AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

Montering av Proxel (backvarnare) - tips?

Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Hej!
Utan att gå in på djupet hur detta ska moteras önskar jag lite tips om någon av er har monterat Proxels backvarnare eller liknande. Jag hade tänkt mig en modell som heter EPS-MICRO PLUS. Kort och gott är det en "aluminiumstrip" som sitter på insidan av kofångaren bak där själva enheten ligger gömd i lastutrymmet och piper vid aktivering.

Just aktivering är mitt dilemma. Enl. Proxel aktiveras backvarnaren när backljuset tänds (klokt va =)) och därför behöver jag koppla på enheten mot backljuset. Problemet här är ju att både backljus och dimljus (skulle kunna vara en aktiveringsfunktion) sitter ju i luckan och inte i chassiet.. Om jag vill slippa dra en kablel snyggt från kofångaren till utrymmet i bagageluckan, vad rekommenderar ni då? Det är en jädra lång väg och den befintliga kabelkanalen är smockfull.

Undertiden ni bidrar med kloka tips så kollar jag med Proxel hur lång denna kabel max får vara =)!

Ciao!
Kung Elite
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Fick detta svaret av Italien..
you can make the power cables from the back lamp to the central unit as long as you want but not the antenna connecting cable which must remain possibly no more long than 70-80 cm.

Då är alternativen att antingen dra en lång och jobbig kabel från backljuset eller .. ?

Hjälp =) !

/Kung Elite
köp en backvarnare som går på glödlampan bara skifta
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan du inte försöka följa den och "stjäla" på vägen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
>thomasi - vad menar du?

>Erik - hmm, ja. Jag får väl riva lite för att se vart kabelbunten tar vägen.. och när jag ändå river skulle jag kunna dra ny kabel. Vi får se. Själva monteringsritningen finns här: Länk

/oskar
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Han menar nog en pipande backvarnare som många lastbilar har, det finns lampor att köpa som har den funktionen inbyggd.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Det har jag aldrig hört talas om men det låter ju som en cool och smidig lösning? Länk?

Ciao!
/Kung Elite
Skillnaden är att detta är en högst enkel lampa som piper när den tänds, det du vill ha är väl en slags backhjälp som indikerar med ljud eller ljus när du närmare dig något bakomvarande?

pipande backlampor har funnits länge och är inte speciellt "coolt" enligt mig men visst kan dom fylla en funktion.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Har kollat på diverse siter men inte kunnat hitta någon lampa med denna funktionen.. =(

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ni pratar om två olika saker. Kung Elite vill ha backsensor (=parkeringshjälp) medans thomasi pratar om "pip-pip" i backljuset som lastbilar har. Det är två helt olika saker.

//Lövet
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
aha, nu förstår jag =). Ja, en yttre pipare är ju inte så coolt, det kan jag hålla med om..
to
112
tomb
BMW 318d F31
Kung Elite:

Vet att detta är en gammal tråd men jag undrar om du eller någon annan har köpt och testat denna så man vet om den fungerar? =)
Helt klockrent produkt om den funkar som den ska ju.

Tack på förhand.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag skulle hellre montera en ultraljud backsensor istället av EPS som är en electromagnetisk sensor. Med EPS det är svårt att få information om exact avstånd till föremål (15-30 cm står det i deras hemsida) och dessutom den är bara aktiv när din bil är i rörelse (när du backar). Med ultraljud får du mer exact avstånds mätning och samtidigt den börjar mäta så snart du har lagt in backväxel, även innan bilen har börjat röra på sig. Fördelen med EPS är att den är osynligt och lätt monterat.
Båda typ av sensorer drar ström från plus wire som går till backljuset (vitaljus). Identifiera backljusets plus wire och koppla in ström kabel från Sensor central enhet till den med T koppling. Koppla jord wire från sensors central enhet till bilens chassis. Det är klart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.