|
|
|
|---|---|
|
Hej, innan jag nu river halva bilen så frågar jag er om någon vet hur man byter bromslampan som sitter i bakrutan på min 740 årsm. 95? Enligt BMW så skall man kunna byta den via bagageluckan men det hävdar jag nu att det går inte, rätt?. Mer troligt är att man kommer åt det innefrån? Hur gör man? Ska det va så svårt att byta en lampa jag vägrar att förlora kampen mot lampan! :)- MVH Andreas | |
|
Sitter det inte ett litet gummilock i bagaget rakt under lampan då, som man lossar och byter lampa? Det gör det i alla fall på -99 och det tar ca 38,45 s att byta lampan Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Del 6 på denna bild. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hej Dr Tinnitus, Nej det gör ju inte det!!! Det är en homogen plåt och under själva lamphuset sitter två skruvar som jag lossat men ingen " ingång" till lampan öppnades. Tro mig jag har legat i bagageluckan och tryckt, tittat och fixat men den vägen kommer jag inte åt denna lampa. |
|
|
Bilen din ser ut att vara i kanonskick kul att se, min är nästan där oxå lite småfix kvar bara. Jag har inte samma lösning som din ritning visade kan det vara skillnad på en iAL som min är? |
|
|
Har du verkligen tittat efter ordentligt i taket på bagagerummet rakt under bromsljuset? Där ska vad jag förstår sitta ett svart gummilock precis vid en tvärgående nivåskilnad på hatthyllans undersida. Är locket borta så bör det vara ett hål där. Första bilden jag lade in var på en -95:a, men denna har jag letat fram på en -94:a 740iL tillverkad månad 3/94, och det är samma del och bild även på en 740i tillverkad månad 7/93. Jag har väldigt svårt att tro att man ändrat nåt på bilarna i detta avseende, så har du verkligen tittat efter ordentligt? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Skall titta ikväll igen men jag är nästan 100% säker!!! :)- Jag kan ju bara inte ha missat detta, vet dock till 110% att jag inte har något svart lock eller något hål där. Återkommer tack så länge, fortsättning följer.... |
|
|
Nu har jag spenderat 1 timme till i bagageluckan och det är helt omöjligt att byta denna lampa från bagageluckan! Inte kommer jag åt den innefrån? Hur kan man konstruera en sån här sak? Det går med andra ord inte att byta den bakre bromslampan i fönstret på en 740 årsm. 95!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Tror att du råkat ut för en eftermonterat bromsljus, min 95:a har inte något bromsljus i bakrutan tror att det kom 96 eller 97. Jag har bara hel plåt upp mot rutan i bakluckan. Det är inte farten som dödar, det är smällen |
|
| Min -95a hade inte heller något tredje bromsljus. Antar att då måste hatthyllan ur för att byta glödlampan. Inte så krångligt som det verkar när man läser om det, men om du har långa karossen kanske du har justerbara ryggstöd bak(?). Det krånglar möjligen till det hela något. | |
|
Jo det verkar inte bättre än att hatthyllan måste ut. Skall prova i veckan och se hur det går har ju som sagt den långa karossen och dessutom alpina säten så de är justerbara i alla möjliga lägen. Tack för all hjälp återkommer om resultat. |
|
|
Berätta gärna mer om dina Alpinasäten och hur de går att justera, elektriskt? Visa gärna några bilder med på dem. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Både fram och bak har jag alpinasäten de är i svart skin med den klassiska insydda mittsträngen i mitt fall i grönt och blått. Har även låtit sy in nytt skinn i dörrarna med samma alpinasträng så det skall stämma med stolarna. I baksätet har jag numera bara två bältesförsedda platser en på var sida men de går att ställa in elektriskt i stort sett som en framstol var för sig. Nackstöden är oxå elektriska men det tror jag är standard, eller? Har testat att allt fungerar nu måste jag bara dra en extra strömkabel bak så jag kan koppla in dem permanent. Skall lägga upp lite bilder på bilen inom en snar framtid och skall försöka få med inredningen oxå för det är snyggt riktigt snyggt om jag får säga det själv! :)- |
|
|
Andreas_740. Exakt vilka inställningar kan du göra på baksätena? På min har jag två knappar på yttre hörnet på sittdynan (kan ses på bilderna i min länk tror jag) Den ena justerar man nackstödet upp och ner med, och lutningen på ryggstödet. Den andra runda knappen är för det tredelade pneumatiska svankstödet. Sittdynan är fast men det finns värme i säte och ryggstöd. Har du fler inställningar än detta? Kan du justera sittdynan på något sätt? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, Har nog inte fler inställningar än dig verkar vara lika har du bytt dina säten eller är det original? Har oxå värme i säte och ryggstöd och lika knappar! |
|
|
Andreas_740 Det är original i min bil från fabrik. Den har en tämligen lång lista på extrautrustning om man säger så. Nybilspriset i Tyskland omräknat til svensk valuta var ca 1,1-1,2 miljoner, vilket betyder extrautrustad från fabrik för ca 400 000 kr då baspriset var ca 650-750 000 kr. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, häftígt om jag skulle komma över en sådan köper jag den direkt och säljer min som jag har nu. Tyvärr inte så lätt att hitta dessa exemplar för de skall ju gärna vara i bra skick oxå! Har försökt hitta en 740 alpina original men det har jag inte heller lyckats med men kommer jag över en sådan så blir det affär! Såg att du har groggbord bak det har inte jag ser mycket bra ut! //Andreas |
|
|
Andreas_740 Här har du några fler bilder på inredningen i min bil. De är lite gamla bilder så nu sitter det 16:9-skärm fram med digital-TV och nyaste Mk4 navigatorn och engelsk röststyrning Länk Här är en tråd där det finns ett inlägg där jag listar all uttrusning i min bil. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, oj oj vilken bil när köpte du den och hur fick du tag på den? Jag har bytt en hel del på min men har absolut inte samma utrustningslista som din. Det jag har extra är nog stora audio packetet med 12 högtalare. Sen har jag som sagt bytt inredning till ALPINA original komplett skinninredning. Det innefattar alltså inredning på innerdörrar, konsol i skinn mellan sätena, samtlig ädelträskinnfotöljer fram o bak, handskfack mm i skinn. Sen har jag satt in en ratt som har ädelträinslag uppe o nere och en växelknopp i ädelträ. Lätt även göra Ferritas racingsystem till bilen, där jag har racingkatalysatorer i metall samt rostfritt hela vägen från blocket, INGA effektförluster och ett underbart ljud. :)- Lätt då även göra en nu bakkjol på BMW som passar till de nya ändrören och den lackades i bilens färg. Eftersom min är en 95 så har jag ju givetvis bytt ut blinkersglas mm till vita och även grillen till senare modell. //Andreas |
|
|
Dr Tinnitus, ja en sak till äntligen är våren/sommaren här så jag fått sätta på mina underbara sommardäck: BBS LeMans slitterek titaniumskruv 285/45 (se länk: Länk //Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.