AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.022

Bacho momentnyckel - prisvärd?

Försöker att alltid använda momentnyckel där det går men har i alla år alltid dragit oljepluggen på känsla och det har aldrig varit några problem. För något år sedan tänkte dock försöka bli seriös även här och tog fram momentnyckeln vilket resulterade i gängpaj.

Inte bara gängan skadades utan även förtroendet för den gamla (billiga) momentnyckeln.

Ser nu att Swedol har en 1/2" momentnyckel från Bacho:

"Mekanisk momentnyckel 1/2". 20-200 Nm. Längd 515 mm, noggrannhet +/- 3%... VT-6636 Pris 1456:- + Moms"

Priset är ju ganska högt men kan man slippa några degade gängor lär det gå at räkna hem.

Har även sett att Biltema har en liknande för 499:- där de anger toleransen till +/- 4%:

Länk

Jag är dock mer benägen att tro på toleransangivelsen när det står Bacho på verktyget.

Vad tror ni, är Bacho-nyckeln värd pengarna?
Om Bacho-nyckeln är prisvärd kan ju egentligen bara du svara på. Använder du den mycket och tycker att dom pengarna är ok att lägga på en momentnyckel så gör det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag ser ett problem med all 250-500 kr momentnycklar - inte en enda kan uppvisa eller nämner att de har kalibrerats.

Går man däremot upp till 1000 kr nivån börjar det talas om kalibrering. Vet inte om detta är någon slump eller marknadsföringstrick - men något är det iallafall.

Har själv Biltemas momentnyckel som nämns ovan men till ihopmonteringen av min M30B35 motor skaffade jag en KamasaTools momentnyckel (20-110 Nm med 3/8" fattning och +-3% noggrannhet) hos AutoExperten Länk för endast 1000 kr vilket jag tycker är prisvärt. Denna är kalibrerad och gjord enligt ISO 6789.

Lite off-topic men innan jag drar skruv/mutter med inställt moment provdrar jag ett par gånger med momentnyckeln på någon stor stor skruv/mutter (blir oftast alltid motorlyften eller någon hjulmutter). Har för mig det står så i KamasaTools instruktionerna men är inte säker - ska kolla upp det.

Lite off-topic till men jag skulle hur gärna som helst vilja se ett test där man provar olika typer av momentnycklar och ser hur nära de ligger. Minns jag rätt kostar det inte så förfärligt mycket att få en momentnyckel uppmätt - men vet inte om någon som gör det såhär rakt upp och ner. Någon som vet? Någon som sett något test enligt ovan?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Momentnycklar som används för känsliga åtdragningar skall dessutom kalbreras med jämna mellanrum. Så det räcker inte att köpa dyrt och tro att den är bra för evigt.

Finns ett antal företag som sysslar med sådant. Tex Länk
Man kan också provdra sina/andras momentnycklar mot varandra och se att de visar lika, vid olika moment också! Tänk om någon har använt den till att lossa en bult som satt berghårt, även den bästa nyckel kan visa rejält fel efter en sådan misshandel...Är nyckeln av typen 'skruva åt' på skaftet så ska man inte glömma att slacka spännmuttern max när man är klar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra påpekanden! Alla momentnycklar förlorar sin noggrannhet efter tid och användning. Och ett bra sätt att få din momentnyckel att förlora noggrannhet snabbt är att slarva och inte släppa på spännmuttern (precis som Matts_M säger). Det är viktigt att göra detta!

Om jag minns rätt från en diskussion på ett annat forum så skiljer sig Stahlwille momentnycklar här då deras konstruktion är annorlunda än de flesta då de har någon typ av bladfjäder och hävarm vilket gör att den är avlastad så länge man inte drar med nyckeln!

En viktig sak att tänka på är att även om man har en momentnyckel som drar med ett EXAKT moment så kan det fortfarande gå otroligt fel. Man måste vara noggrann med under vilka förutsättningar momentet gäller. Fick du momentuppgifter om en 8.8 skruv gäller inte det för en 12.2 skruv. på samma sätt är det skillnad på om gängorna är rengjorda eller rostiga, skall skruvarna oljas in eller inte, om du applicerade antikärvmedel eller inte, har skruven någon udda beläggning och så vidare och vidare...

Tex skall topplocksbultar oftast smörjas in lätt med olja. Om man hoppar över ett sådant steg så kommer man att dra skruven med rätt moment med sin perfekta momentnyckel men du får inte den tänkta förspänningen (blir för lågt) i ditt skruvförband.
Tack för er input!

Kamasas nyckel verkar onekligen prisvärd även om jag normalt inte använder 3/8" hylsor (vilket f ö verkar vara en "lagom" storlek för normalt mekande). Man kan dock använda adapter och köra 1/2"-hylsor.

Onekligen känns det som knäppande momentnycklar har mer problematisk kalibrering en gammaldags böjbara nycklar med visare. En sådan är ju helt klart inte belastad när den inte används och elasticitetsmodulen för den böjbara delen lär inte ändra över tiden. Å andra sidan blir avläsningsfelet lätt minst 10%.

Sedan är det ju, som bmw-slangen nämner, frågan om att utröna vilket moment som gäller. Jag håller t ex just nu på med att försöka flytta över innanmätet från en M5-styrväxel till ett styrväxelhus från en E38. BMW säljer inga reservdelar till styrväxlar så det finns heller inget skrivet i verkstadshandböckerna om vilka moment som gäller. Skruvarna är M10 10.9 som inte verkar vara smorda. Jag har för mig att det finns en generell momenttabell från BMW och jag hoppas hitta ett användbart värde där.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Annars kanske kan du använda SAAB:s motsvarighet. På slutet har du moment förolika hållfathetsklasser.
Länk
När det pratas om momentnycklar kommer jag jämt att tänka på momentnyckels-scenen i "My cousin Vinny".
Kan inte låta bli att delge er detta mästerverk i argumentationsteknik med Joe Pesci och (Ay Caramba!) Marisa Tomei:

Vinny Gambini: [Vinny hears a drip in the motel bathroom] Weren't you the last one to use the bathroom?
Lisa: So?
Vinny Gambini: Well, did you use the faucet?
Lisa: Yeah.
Vinny Gambini: Then why didn'tcha turn it off?
Lisa: I DID turn it off!
Vinny Gambini: Well, if you turned it off, why am I listening to it?
Lisa: Did it ever occur to you it could be turned off AND drip at the same time?
Vinny Gambini: No. Because if you'd turned it off, it wouldn't drip!
Lisa: Maybe it's broken.
Vinny Gambini: Is that what you're saying? It's broken?
Lisa: Yeah. That's it, it's broken.
Vinny Gambini: You sure?
Lisa: I'm positive.
Vinny Gambini: Maybe you didn't twist it hard enough.
Lisa: I twisted it just right.
Vinny Gambini: How could you be so sure?
Lisa: [sighs] If you will look in the manual, you will see that this particular model faucet requires a range of 10 to 16 foot-pounds of torque. I routinely twist the maximum allowable torquage.
Vinny Gambini: Well, how could you be sure you used 16 foot-pounds of torque?
Lisa: Because I used a Craftsman model 1019 Laboratory Edition Signature Series torque wrench. The kind used by Caltech high energy physicists. And NASA engineers.
Vinny Gambini: Well, in that case, how can you be sure THAT's accurate?
Lisa: Because a split second before the torque wrench was applied to the faucet handle, it had been calibrated by top members of the state AND federal Department of Weights and Measures... to be dead on balls accurate!
[She rips a page out of a magazine and hands it to him]
Lisa: Here's the certificate of validation.
Vinny Gambini: Dead on balls accurate?
Lisa: It's an industry term.
Vinny Gambini: [tosses paper away] I guess the fucking thing is broken.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Här Länk är momenttabellen från BMW.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Sen gäller det ju även att dra 'rätt'. Tror nog att felet oftare ligger hos användaren än hos momentnyckeln. Har testat en del större och mindre
momentnycklar (industri) på kalibreringsmaskiner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.