AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.474

Mjukare dämpare

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej!
Lever fortfarande med min nu 3 år gamla 120i. Ingen himlastormande kärlek direkt, men funkar, efter många många verkstadsbesök som ett bra transportmedel för att vara en liten bil. Nu till frågan:
Eftersom jag uppnått aktningsvärd ålder om 40 år, vågar jag "komma ut" och mena att 1-serien är jäkligt stötig! Vill åka mjukare! Någon som känner till om man måste byta både fjädrar och dämpare eller det kanske räcker med andra dämpare?
mvh
/magnus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad har du för däck?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..."lättast" att börja med är väl att byta till mindre fälgar och större profil(höjd från fälgkant till "däckmönstret s.a.s.) på däcken..

Sedan klagas det lite(jaja) på RFT sulorna,stötigare pga dels hårdare däcksida än vanliga däck,så det är väl ett annat tips att byta bara däcken(Om du nu har RFT-däck).

Men jag skriver väl som Erik>>>Vad har du för däck och fälgdimension nu?

Mvh Janne.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Däck och fälguppsättningen är helt standard. 16 tums BMW-alu och RFT däcken som följde med.
När det blir dags för nya däck blir det icke RFT. Spårkänsliga och stötiga. Mycket tveksam till att ett däckbyte till vanliga däck skulle göra underverk för komforten.....Men de ska ju bytas i vilket fall snart, så då kan man ju se vad det ger.
/Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Börja med att byta, så får du ser hur det blir.

Hur är bilen med vinterdäck?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bilen har riktigt dålig komfort oavsett däck och profilhöjd, så det är svårt att råda bot på problemet. Jag som 25åring tycker att den är omotiverat stötig och man kan inte härleda stötigheten till någon form utav väghållning, det finns nämligen massvis med bilar som har både bättre komfort och bättre väghållning.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Håller inte med dennis82 alls. Min är klart inget komfortmonster, men för att vara ett hyffsat sportigt alternativ i Golf-klassen med 18" och RFT är jag faktiskt rätt nöjd med komforten.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Förresten dennis, kan du inte nämna de "massvis" av bilar i klassen som har bättre komfort och väghållning. Massvis måste vara minst tio tycker jag nog... ;)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag kan vara fel ute men jag tycker nog att när 1-serien fick en facelift så ändrades bilen en hel del. Dom 08:or som jag har testkört har kännts både bekväma och med grym väghållning.

Bilen =)
Länk
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej på er!
Finns säkerligen en del bilar i samma storleksklass som har både sämre/bättre komfort/väghållning.
Likaså kan det ju vara bättre av allt i en 08'a, men det är inte aktuellt för mig att köpa ny bil redan.
Gillar verkligen 1-seriens kompakta och helgjutna känsla (när alla "inkörningsproblem" var avklarade), men känner att det här med väghållning etc ligger ganska långt från mig, med tanke på att 95% av min körning sker rakt fram på motorväg med farthållaren på lämplig hastighet:-) Visst, jag kunde köpa en gammal Chevrolet eller liknande för att erhålla "gung" under färd, men det är jag inte ute efter, bara lite lugnare och mindre stötig fjädring. För att besvara Erik, så är det ju betydligt mindre spårigt och känsligt när vinterdäcken är på (icke RFT!)
/magnus
or
725
oreo
323i -85
Jag fick en 116i (årsmodell okänd) som lånebil när jag hade min 130i inlämnad. På min 130i har jag ett Intrax 1k2 kit med fjädrar som är 300% hårdare än Msport fram och 30% hårdare bak och dämpningen satt för aktiv körning. Jag hade förväntat mig att denna 116 med standardchassi skulle vara mycket bekvämare, men jag tyckte inte alls att den var det! Varför? Jo, fjädringen är mjuk vilket gör att bilen vaggar och kränger på vägen, men dämparna är hårda vilket gör att det känns stötigt och gungigt på samma gång - min tolkning är att bilen är "överdämpad". Min bil är hårdare satt men faktiskt betydligt bekvämare på vägen. Frågan är därför inte om det skulle vara bättre att byta till hårdare fjädrar för att ge bilen ett mer konsekvent beteende :-)

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Instämmer med fredo fullt ut.. Inte alls menat för att höja Bmw till himlen, men självklart så finns det alltid en bil som har bättre komfort, väghållning etc, spelar ingen roll vilken bil man än kommer fram med så finns det alltid någon som har något bättre.. 1-serien är ju inte precis en 5-serie eller en renodlad ban bil, mer i jämförelse med Porsche..
Men överlag så är den minst bullrig i småbils klassen, enligt mitt tycke. Visst så spelar fjädring + däck roll.

Men för att inte gå ifrån tråden hel.
Mango: Börja med som ovannämnt att byta däck, till icke RFT och ett bra däck, tex. Ett komfortdäck, då ett "sportdäck" oftast har en annan gummiblanding som gör så att det känns stötigare.. Byte utav fjädrar och stötdämpare, skulle kosta så mkt så att jag personligen anser inte att det är värt de pengarna.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Tack för inläggen i "debatten"!
Xtr4: Det var just den för storleken fina ljudkomforten som främst fick mig på fall när jag valde BMW 120. Det är i vilket fall dags att byta däck, så jag börjar helt enkelt där, så får jag se vad som händer. Håller med om att priset att för "bygga om" BMW'n säkert inte skulle vara motiverat, men vill man uppnå något så får man ju oftast slanta för det! Säkert enklare att byta till en annan bil...frågan är till vilken??
/magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.