|
|
|
|---|---|
|
Så här ligger det till; Vi bor inne i Sthlms innerstad och använder aldrig bilen. Vi har haft den avställd ute i Tyresö. Nu har vi fått chans att köpa en liten segelbåt till ett mycket bra pris och vill därför sälja bilen omgående. Den är obesiktigad och oskattad - handbromsen måste fixas innan besiktning. Det är en 328i automat -96, svart skinn, stora kliman, stora datorn, slitna sommardäck på 15" BMW alufälg samt flong nya vinterdäck på 16" BMW alufälgar. Är det nån idé? Jag kommer INTE hinna fixa och besiktiga innan båtköp. Vad kan man vänta sig för pris? Går det alls att sälja? | |
|
Nog går det...men det förutsätter ett lågt pris,betydligt under "marknadspris" för en dylik. OM du ska sälja snabbt,vilket jag ser att du vill... Min spontana och inte allt för vågade gissning :) Mvh Janne. |
|
| 30 kanske? | |
|
Ja...det låter väl rimligt.. Jag hade tänkt skriva "strax under trettio papp",men 30' låter väl inte fel heller,som en "början".. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar...då vet jag... Nåväl..får se hur jag gör. Hmm..inget prismässigt drömläge direkt. Men som sagt...med tanke på omständigheterna så. |
|
|
Om du inte hinner fixa felen så kan du ju åka till besiktningen utan att fixa handbromsen. Då får du iallafall en bekräftelse på om något mer behöver fixas. En återbudstid brukar man kunna få ganska fort, iallafall i mina trakter. Jag tror då att det på så sätt kommer gå snabbare att sälja om du nu har bråttom. |
|
| Sant. Det blir ju lättare då. Annars kanske folk blir misstänksamma. | |
| Hbengtsson du har powerpost | |
|
Lånar tråden lite.. Hur gör man då om man som köpare ska köpa en bil som är obesiktigad, oskattad och avställd? Får man överhuvudtaget köra hem den? Ska gamla ägaren ställa på bilen innan den säljs? Formodligen vill inte gamla ägaren betala ett öre till på bilen, hur gör man för att allt ska flyta på praktiskt liksom? |
|
|
Ja.. man tar på sig solglasögon och lösskägg och kör hem bilen och försöker undvika krockar och poliser.... Men ska man göra det lagligt såmåste man ställa på bilen och få ett bevis om avställnings upphöraNDE innan man får köra (och görs det åker säljaren på skatten) och är den obes är det inte säkert man får köra annat än raka spåret till bes ändå... |
|
| Det viktigaste är väl att försäkra den innan man kör hem den. | |
|
Påställt och försäkrat måste det vara. Om besiktningen gått ut, se nedan, kopierat från vv.se. Respittid Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda: Fordonet -är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss, -har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats, -har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen, -är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare. |
|
|
Krav för att ställa på är att det finns en ny, eller vilande trafikförsäkring. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.