AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.493

Byta ABS-Sensor?

Sida 1 av 2
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Jag skulle byta min ABS sensor idag, vänster bak på min E46.. när jag skulle skruva väck skruven som höll fast sensorn gick skruven av och halva skruven är kvar i jängan.. typ hela skruven och sensorn har rostat igen och går ej o få väck.. vet inte va jag ska göra nu, om jag ska ta o borra i skruven med ett litet borr, bara jag inte förstör jängan??
Några tips?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gängdemonteringsverktyg med det föga vackra smeknamnet "grispitt" kanske?:Länk
I kombination med riklig värme i fom av liten gassvets el. likn.
Tråkig grej, som händer allt för ofta när man är under bilen och skall skruva.
I värsta fall får du väl höra med en mek. Dom har skolats hårt i livet, och brukar ha ett antal ess i rockärmen..
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
läste den länken men undrar bara om det går o borra genom, vad händer om jag borrar sönder jängan, det blir inte lätt o fixa sen va..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pajar man gängan kan man alltid borra i en insatsgänga typ HeliCoil. Då borrar man upp till överdimension och gängar med en särskild gängtapp och sedan skruvar man i insatsen med ett särskilt verktyg och sedan har du en ny gänga. Inget man köper själv om man inte mekar dagligen, men kanske någon lånar ut , alt. att du låter en verkstad fixa.
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
hej... har en fråga till..
skruven som håller ABS-Givaren, går den rakt igenom eller tar det stopp, där skruven sitter alltså?.. när jag borrar igenom skurven ska jag borra igenom helt eller ?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De som borrat ur själva givaren har ibland borrat sönder en packbox innanför. Vet inte riktigt hur det ser ut, men fästskruven sitter väl bredvid så det gäller nog att ta det lugnt med borrningen. Om du skall prova med demonteringsverktyget räcker det att borra en liten bit. Kan vara trixigt dock med så små dimensioner. Med gasvärme kan det kanske räcka med en tång om man får det minsta grepp om skruven alt. skruva med "grispitt". Man kan även borra ett litet hål, värma rejält och knacka i ett lite för stort torx-bits.
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
packbox är det dem här små taggarna, typ drivknutarna som sitter innanför absgivaren?.. fästskruven sitter precis bredvid abs-givaren o det värsta är ju att absgivaren sitter fast som fan, måste nog slå sönder den som på min förra bil... jag har köpt ett 2mm borr som jag ska borra och sen grispitt in, o hoppas att det går. rostlösare, vet inte om det finns nått bättre änn 5-56?

men som sagt det jag e orolig för är att jagborrar för långt och att det blir större problem änn det är nu..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De taggarna du ser är nog triggerhjulet. ABS-givaren som är induktiv ger signal på de tänderna. Då är det nog så på din bil att det är de kuggarna som är i farozonen om man borrar oförsiktigt. 5-56 är ju allround så det är väl inte bäst på någonting, men visst har det en viss rostlösande verkan. Citronsyra sägs bita bra. Värme fungerar oftast bäst.
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
jaha oke, men bara jag inte borrar in i kuggarna så är det väl ingen fara, allt skit som hamnar på kuggarna ramlar väl bort sen när man kör..
jag har inte tänkt o borra igenom skruven helt bara lite så att jag får fäste till grispitten..
jag kom på ett alternativ till om man nu inte får väck skruven, om den har rostat igen så hårt att jag borrar i den, fixar en gänga i den skruven som fastnat och sätter dit en annan skruv? vad säger du om det, det ska väl funka och det borde va det enklaste alternativet? då slipper jag tänka på att förstöra den riktiga gängan och kuggarna.. jag menar det behövs inte så mycket kraft för att hålla abs-givaren, den har sitt läge o skruven har sitt läge

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du lyckas borra i centrum på den gamla skruven, går det att rensa ur gängorna med en tapp. Är det M6 skruv borrar du 5,0 och gängar M6 på nytt. Känns som det blir lite väl smått med en mindre. Å andera sidan verkar skruven mest göra nytta de första veckorna, sedan verkar givaren ärga fast så det knappt går att få bort den.
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
det är en M3 skruv, ganska liten så det blir rätt så tajt.. får se hur de blir, jag borrar ett litet hål först sen försöker jag med grispitten, går inte det så får jag gänga dit en ny gänga o sätta en mindre skruv..
har haft funderingar o bara limma dit den med ett bra lim som håller, för efter ett tag som du säger kommer det ändå o rosta igen.. vet inte vilket lim som e bra till metall/plast.. ?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Loctite har några bra typer av snabblim i både flytande och geleform. Loctite 406 är ett flytande blixtsnabbt lim jag har i bakhuvudet. (Inte limmet utan dess beteckning då ;))
Sedan finns väl lite olika ryper av epoxi. Med ett bra lim borde det räcka att limma fästörat för skruven, så kan man ju slipa den dagen den skall ur igen. Vet inte om någon provat detta.
Jag har nyligen "roat" mig med att borra ut fyra skruvar som håller ABS-givarna (iofs på en VW från -96...). Taktiken som funkade bäst för mig var att använda mig av ett "lagom" stort borr (4mm då det är M6). Jag borrade INTE mitt i den avbrutna skruven utan så så att ena "kanten" av skruven borrades ur helt, dvs det fanns ca 2mm skruv kvar på ena sidan, dvs resten av skruven som satt kvar såg ut som ett "C". När det väl var urborrat så tog jag typ en syl o pillade ur resterna av bulten. På så vis förblev ca 75% av gängan intakt och eftersom det är knappt några krafter som behövs för att hålla givarna på plats så funkade det alldeles utmärkt att skruva i en ny M6 skruv o dra åt den, de kvarvarande gängorna var mer än tillräckligt starka...
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
dawwe så du borrade inte mitt i utan du typ borrade sönder en del utav den originala gängan och en del av skruven om jag förstod det rätt`? vafröf gjorde du så¨här kunde du inte få ut gängan eller provade du inte alls? undrar om man ska sattsa på det du gjort eller testa o ta ut gängan, problemet e ju förstås om grispitten går av mitt i allt, då återstpr völ bara o limma det hehe

Ciki: Korrekt, jag borrade sönder ytterst lite av godset, gissningsvis saknas det gängor på ungefär 70-90 grader vinkelsektor.Jag hade inget val förutom att borra eftersom skruven gick av alldeles intill godset så det fanns ingen möjlighet att vrida loss den med rörtång (efter att man värmt lagom, man ska nog akta sig att värma för mycket i närheten av lagret...)...Anledningen till att jag valde denna lösning är att ABS-givaren inte behöver skruvas fast speciellt hårt, dessutom var det enkelt att få ut resten av skruven o därefter bara skruva i en ny skruv i originaldimensionen o dra åt, dvs inget meck med gängtappar osv...Jag är helt hundra på att min lösning är mer än tillräcklig. För övrigt lär det väl inte behövas nån skruv som håller givaren alls efter ett år då den "vuxit fast" vid det laget...En alternativ lösning vore kanske att borra med riktigt små borr (typ 1mm) precis i kanten på bulten (180 grader mellan borrhållen), sedan borrar man ut mitten av bulten så de 2 bulthalvorna är helt separerade,, därefter pillar man loss halvorna o drar i en ny bult av original dim. Med denna lösning lär man få ytterst liten del av gängorna förstörda, men man får borra 3 gånger vilket är lite jobbigare...
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Dawwe jag fattar inte hur du kunde få dit original Dim. där du borrade, jag menar det fanns ju ingen gänga kvar, fattar inte hur skruven drog åt.. det e som du säger att jag borrar med ett 2 mm borr och sen gängar jag dit en gänga på 2,5-3mm men det e ju lite mer jobb me att, det du gjorde verkade mycket lättare bara det att jag inte fattar riktigt hur du gjort med det att du borrade i kanten och sedan fick dit originalskruv, m3 alltså.. får inte ihop att, att den sitter utan gänga hehe ..

Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Dawwe en fråga till.. är skruvhålet till sensorn helt genomborrat från början eller tar det stopp? så att ajg vet när jag borrar hur långt ner jag ska borra

Ciki: Som jag skrev så gjorde jag detta på en VW (Passat) -96. På denna bil sitter sensorn med en M6-skruv, hålet är helt genomgående. Hur det ser ut på en E46 vet jag inte. Eftersom original-skruven hade/har en dimension på 6mm så lämnades ju större delen av gängorna orörda, skruven som jag "borrade ut" med 4mm borret såg alltså ut som ett "C", där gängorna blev "förstörda" av borret i "C":ets öppning. När bulten var ut-borrad som ett "C" så var den rejält försvagad, jag tog en syl o joxade lite på skruven varvid den började böja sig för att sedan lossna helt från de kvarvarande gängorna...
Om nu sensorn sitter med M3 på E46 så skulle jag nog föredra att borra med max 2mm, helst 1.5 mm. Ett enkelt sätt att ta reda på hur långt du skall borra är att köpa nya originalskruvar, sen om de är genomgående eller inte vet jag inte men BMW borde veta...
Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Dawwe:
oke dawwe nu vet jag va du menar, tack ska du ha för all information ;)

Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Undrar om någon vet om det är Genomgående Skruv till ABS-givaren.. alltså skruven som håller abs-givaren.. ska borra så jag vet hur långt jag ska gå

Ci
37
Ciki
BMW 320D -01
Nu Har Jag Bytt ABS-Givaren...
först tog det långt tid och ta bort den gammla givaren, fick plocka bort den bit för bit, sen när jag väl lyckades ta väck den borrade jag ett nytt hål i den gamla skruven som var fast i gängan, först med 2mm och sen med 3mm (original är 6mm), sen när jag skulle gänga dit gängan gick det bra tills halva pitten gick in, sen gick den sönder och halva stålpitten blev kvar i hålet och det e ju inte lätt o borra i stål, går inte alls...
gängpitten är som ett kors sett uppufrån så jag borrade där det inte var stål och i bilens järn, på ett C som Dawwe sa.. så när jag lyckades med det var det väldigt lite kvar av den gamla gängan, och jag ville inte riskera o fixa ny, så jag tog en träskruv (TSI) och skruvade dit den med en bricka, det håller jättebra... den nya Givaren skulle suttit utan skruv alls, den har sitt läge och sitter bra utan skruv, men man vill ju förstärka den lite iallafall.. tack för alla tips som jag fått utav er.. hoppas ni alla har fått ut av det ocskåå

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.