|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vet någon vart jag hur jag spänner min handbroms på min 318is e30 ? MVH | |
|
askkoppen du har i bak, lyft på den så du har den i handen... kolla ner i hålet där askkoppen satt, där ser du en plastmutter med storlek 8 kanske 10 eller 12 :) skruva upp den. nu ska den konsollen vara lös. akta sladdar som går till lampan i askkoppen så du inte rycker sönder dom. kanske har du andra kablar till några knappar i den konsollen? konsollen är nu lös och det är bara att lyfta den lite vackert..lyft baksidan först då den sitter hakad med växelspakskonsollen. nu när konsollen är borta så är det en 13mm nyckel som behövs för att spänna tror jag. sen vet jag inte om man kan spänna vid hjulena oxå? om det finns ngt hål där som man ska snurra på dom där kuggarna osm finns. även under bilen kanske man kan spänna ngnstans? har faktist inte kollat hur det ser ut Mvh T |
|
|
Man ska inte spänna enbart vid spaken! Så här gör man på E32, det är så gott som identiskt som på E30: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, spänn inte vid spaken. Men inte behöver du ta av skivan/trumman för att spänna handbromsen. Går med en skruvmejsel in genom ett hjulbult hål. Använd sökfunktionen, har beskrivits tidigare. Jag hinner inte mer nu. |
|
|
ILiveToRide: Man kan ju inte spänna med skivan på... ;-) Eller menar du hjulet? Brukar vara svårt med alufälgar, med plåtisar kan det gå. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| han menar nog bara med skivan på... det där kugghjulet bör man komma åt genom ett bulthål med en skruvmejsel.. | |
| Aaa okej okej,, hur ska man göra då? Ska jag följa guiden som ErikW skicka innan? Och hur hårt ska man dra skruvarna när man ska spänna handbromsen? | |
|
Jo, menade att man inte behöver ta av skivan och oket osv. Räcker med att ta av hjulet. Du ska spänna så pass bromsen tar helt en bit innan du drar spaken upp i taket. Du måste hissa upp båda hjulen och känna för hand så de tar jämnt. Om du måste justera mycket under spaken för ett av hjulen kommer du aldrig få bromsen att ta jämnt. |
|
|
Släpp handbromsen helt. Justera med kuggkransen tills bromsen börjar ligga an. Släpp sedan efter tills hjulen predcis går helt fritt. Gör samma sak med andra sidan. Montera sedan hjulen och dra åt spaken tills du precis kan snurra hjulet när du tar i allt du orkar, testa sedan om det är samma spänning på andra sidan. Om den ena tar mer så släpper du justeringen på den sidan tills du måste ha samma kraft på båda sidor. Sedan kan du besikta med gott samvete. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.