|
|
|
|---|---|
|
hej bilen gick fint igenom förutom högt co och fel lambda värde bilen har även börjat gå ojämnt på tomgång och bluddrar lite vid gas på låga varv... någon som känner igen sig vart ska jag börja?? lambdan?? katalysator el??? | |
|
Tja. vad har du för bil? kan vara luftmassemätaren, lamda sonden, katten kanske har gått sönder kolla hur den ser ut inuti, du kan knacka på katten höra om det låter som det ligger nåt löst där i. vad hade lamdan för värde ? HC och CO ? mvh micke |
|
|
Spontangissning på lambdan, men skriv vilka värden du fick. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
hej en bilen är en m5 3,8 -92 co värdet var 1,9 gräns 0,3 och lambda 0,94 som ska va mellan 0,97 och 1,03 lambdan kan väll påvärka gången mer en katalysatorn eller e ja på villospår?? mvh johan |
|
|
Nej, du är nog inte på villospår. Kolla en enkel grej först: Innan lambdasonden är avgasröret liksom vågigt som en dammsugarslang ungefär. Kolla så det inte spruckit någonstans där. Då kommer det in luft, och lambdan tror att motorn inte får tillräckligt med soppa och fetar på blandningen helt i onödan. |
|
|
hej har tagit isär o kaollat de idag o de va faktiskt spricker innan lambdan o de e nu fixat... bilen bluddrar fortfarande lite men tror du co värdet kan ha blivit bätttrre el va tror du e nästa steg?? mvh /johan |
|
|
Lossa minuspolen på batteriet minst en kvart, så nollar datorn sig. Bilen kan gå lite ojämnt efter detta, tills den lärt sig de nya värdena. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Byt lamban i vilket fall...3.8:an "käkar" lambdasonder, löser kanske inte dina problem men iaf en komponent du kan utesluta (vid en tidigare förbesiktning för några år sedan hos BMW var alla mina värden helt åt skogen, såg framför mig massor med sköna 1000-lappar flyga iväg...Jag chans-bytte lambdasonden o på besiktningen var alla värden bra, utan att besiktningsmannen behövde "varmköra"....) Gör även en "inspektion 2", dvs en rejäl service där ventiljustering ingår, alltför tokigt ventilspel KAN påverka avgasvärdena.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.