AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.915

Känslig för spår

Wa
39
Wassen_
323i -98 e46
Hej, Tycker att bilen är väldigt spårig när jag har sommardäcken på. (225-40-18) Man får passa den hela tiden så den inte sticker iväg, har inte det problemet med vinterdäcken(195-65-15).förstår ju att den blir spårigare ju bredare man har men finns det nåt man kan göra åt saken??
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Har samma problem,men med 245or,det handlar bara om vägens skick,nya släta vägar,utan djupa spår går min i 150-200km/h med två fingrar på ratten.
Men en gammal 70 väg åker man runt som fan,bara att välja bra väg,lycka till.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan bero på sliten framvagn, även om bredare däck är känsligare.

Kolla också lufttrycket.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hej!

Visst blir bilen spårkänsligare med en bredare profil, speciellt på dåliga vägar med inslitna "spår" i asfalten, men på nyare vägar märks det marginellt. Sen finns ju andra faktorer som påverkar spårningen med som fyrhjulsinställning, lufttryck och däcksmönster m.m.

Kör själv med m68 fälgar i dimensionerna 225 fram och 245 bak

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Dras också med spårkänslighet sen sommardäcken kom på (225 bredd). Har gjort en framvagnsinställning, men den var nästan perfekt från början, så det gjorde ingen skillndad. Passade även på att känna på bussningarna när bilen var upphissad, verkade hur tight å fint som helst. Går ifs helt ok så länge vägen är bra, men så fort beläggningen blir lite sliten så spårar den hejvillt. Något är ju galet. Vad kan man mer felsöka? Kan det vara fjäderbenslagringen som glappar?? Dax å byta spindellederna??
Har själv upplevt stora skillnader mellan olika däck (samma dimension). Vad har du för däck?
le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Även jag lider av detta bekymer, men jag har 205 fram. Visst, däcken fram har inte världens bästa mönsterdjup, dvs 2,5-3 kvar, så troligtvis är det det som påverkar för mig. Men närdet inte är spårigt kan även gälla lite äldre väg så går det hur bra som helst.

Men har även lite glapp på vänster fram, tror det var inrestyrstag eller styr led, kommer inte ihåg namnet exakt. Men när jag hade den på hissen senast och hade händerna på klockan 12 och 6 och lekte så glappade det.
Kan det vara så att det är det som även bidrar till detta?
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Har man glapp eller slitna styrstag i framvagnen så påverkar det ju spårkänsligheten väldigt mycket. Visst drar det lite i ratten vid ojämn beläggning men jag upplever inte det som något problem, desto roligare när vägen svänger och det är fin belägging på den, då är det riktigt trivsamt med lite bredare profil.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
lyfter denna tråd lite igen. Tycker det är lite lustigt att ingen av er skriver ut vad ni har för däcksfabrikat då det finns vissa fabrikat/serier som spårar värre än andra. Hannkook ventus, Pirelli 6000 och vissa kumho däck har jag erfarenhet av och dessa spårade fruktansvärt mycket. Bytte sedan till Dunlop sp sport maxx och spårandet nästan försvann helt! Michelin Pilot Sport är också ett däck som är väldigt "ospårigt".
To
16
Toni.r
Bmw 320 coupe 93
om du inte har samma fälgar på vinter däcken o sommar däcken så är det förmodligen dina fälgar som e snea !
my
85
myr81
330dA -01
håller med om däckvalet.. kör nu på kumho och jag kommer ALDRIG att köpa dessa igen. bilen uppför sig jäkligt illa, spårar och är ostabil.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej, sålde just min 330Ci och den var spårkänslig ända sedan den var helt ny. 3-modellen är ju känd för att vara spårkänslig, så är det bara med breda sulor.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
RFT-däck kan vara en bov i detta drama. Jag köpte en ny 118 och klarade 10 mil innan jag slängde dem. Bilen var fruktansvärt spårkänslig, detta försvann i stort sett helt när jag satte på vanliga däck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.