|
|
|
|---|---|
|
Hej. Läste att många med mig irriteras av skrammel som uppstår av grus och småsten mellan bromsskiva och Bromssköld. I samband med service på bilcentralen i segeltorp,har jag bett om att mekaniker skulle ta bort gruset. De säger att man måste ta bort bromsskiva mm, för att kunna blåsa bort gruset(typ med tryckluft) citat:-vi har fixat det nu.......!!!! Det hade dom inte alls. Jag hann inte mer än att köra ut från parkering förrän det skrammlade igen. Nu har jag tagit bort smågruset själv genom att först ta bort hjulet, lägga mig under bilen å knacka lätt på bromssköldens nedre kant, då ser man gruset dansa runt mellan skiva & sköld. sedan bände jag lätt med skruvmejsel vilket fick gruset att ramla ut. Alltså verkar det som att man kan fixa detta själv,då det säkerligen kommer att hända igen, efter att man kört på grusväg typ. Kanske kan detta hjälpa någon annan med samma irriterande problem. Mvh/Blindberg Blindberg | |
|
Jo...går även att backa bort småstenarna..så har jag gjort ett antal gånger på min E39:a. Tagit också bort hjulet någon enstaka gång och slitit upp stenarna med ihopkopplade "plast stripes"+ bändteknik"...t.ex. Ta bort bromsskivan?!?...Nix,det gör man INTE..det där säger man bara för att övertyga kunden om att servicekostnaden är "relevant"...eller nå´t. Mvh Janne. |
|
| Var ut till svärmors gamla fäbodställe förra helgen och efter att ha vänt i änden på en skogsbilväg, blev det ett jäkla liv och gnissel. Åhå, då var det min tur då, tänkte jag och backade några meter så gav det sig direkt. | |
|
Bra att känna till olika metoder. Ska testa att backa bort stenar nästa gång det händer,för det lär väl hända igen va!? Mvh/Blindberg Blindberg |
|
| Kanske. Det var dock första gången för min del på ca 6500 E39-mil :) | |
|
blindberg: Det fanns eller finns modifierade bromssköldar fram på BMW,min har fått dylika på garantin när det begav sig på nittiotalet... Men JAG har mest fått dessa stenar bak...även då(nittiotalet) när stenarna var som mest irriterande så fastnade dessa bak...INTE fram som de moddade sköldarna fanns att få. Hade du stenarna fram? Mvh Janne. |
|
|
När jag skriver JAG så menar jag egentligen "farsgubben", ty det var han som ägde vagnen från ny t.o.m. sommaren 2007 :) Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne. Jo stenarna var fram. Har inte hört skrammel bakifrån än så länge! peppar peppar! men tackar för tips om moddade sköldar. Ska undersöka detta. Är det dyrt? Mvh Blindberg |
|
|
blindberg: Vet inte hur pass dyrt det är med nya modifierade sköldar,min vagn fick dessa gratis på garantin som sagt.. Men kanske 300kr/st...ca. Ring och fråga BMW...borde iofs vara satt in i produktionen bara efter något år med E39:an ute i trafik tycker jag...men det verkar som om flera med nyare E39 än jag ändå har problem med detta idag(fram).. Mvh Janne. |
|
|
Har nu skaffat ny bil, 2018-12-12 och fått problem med stenar i bakre bromsar. Tre ggr sista veckan och Bavaria i Uppsala fick ta bort skivan i onsdags. Ingen nämnde att detta var ett systemfel, men ohållbart om det inte upphör. Alla tips om reklamation och åtgärder tas tacksamt emot. LM |
|
| Det händer ofta tex e39 hände nyligen på kollegans x6 . Bara att lång mejsel och trycka på skölden genom fälgen sedan backa lite som Johan B säger det löser sig alltid. Ta bort skivan för det alltså vad händer med BMW blir dom bara mer o mer o kunniga eller ointresserade ? | |
|
Till frambromsarna kan man köpa artikel nr 19 här. Funkar lite grann men problemet upphör inte helt: Länk Jag fick in stenar hela tiden fram men aldrig någonsin bak... Hade bilen drygt 10 år. Funkade att backa bort stenen i princip varje gång. |
|
| Jag tröttnade på gnisslet och monterade bort sköldarna, har funkat klockrent sedan dess. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.