|
|
|
|---|---|
|
jag har ett ganska stort problem just nu. jag har en 520ia med automat men problemet är att den bara går bakåt. finns det nåt man kan göra åt saken själv eller måste man lämna in på rep. eller köpa en ny låda? hjälp mig | |
|
Välkommen till forumet! Har du kollat oljenivån? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jaa det finns olja så det räcker.. men kan det vara ett stort fel? jag fick ett tips just om att byta oljesil och pumpa runt ny olja i lådan, kan det räcka? |
|
|
"Olja så det räcker"? Det får inte vara för mycke olja, inte heller för lite! Kollas genom att vid driftsvarm bil stå på tomgång med P eller N, då skall den vara mellan sträcken. Hur luktar oljan och vilken färg har den? När byttes den senast? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
okay men oljan blev bytt för en månad sen... men ja ska kolla nivån igen.. |
|
|
Hade du detta eller andra problem innan bytet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jo den hade tydligen börjat kärva innan bytet så det var väl därför det blev bytt olja.. men nu går den inte nånting alls framåt.. |
|
|
Slirar den eller är det precis som om det vore N-läge? Tyvärr är det ju så att den vanligaste orsaken till att den slirar eller inte går framåt att A kopplingen gjort sitt. En verkstad kan kolla genom tryckmätning. Finns tryck och den inte går framåt är kopplingen slut. Hur långt har den gått? molle |
|
| okay.. jaa du den har gått 34000-35000 ja minns inte riktigt... men något däremellan... äre mkt svårt att byta koppling själv? | |
|
det är precis som att de skulle vara N läge.. |
|
|
hej. Jag lider med dig. Har precis bytt låda i min efter att ha haft identiskt fel som du (35.000 mil). Man kan repa den själv, men inte utan vana att skruva.. Länk Jag letade fram en beg.låda och bytte den istället. Pratade med folk som skulle vara experter på aut. lådor och de sa att hade den börjat tappa draget så hjälper inget oljebyte i världen.. Lycka till iaf. Mvh Johan Har man effekt, behövs ingen finish. |
|
|
okay.. men hur dyr är en ny låda då? |
|
|
vickolin: Hittade 3 lådor, 2 av dem verkade prisvärda: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Man kan räkna med att lamellerna håller 25k-50k helt beroende på körförhållanden så 34k-35k får man vara ganska nöjd med. Det är standard att A-kopplingen för framåtdrift går först eftersom den används mest. Enklast är att byta låda. En låda allt från 2000-15000 beroende på hur mkt renoverat och garanti man vill ha. Den gamla lådan borde du kunna få några hundralappar för om du hittar en lådverkstad som har ont om utbytes 4hp22 i lagret. Du behöver en låda från en 320/520 för att få samma konverter. Superviktigt att hålla koll på konvertern vid demontering/montering av lådan så att den inte åker ut och hamnar snett. Skruva fast ett järn i sprängkåpan och sätt en träkloss mellan konverter och järnet som säkring vid all lyft och flytt av lådan. molle |
|
|
okok jag har fått tag i en ny låda nu så det är väl bara att vänta och sen skruva;) tack för råd och tips.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.