|
|
|
|---|---|
Lotus Samuel |
Nån som vet hur man kopplar bort abs-systemet på en 325im -87?? Jag hittade ingen säkring till det. |
|
Ta bort ABS lampan i instrument panelen, då brytts störm kretsen för hela systemet. Mvh Abbe |
|
|
Säkringen är inne i reläet som finns ovanför ABS-styrboxen... kolla den... var det som var felet på min 325:a när ABS:en inte funkade. //air |
|
|
Relät ligger under ratten på vänster sida, ovanför ABS-boxen. Det är ett silvrigt eller svart relä som sitter fast med ett plåtclips, och lossas i sidled. Ryck det relät så har du inga problem med "pulserande bromsar" längre. Sedan borde det ju bara vara att klippa en sladd där och dra fram en brytare till lämpligt ställe. Frågan är bara varför :-)) //Peter |
|
|
Om du drar fram en strömbrytare så kom ihåg att slå av tändningen innan du rör den bara. Trevlig helg |
|
|
Varför vill man inte ha ABS??? Det är ju en bra säkerhets detalj, Det ända jag kan tänka mig varför man inte vill ha det är ju för att "låsa" hjulen vid gymnasieskolerna, vid ragging av fjortisar :) /Nicke |
|
| På snö bromsar det bättre utan abs, sägs det... | |
|
Jag har också funderat på att koppla bort ABS:en ibland. En kamrat har en brytare till det i sin bil. En anledning är nämligen att vid aktiv körning kan det bli lite väl brett ibland så styrutslaget inte räcker till. Har man då gamla hederliga bromsar kan man låsa hjulen och glida med bilsidan före i vägens riktning. Med ABS i samma situation får man fotmassage och hamnar i diket. På rullgrus är dessutom min ABS överkänslig och jag kan garantera att bromssträcka blir mycket längre än om jag hade fått sköta det själv. Jag är ju uppväxt utan sånt... |
|
| Det räcker med grus för att man ska märka en ganska stor skillnad i bromssträcka. Självklart är ABS en utomordentligt bra säkerhetsdetalj men inte ultimat vid aktivkörning. | |
Lotus Samuel |
Anledningen att jag inte vill ha abs är att min mormor bromsar bättre än vissa abssystem. Sen ska jag köra på bana med bilen och då är abs inte så bra. Hur vet man vilket relä det är? |
Lotus Samuel |
froven: såg inte ditt inlägg först, ska testa att rycka det reläet. Tack! |
| Tar du bort reläet så lyser lampan i instrument panelen, du lär du ta bort lampan ändå! | |
Lotus Samuel |
Typiskt, finns ingen abs lampa i min bil. inte heller nåt relä under ratten. plockade bort alla relä som fanns men dom verkade va till lyset. Jag verkar ha nån tidigt form av abs. Sitter bara en klisterlapp under hastighetsmätaren där det står abs. Är det nån som vet vad man kan få tag på ett kopplingsschema?? Börjar bli brått, ska köra bana på torsdag. =) |
|
På min fd 325 Cab så fungerade inte ABS:n om inte lampan satt på plats. Själva reläet är en blank, "kromad" av lång sak. Den sitter ganska dumt till, precis under instrument huset till vänster om ratt stången. (Finns inte med bland de ovanför högtalaren.) Det här låter riktigt dumt, har du testat att ABS:n verkligen fungerar? (Den ska helt enkelt inte fungera om inte lampan är på plats!) |
|
Lotus Samuel |
Jo jag har testat om det fungerar. Cirka 30 ggr =) Jag kollade nog inte så långt upp under rattstången, får kolla det imorgon. Men jag har ingen abslampa överhuvudtaget. Har tydligen aldrig funnits nån. Hittar jag inget relä imån plockar jag fram avbitaren ;) |
Lotus Samuel |
Kom på att det sitter ett avlång svart relä i säkringsboxen. Kan det inte va det då? Eller vad är det till? |
|
Men Samuel! Köp inte så ny bil! Jag har inga problem med ABS för jag har inte nåt. |
|
Lotus Samuel |
Nu är det fixat... Daniel> Du kommer bli ifrån åkt på banan imorgon ;) |
|
Ja M5:an hänger jag nog inte av... Inte 325an heller. Men Samuels M3 ska bli upptuktad! |
|
| Vad blev lösningen? | |
Lotus Samuel |
Hittade reläet vid rattstången. Tack för hjälpen. Daniel: Mot 325:an kan du nog ha en chans. Du har ju en 323light. Men det återstår att se imån. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.