|
|
|
|---|---|
|
Motorn har läckt olja flera år runt oljetråget, men inte så mycket att besiktningen har anmärkt på det. För någon dag sedan märker jag att vid ca 190 km/h slirar kopplingen vid fullgas. Jag blir orolig att oljan har letat sig in till lamellen. Nu ca 10 lugna mil senare slirar kopplingen vid minsta lilla gaspådrag i alla hastigheter. Över 120 går knappt att köra. Kan oljan kommit in till lamellen? Är det normalt att det går så fort från första tendens till kopplingsslir till tvärslut koppling? (10 lugna mil). Var får man tag på en koppling till bra pris? Kan vevaxelns packbox gått åt pipan och oljat in kopplingen? När blir jag sugen på att skruva sönder bilen och titta på eländet? :) | |
|
nja, kopplingen är väl inte så pass öppen så att olja skulle kunna rinna in? i så fall så skulle kopplingen vara full med en massa skit och skräp/damm. tror snarare att den helt enkelt är slut. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| BYT innan svänghjulet blir för skadat (blånerat) att det oxå måste bytas =DYRT. | |
|
Ja, nu infann sig lusten att byta koppling genast. Kassera ett blånerat svänghjul låter ju inte så ekonomiskt. Tar svänghjulet härdning, eller är det bara att slipa bort blåneringen om det har blivit sådan? Jag pratade med en BMW-verkstad och de trodde inte heller att oljan skulle ha letat sig upp till kopplingen. Luriga priser: Mekonomen 3652:- Meca 3170:- Micro 3939:- BMW 3305:- Jag slog iallafall till på det sistnämnda. |
|
| Är det för skadat är det bara att kassera, har den precis börjat slira är det med största sannolikhet ingen fara, men jag skulle byta kopplingen a.s.a.p | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.