AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
797

Hur kommer jag åt kablarna som sitter i stereons baksida..

Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Bakhögtalarna blev bara tysta efter jag bytt stötdämparfjädrar,har kollat kablar och det ser ok ut men det kommer ingen signal till bakhögtalana längre.
Hur kommer jag åt kopplingarna bakom stereon...
e39 535 -98
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Enklast är föstås att plocka ur den.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag hade börjat med att kolla där bak, nånstans har du säkert råkat komma åt nåt kablage osv i samband med jobbet på stötdämparna. Ytterst otroligt att det ligger framme vid huvudenheten i detta läget.
Men om du ändå vill kontrollmäta osv så lossar du stereon uppe bakom luckan genom att först ta ur MID-panelen (återfjädrande skruv bakom volymratten hålls moturs medan panelen lossas i vänsterkant). Sedan sitter två insexskruvar högre upp som lossas flera varv utan att tas bort, därefter dras stereon ut osv.
Kan ju också tänkas att du har huvudenheten bak i skuffen, om du har monitor osv fram. Då är det där bak du får kolla och demontera. Stereon har vanligt DIN-format och en flerpolig kontakt bak, tillsammans med antennkabel osv. Normalt sitter allt till vänster bakom luckan vid bakljuset osv.

FP
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Ska kolla upp lite av det Folke menade...
Trodde man var tvungen att ta bort mesta av nederdelen av instrumenteringen vid stereon för att komma åt.....
Vet ej om det blivit något knas med imperidiansen i och med att jag spelade stereon när jag hade endast ena högtalaren bak i..(kortis?)+att någon tidigare ägare skalat kablar bakom sätet,det satt vanlig hushållstejp istället för eltejp...(om man nu skall skala där överhuvudtaget kan man väl kosta på riktig eltejp..?)
Kanske blåst ett steg i stereon?
Högtalaren på passagerarsidan låter spräckt trots att jag ej spelar högt...
Måste blivit något med själva stereon???
Återkommer....
Uj då. Då är det kanske inte beroende på jobb med stötdämpare..
Mät så att inga av kablarna har kontakt med bilens chassie, då slår i bästa fall skyddskretsarna från slutsteget men inte alltid..

FP
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Jodå hittade en kortis bakom baksätet väl gömt bland diverse annat....
Ingenting trasigt i stereon,jag bara lödde lite+krympslang så såg det lite bättre ut...
Nu fungerar det ett tag till...
Tack för inläggen,dom hjälpte.
/bmwberra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.