|
|
|
|---|---|
|
Ska fixa baslåda till bilen då basen i HiFi Professionalsystemet i E39 -02 är ett skämt. Bilen har ju ett orginalsteg och "Baslåda". Min fråga är VAR jag löder på lågnivån till det NYA slutsteget. Tar jag lågnivåsignal från bakhögtalarna eller från signalen in i orginalbasen... Finns det ett separat steg för "subben" i orginalsteget eller sitter det i "subben"? Jag tänker: "orginalbasen" spelar ju lågfrekvenser så där har jag ju redan delning... ska jag löda lågnivån där? Det kanske blir bättre och dela i det "NYA" stegettill NYA basen? Någon som har koll/synpunkter? Danjel Min bil: Länk | |
|
Finns det ingen som har koll på detta? Är det bättre att ta lågnivå från FULLRANGE (midbasen) högtalarna i baksystemet eller HI PASS från "subben"?? Har hittat dessa kablar i kontakterna till slutsteget. Frågan är bara vad som blir best. Bör kag koppla bort högtalarna som jag tar signal till lågnivån ifrån eller kan de fortsätta spela som vanligt? Danjel Min bil: Länk |
|
| Jag antar att du skall koppla in en högnivå-lågnivå adapter!? Isåfall så borde det bli bäst att ta signalen ifrån högtalar kablarna som går till original subben då jag inte tror du har fullrange till ngn av de övriga högtalarna. BTW: du har inte highpass(såvida du inte också kör subsonic filter) till sub utan lowpass. | |
|
Tack för svaret Hewi. Jag tänkte baklänges ang. lowpass så klart. My bad. Så du menar att det sitter delningsfilter mellan steget och "midbasarna" i taket på bilen? Jag har hittat både bak diskanterna och midbasarna på olika ställen i kontaktstycket, vilket tyder på att delningen sitter i steget... Tror inte midbasarna är delade faktiskt, endast skrikarna. Jag har läst lite mer om systemet och har sett att jag igentligen inte behöver en hög-lågnivå adapter. Om jag tar signal från det bakre kontaktstycket så är de redan lågnivå. Vad jag förstår så är det bara att löda till RCA kontakter till dessa? Vad Jag tycker är märkligt är att i min bil så hittar jag bara lågnivå till bilens orginal "sublåda"(2 högtalare verkar det som) i högerskärmen samt bakre diskanter i det bakre 26 poliga kontakten. Vad tror du? Danjel Min bil: Länk |
|
| Ja delningen sker aktivt direkt i originalsteget men om middarna är delade HP eller inte vet jag ej , det går att löda in lågnivåkontakter direkt på kontaktstyckena(om du ansluter till orig stegets ingångar då utgångarna ju är högnivå) MEN det är ingen riktig lågnivå utan den kan innehålla likspänning som kan skada ditt steg så man bör montera en galvanisk avskiljare imellan vilket hög/lågnivå omvandlare innehåller men de finns även lösa och används då för att ta bort störningar ur lågnivån. | |
|
Nu har jag köpt en Hög/lågnivå omvandlare. Lika bra så att man inte skadar steget som du säger. Menar du att jag alltså ska ta signal från den FRÄMRE kontakten då den inte innehåller "lågnivå? Danjel Min bil: Länk |
|
| Med hög/lågnivå omvandlare så kan du koppla in dig på original subbens högtalar kabel. Alla kontakter mm hittar man bak i bilen där alla enheterna sitter(radio-modul , slutsteg , cd-växlare mm) , fram finns bara monitor + kassette spelare. Du har DSP va? | |
|
När jag skiver FRAM så menar jag det FRÄMRE kontaktstycket... (12 poliga), inte FRAM som bakom stereon. :) Jag satte lågnivåomvandkaren på stift 1-4 på den BAKRE kontakten (enligt mek-tipset). Jordade den i chassit. Slutsteget jordade jag i batteriets jordpunkt i chassit, men har ett riktigt jobbigt brum i bilen vid tomgång. Tror jag måste flytta slutstgets jordpunkt från batteriets jordpunkt. Se om det gör någon skillnad. Har du möjligtvis något förslag vad som kan va knas förutom jorden? Danjel Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.