|
|
|
|---|---|
|
Efter ett halvår av funderingar hit o dit mellan box och "flashat" styrprogram så bestämde jag mig för flashning (eller chipning som det ofta kallas) efter att ha läst massor av trådar i det här forumet. Nästa steg var att välja var detta skulle göras. Efter att ha googlat på de olika alternativen så var det två alternativ kvar, Ess och Motor Nord. Då Motor Nord ligger ca: 10 mil från mig så var valet ganska enkelt, en seriös firma som som funnits på marknaden länge. Jag hade ju en ganska kvick bil innan men nu går den ännu fortare! Har inte haft ork som att klocka bilen före/efter utan går helt på känslan av vad som känns annorlunda mot innan. Och det är en mycket piggare bil, det skjuter på mycket mer nu. Den känns inte "trött" efter 3500 rpm som den gjorde tidigare utan varvar ur lite mer likt en bensinare. Den har helt enkelt blivit #%* så mycket snabbare. Har inte haft möjlighet att kolla förbrukningen förutom hemresan från s-vall och då var det långa köer ut ur stan som "sabbade" siffrorna, den slutade på 0,73 trots att jag "kände" på hur mycket mer pulver det fanns. Slutsats: Mycket nöjd med hur slutresultatet blev, trevligt och kunnigt bemötande från personalen på Motor Nord. Rekommenderas! | |
| Effekt? | |
|
Det enda jag kan hänvisa till är detta: Länk Hästkrafter och vridmoment i siffror är egentligen ganska ointressat, vad som räknas måste ju vara hur bilen upplevs! |
|
|
Hästkrafter och vridmoment är väl ytterst intressant, svårt att jämföra upplevelser via ett forum, bättre med siffror :) Upplevelsen är i hög grad relaterad till effekten skulle jag vilja påstå. Verkar ju vara en rätt snäll mapp med 274hk och 565Nm om jag inte ser fel. |
|
|
Nagge skrev: "Hästkrafter och vridmoment är väl ytterst intressant, svårt att jämföra upplevelser via ett forum, bättre med siffror :)" Sant! Men vad jag tänkte på var de fantasisiffror som vissa leverantörer tycks lämna. Enligt vad en del medlemmar på forumet har skrivit i olika trådar när de gått från en trimbox till chip/flash så har bilen gått bättre trots snarlika siffror från boxleverantör och chip/flash leverantör. Så vad jag menar är att det tycks som om en del effektuppgifter verkar vara gripna ur luften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.