|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver hjälp med ett centrallåsproblem. Jag har kollat igenom många (nästan alla känns det som) trådar om dessa problem, men inget som träffat i prick! Problemet: När man låser/låser upp med både fjärr och nyckel så låser alla lås förutom passagerardörren. Där kan man se att "låsknappen" eller "låspinnen" rycker till nån millimeter vid låsning/upplåsning. Alltså ser det ut som att motorn inte är död, kan det vara så att något kärvar i mekaniken alt. att något hoppat ur läge? Det som känns trist är att jag håller på att sälja bilen och köparen ska komma på måndag kl 19,00. Alltså känner jag mig LITE stressad - jag vill att bilen ska vara totalt klanderfri när den lämnar mig...! Alltså tacksam för tips snarast!!! | |
| Glömde skriva att bilen är en 320 CAB -96. | |
|
Motorn kärvar, byt den eller försök smörja upp den. Dörrsidan måste förstås lossas. Samma motor sitter på alla E36-framdörrar höger och vänster, samt de senare modellerna av E34. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ok, ska prova det! För att få loss dörrsidan krävs nån torxmejsel va? Vet nån vilken storlek? | |
|
Kan säga såhär.. Hade/har exakt samma problem. På min kan jag låsa på förarsidan, men bara låsa upp om jag "snärtar" nyckeln, alltså vrider den fort.. På passagerarsidan kan jag låsa/låsaupp som vanligt.. Med dörrsidan lös så fungerar det hur bra som helst på min, men inte när den är på, det är förmodligen någon av vajrarna/trådarna som ligger emot dörrsidan och göra att det går trögt... Prova hur det fungerar då du har dörrsidan borta och återkom gärna med resultat.. |
|
|
Problemet är fixat!!! Och om sanningen ska fram, så vet jag faktiskt inte hur det gick till! Jag plockade bort dörrsidan, och lossade sedan på motorn. Tanken var att ta fram den ur dörren för att kanske kunna se lite bättre. Jag provade att låsa/låsa upp när motorn var "avhakad" men fortfarande befann sig i dörren, och då funkade det! Enda förklaringen jag kan gissa mig till, är att mekanismen kärvade lite eller något låg i vägen. Hur som helst är jag glad som en trähäst att jag det löste sig. Däremot börjar jag bli mer och mer tveksam till att sälja pärlan. Jag är bjuden de 93.000:- jag begär, men efter att ha tvättat, polerat, smörjt skinn och fejat så vete f*n... Det kommer bli svårt att hitta en lika fin... Måste bestämma mig ikväll!!! |
|
| Kanske var att dörrsidan låg emot som jag nämnde.. Skönt att det är fixat nu iallafall.. | |
| Tjena, har åxå samma problem, fast min "lås pinne" rör sig inte men det är antagligen låsmotorn som tjärvat. Om jag tar ner dörrpanelen, vart sitter låsmotorn? Är det någon som har bild på sen och hur man gör? (Förardörren på en E36 coupé) Tack på förhand :) | |
| Om du plockar bort dörrsidan så ser du lätt vart motorn sitter. Bara att vika dämpmaterialet åt sidan. Själva motorn lossas med 3 stycken torx och sen får man haka loss den från låspinnen. Så såg det ut på min, men det var ju iofs passagerardörren... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.