|
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja ha lite tips och trix ang hjulvinklar inför sommaren ban och konbanskörningar. Bilen i fråga är en e46 m3 som jag kommer montera Michelin Pilot sport cup r-däck på. Har pratat lite med Konstapeln här på forumet och han trodde på -3grader camber fram och -2.2 grader camber bak, org caster och 0.02 mer negativ toe på alla hjul. Fram har jag gjort denna budget lösning av camberjustering Länk. Någon som har koll på hur mycket ungefär det ger? Det är ju cirka 1cm-0.5cm man flyttar stötdämparen innåt så det borde ju ha rätt stor verkan på den negativa cambern. Ska installera uuc camberstag i bakvagnen för att kunna justera mer än -1.75 grad som är max bak, eller det kanske går justera mer? Någon som har provat köra PCS däcken på konbanskörning och har ungefär en humm om vilket tryck man ska köra i däcken? | |
|
Att ställa caber enl. din länk ger ca 1.7 grader camber. Camberplatter är att rek. Då kan du enkelt själv ställa vinkar för bana/gata. Jag kör med 2,6 grader camber bak (utan stag på min M3 E46) Jag skulle tänka mig ca 1.8- 1.9kg i kalla r-däck, för bankörning. Här gäller det att prova sig fram. För bankörning bör du ha lite toe out på framdäcken. Std bak. Hör med Millway.se. Han hjälpte mig med min M3:a. |
|
|
Kör så mycket camber du kan. Vet inte vad max är på e46:an men det är garanterat inte för mycket. 2.5-3grader fram och 2-max grader bak. Sätt toe till 0 fram och en aning toe-in bak så får du en lättkörd och effektiv bil. Du skulle kunna ha lite toe-out fram för lite bättre instyrning men den blir mer nervös på rakorna och kommer bli lite mer oberäknelig. Angående däcken så ta med mätare så du kan kolla däcktrycket, kör några varv och släpp ut. Du bör ligga på 2.2-2.3bar varmt. |
|
|
Jag kör en m3 e46 med mpsc-däck mycket på bana och jag har 3,8neg camber fram och ca 2,6neg bak (lite osäker bak måste kolla papprena) lite toeout fram och rak eller lite toein bak. MPSC-däcken kör jag med 2,0-2,1bar varma. Det måste justeras efterhand, det går inte att säga vilket kalltryck du ska ha då det varierar med utetemp mm. Men jag brukar ligga på ca 1,7bar kall även om det egentligen är ointressant. Annars tror jag konstapelns hjulvinklar lät vettigt att starta med, det beror ju så mycket på körsätt och hur hårt du pressar bilen. Men över 2,1 varma tycker jag inte du ska ha |
|
| för den delen så hade ju triss bra rekar också ;-) dock tycker jag det är för mycket luft i däcken och fästet blir sämre | |
|
Rka "Jag kör med 2,6 grader camber bak (utan stag på min M3 E46)" Hur har du kunna justera så mycket negativ camber bak utan stag? För jag sitter å velar på om jag ska montera dit stagen eller ej. Trodde det var ett måste för att komma över -2grader camber. triss är du säker på 0 toe fram? Det ger ju en dödpunkt i ratten. Det här med toe verkar ni inte överrens om iaf ;) Som jag förstår det är ni rätt överens om däcktryck när dom är varma. jag ska landa på 2-2.3kg. Ska jag ha lika mycket tryck fram som bak? Jag kommer använda mina MPSC däck till och från bankörning också. Och undrar vad man ska köra för tryck på dom så dom slits minsta möjliga. Antar man ska lägga sig kring 2.7kg ? |
|
|
Ryk: Jo, det är lite högt men det beror väldigt mycket på yttre omständigheter. Jag kör ca. 40-50 bandagar per år och ibland är 2bar varmt lagom och ibland 2.3, väldigt olika från dag till dag. Men hellre börja lite för mycket, det är lättare att släppa ur än hitta en kompressor och pumpa mer. :D Ang. toe så är som sagt lite toe-out ok, men är man ny på bana så skulle jag rekommendera 0 i toe eftersom det går lite stabilare. Varför skulle man få en dödpunkt? |
|
|
triss Håller med triss helt i sista inlägget. Dock är det inte svårt att hitta en kompressor om man kör m3 e46, då finns det i bagagluckan som standard :-) Den får man till punkteringssatsen och jag använder den kompressorn ofta på bandagar för att justera trycket, kopplas till cigguttaget och fungerar bra, dock är manometern usel på den |
|
|
Gynekologen: Jag vågar inte utala mig hur Samuel på Millway gjorde för att få till -2,6 grader bak. Samuel ansåg att det inte var någon större vinning att montera stag. Iaf i mitt fall när det rör sig om 95% körning på gata. Nackdelen enl. Samuel med stag, är att dom kan låta en del. Man bör även kolla vinklarna mer regelbundet med stag monterade. För körning på gata så har jag -2.8 grader camber fram och en aning toe in. Sedan kan jag enkelt själv ställa om till ca. -3,7 grader för bana. När jag ändrar till mer camber, så blir det per autom. lite toe out. Visst blir bilen lite nervigare i styrningen, men helt ok i min mening. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.