar på mitt bilägande än nödvändigt. Jag skulle absolut klara mig med en Focus, inget snack om saken, det finns betydligt tråkigare kärror. Men jag är intresserad av bilar och betalar gärna tre-fyra kronor mer per mil för att kunna köra en lite snabbare, lite komfortablare och lite större bil.
Det var min kära flickvän som var här och petade.... ;-)

// Erik
Min har noll förståelse för att jag gillar autopower...
Hon gick förövrigt förbi alldeles nyss och konstaterade, med någonslags sarkasm i rösten, "Va?! Är det autopower? Konstigt!".
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De vänjer sig till slut... ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man snortat kola eller supit hade det varit mer uppenbarat att det är ett beroende :)
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jag har en polare som med nöd och näppe ser skillnad på en bil och en kaffebryggare. Han skulle köpa sin första bil och grundkravet var att det skulle vara en snygg bil. Försåg honom med massa förslag på vad jag anser är snygga, men framförallt driftsäkra bilar (vill inte ta massa skit om bilen pajar). Killen flyttade långt norrut så jag kunde inte hjälpa honom aktivt i köpandet. Efter några veckor hade han köpt sin "snygga" bil. Gissa vad? Saab 9-3, gamla modellen. Mycket fulare finns väl knappt... Så Gmag, jag förstår hur hopplöst det känns.
ol
88
olemi
530iA -04
Gmag: Jag har själv råkat ut för samma sak som du!
En kompis korsförhörde mig i 2 månader om bilköp.Jag avrekomenderade Ford och Opel. Jag förklarade allt för han ,
Vad händer?
Jo han går in till en nyöppnad stor Ford/Volvo handlare norr om sthlm.
Köper en Ford Ficus -06 2000 mil , när han kommer hem upptäcker han att kvittot från service saknas = Blåst

Det visar sig sedan att Ford/Volvo handlaren stämplat boken men glömt att serva: Hahahahahaahahahahaha
Och bilhandlaren erkänner det till slut och ger honom 500kr besinpengar i kompensation
Så blir det om man köper Ford Ficus hos en märkeshandlare utan att lyssna på sina vänner
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.