AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.857

Kamaxelgivare, vilken resistans skall en fungerande ha? M60

StarkSenap
Som rubriken lyder... Detta gäller alltså en 540iA -94
StarkSenap
Har mätt vevaxelgivare till 1282 Ohm och kamaxelgivaren till ca 550 Ohm. Skulle vilja veta om detta värde stämmer? Bilen känns något slö. Den varvar lixom ur men kraften finns inte riktigt där. Någon som vet?

MVH Kent
Från Autodata:
Kamaxelgivare: 1600 Ohm
RPM-sensor (vevaxelgivare?): 635 Ohm
Mätinstrument kan visa lite fel, säkrast är nog att jämföra med annan likadan motor eller provbyte av givare.

FP
StarkSenap
Enligt haynes rep. bok skall vevaxelgivaren ha ett värde på 1280 Ohm +-10% Hittade dock inget på kamaxelgivaren. Däremot så har jag sett att återförsäljare som säljer denna givare ligger på 1400 Ohm (mitt värde 550). Därför vill jag veta om detta kan ha nåt samband med mitt problem? En diagnos kontroll visar inga felmeddelanden. Men vad jag har förstått så är det inte säkert att en dålig givare visar ett fel i felminnet?
Större avvikelser på dessa givarna kan definitivt orsaka ditt problem. Givaren i sig kanske inte ger felmeddelande vid diagnos, beroende på hur mycket den avviker osv, men vissa följdfel brukar lagras, iaf på senare modeller, E39 osv.

FP
StarkSenap
Ok, kommer att testa med en annan givare då. Får se om det har någon inverkan på mitt problem.

mvh Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.