|
|
|
|---|---|
|
Hej, Med stor risk att bli bannad från forumet berättar jag nu att min hobbybil är en Toyota! Mr2 - 87. I väntan på att jag ska bygga en carport till bilen står den nu under ett carcover från biltema eftersom jag tycker att det är så jobbigt att den blir rosa av solen (röd). Det är ingen större fara med Toyotan men det är ju en röd åttiotalslack som alla andra så efter en stund blir den ju rosa. Jag funderar lite för jag har hört att carcoveret kan leda till fuktskador (rost, mögel) och att det kan repa lacken eftersom det hela tiden flyttar på sig med vinden. Är det någon som har någon erfarenhet/kunskap/teori om hur det ligger till med detta så vore jag tacksam. | |
|
Bilen mår bäst i längden att vara utan sådan "täckning"(mht rost o fuktskador mest),men visst,ett tag med den går säkert bra...dvs du klarar dig från fågelskit och annat som INTE ska stå på lacken någon längre tid(helst inte ens kort tid)+ att värsta solstekan på lacken uteblir.. Men det är så att visst sliter den på lacken om det är "ständig storm" där du bor och du har på den utomhus en längre tid.. Hur "täcket" är gjort(mtrl) har också betydelse hur mycket slitage på själva lacken det kan bli..Är den dessutom såpass tät att inte fukten kan ventileras bort är det etter värre...KAN bli rost och mögel då. Dåligt svar kanske...men det är ju en "viss risk" med vissa saker och sedan så är den bra på att skydda mot annat.. Sedan tar jag för givet att inte bilen står på någon gräsmatta el.dyl. för då finns risken att rosten "tar den" relativt snabbt pga fukt underifrån osv.. Mvh Janne. |
|
|
Tack. Det var väl så bra som ett svar blir. Jag är ju helt livrädd för rost, den är ju aldrig vinterkörd men skulle den varit det skulle den ha sett ut som Toyota gör från 80-talet, rostiga! Om vi säger att det har slitit på lacken att ha carcovret på, kan det tänkas vara någonting man får bort med en polering? Jesper |
|
|
Ja...nog går ju det. Men beror ju också på hur mycket repor och hur djupa dessa blivit om man ska få till det på ett bra sätt.. Mvh Janne. |
|
|
Min erfarenhet är den att Biltemas eller Micros carcovers är för grova och släpper igenom fukt åt alla möjliga håll.. Mest åt FEL håll då alltså. Skrota du ditt från Biltema och köp ett riktigt fint ett om du är rädd om din bil, även om det är en MR-2 ;-) Köpte mitt från en firma i England, Hamilton Car Classics, eller åt liknande. Gore-tex liknande material, som andas, fleece fodrat och riktigt bra passform. Har haft det på min i vinter och det har fungerat riktigt bra, vad jag kan se i vart fall. Kostade runt 1500 spänn inkl frakt. Niklas Fransosen |
|
|
Tack. Ska tänkta på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.