|
|
|
|---|---|
|
Jag har ju en -99 740iL med dubbla klimatzoner fram och en egen för baksätet. Jag har fått div. funderingar på des funktion efter att ha upplevt att den agerat lite suspekt i vissa lägen. Men jag vet ju inte helt säkert om det är knas eller om det ska vara så, för det kan ju bero på vilka olika kriterier som ska uppfyllas för att klimatorn ska göra si eller så, eller inte gör si eller så. Hänger ni med? Så, jag skulle vilja ha fatt i en djupare genomgång om klimatanläggningens funktion arbetssätt och felsökning m.m. Finns en sådan i TIS? Jag ska lista några egenheter här nedan, som jag upplever som möjliga fel eller problem, men som kanske är som det ska vara beroende på vilka kriterier det ska vara eller inte och de aktuella omständigheterna. Det hade ju varit skoj om ni andra kunde testa samma inställningar m.m. och tala om hur era "frysskåp" funkar i de situationerna. 1. Ibland när jag har ca 17-20 grader inställt fram och kör full auto, så börjar det blåsa varm luft framme vid vindrutan. Det känns fel när det är 30 grader ute. Om jag då väljer mittläget på förarsidan, så slutar det att blåsa varmt. Tillbaks till auto så komer det varmt igen. Samtidigt så blåser det kallt mitt på panelen och ute på sidorna. Ingen luft kommer nere vid fossingarna. 2. Ibland funkar inte MAX-knappen även om det känns rejält varmt i bilen efter den varit parkerad. Händer inget när man trycker på den. Fläktarna ökar dock automatiskt i fart utan at jag tryct på nåt, för att försöka nå måltempen fort. 3. Om jag kör kyla på full auto och sen väljer Ned på förarsidan så kommer det bara varmluft vid fötterna där. 4. Om jag har 22 grader inställt och sen sänker i ett svep till 18, så händer det att det börjar komma varmluft vid vindrutan och kallt i de andra på panelen. Ökar man då någon grad i instälningen så slutar det komma varmluft och det funkar fint om man stegar ned 0,5-1,0 grader i stöten utan att det kommer varmt igen. 5. Om allt verkar funka och jag kör på 16,5 grader på båda sidor fram, och sen sänker förarsidans till 16, så kommer det varmluft vid vindrutan igen. Öka till 16,5 så slutar det komma varmt. Sänker jag till 16 på passagerarsidan så sker inget, utan det kommer bara kallt. Ingen som vet någon djuplodande funktionsbeskrivning av klimatorn på dessa bilar som finns på nätet? Huvudpanelen, alltså själva displayen som inehåller styrmodulen är bytt i min bil för inte så himla länge sedan, liksom nya filter. Den verkar ha fra fjutt på kylan i sig, men har alltså då och då dessa som jag upplever det, egenheterna. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
Är ingen "expert" men det kan inte vara så att det lite kan ha att göra med värmeventilen...? För mig med vanlig klima dvs bara fram. Blev det varmt vid fötter och ruta om jag kör på enbart valde dessa. om jag körde bara på "mitten" kom det kyla. När jag bytta värmeventil (3150kr) blev det bra. |
|
|
norranedre. Jo, jag har själv klurat lite på om det kan tänkas vara lite knas på denna värmeventil, så den inte stänger helt i vissa lägen. Jag tror inte den är bytt någon gång på min bil än och den har ju gått dryg 22K nu. Den var ju inte så svindyr den ventilen, ja med tanke på att den är elektrisk och dubbel samt har en cirkulationspump inbyggd. Frågan är ju hur knöligt det är att byta den själv. Jag är en fullt duglig mekaniker, men det ser ju lite trångt ur långt där inne bakom motorn, att nå in och komma åt. Hur många kosta tro, om man låter verkstan byta grunkan? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Kan säga att den är enkel att byta själv. Jag gjorde det på en timme utan att förta mig så att säga. Antar att din ser lika dan ut som min fastän att du har egen klima i baksätet. Det är bara att ta bort täcklocket på motorn och sedan sitter den inne till höger bakom vid motorn. Skruva loss de tre slangarna och lossa kablarna. En på ovansidan och en som sitter under som du plockar bort när det andra är löst. Ventilen sitter förövrigt fast i två fästen som du kan bända lös med en skruvmejsel. Kan sägas att det är bra med smår händer för det är lite trångt. Kan tänka mig att BMW tar betalt för en timmes jobb. |
|
| På 750 sitter ventilerna på förarsidan vid servoburken. Tar ca 30 min att byta dom. Har bytt mina själv och gjort ren dom och skall se resultatet nu om det fungerar. | |
|
Man borde kanske kunna kolla upp om värmeventilen verkar funka som den ska genom att mäta tempen med IR-mätare på inlopp och utlopp och då se om den stänger lika på båda sidor och kan stänga helt och öppna fullt. Vad tror ni? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Ja din tanke funkar säkert. Vet iaf med min värmeventil att när jag plockade isär den var det bara "gugg skit" av alltihop. Gick inte att laga för mig iaf utan det var bara att köpa en ny. | |
|
Jag är inte ute efter att laga ventilen, bara att genom lite vetenskaplig uteslutsmetodik avgöra om den behöver bytas eller fungerar så som tänkt. Skål förresten. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
hej, För att prova om endast den ena sidan är defekt på värmeventilen kan du försöka att provköra höger och vänster sida med exakt samma inställningar på kliman. Om den ena värmeventilen kärvar kommer du få olika temperatur på sidorna i bilen vid någon tidpunkt. Om någon värmeventil kärvar är det kanske inte så sannolikt att båda fungerar lika dåligt eller att båda slutar fungera samtidigt. När min värmeventil gav upp (e34) fungerad inte ena sidan men den andra var helt OK. Du kan också kontrollera att styrningen till ventilerna är lika på de båda ventilerna (med lika inställningar hö-vä på klima). På e34 var den antingen 0v (helt stängd-maxkyla) eller 12v konstant (helt öppen-max värme) eller pulserande 12v (öppnar och stänger med olika frekvens-tempererad luft). Det behöver inte vara samma på e38 men kan vara värt att kolla. Om styrningen är olika kan det var en temperatursensor som inte fungerar (den som reglerar temperaturen på luften som blåser in i kupen). Mvh Tomas |
|
|
oj, det blev lite fel, skall vara 0v helt öppen ventil och 12 v helt stängd om jag kommer ihåg rätt... Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.