|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska besikta min 7:a i morr'n efter diverse lackarbete,byte tank,bytt avgassystem(original) och rostjobb och den har stått länge(över vintern faktiskt).. Vad skulle ni kolla innan besiktning i detta fall? Återkommer i morgon e.m. efter besiktningen och ger en "rapport",jag gissar bes u.a...Som vanligt(liiite orolig är jag dock) :) Härligt att äntligen ta ut den i "solen" :) Tyvärr så hade jag tänkt låta montera nya bakdäck i grövre dimension,men det får vänta...Jaja,skönt iaf. Mvh Janne. | |
|
går säkert görbra, brukar väll inte vara nå större problem edm 735:orna. återkom gärna med rapport. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Tja...man vet ju aldrig riktigt,alltid finns det någonting som tekniker'n hittar som man själv inte gör :) Jaja....återkommer snart med resultatet. Mvh Janne. |
|
|
Nix,den gick inte igenom :( Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel:2) 1:Bromsrör,bak,yttre,båda sidor,inre,skadad. 2:Signalanordning ur funktion. Tutan fick jag iordning på när jag kom hem(glömde kolla den innan jag for tyvärr)...var bara att "ge den en jä*el",dvs slå lite lätt på hornet så började den fungera...surt att jag inte fick det att fungera på SBP dock.. Bromsrören har jag bytt för ca 1 år sedan,de längsgående+hela vägen UTOM>>> dessa små "25cm" stumparna bak,jag ansåg att dessa två rör var fräscha då...det tyckte INTE SBP nu iaf. Sedan så tog besiktningen ½ timman!...han höll på läääänge med min vagn,normalt så går ju besiktningen på max 10-15 minuter.. Jaja...bara att fixa detta med bromsrören.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: 30min vad gjorde han/hon då? |
|
|
Tja...det började med att han tänkte underkänna bälteslåset bak på höger sida,jag sa att det har varit sådär sedan jag köpte den,dvs går aningens trögt att trycka in den i låset...det klarade jag mig ifrån sedan en annan tekniker kom "till undsättning" och jag förklarade lugnt och sansat hur man skulle göra!? Sedan kollade han "ALLT" på bilen från damasker(fick "bra att veta" på tätningarna till styrlederna,båda inre+tätning styrled mittre vänster skadade)på styrleder till alla bussningar och leder bilen har(tror jag,bra tyckte jag...då vet man hur "läget är"). Men längsta tiden tog nog när han började kontrollera bromsrören,dvs han skrapade och skrapade och gav mig då slutligen anmärkning på dessa "stumpar" som synes.. Han såg väl att jag bytt till kopparrör NÄSTAN hela vägen och ville väl få mig att byta rubbet...Men som sagt,JAG tyckte dessa rör var såpass bra att jag inte ansåg dessa var "bytesmogna".. Tror att han blev "lite putt" över att behöva en annan tekniker för att kunna klicka fast låset till bältet och därför kontrollerade allt med "örnöga" sedan...VET inte,men det var den känslan jag fick.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...jag ska inte klaga...första gången som jag kände att jag fick tiden i hallen som jag betalat för ;) Mvh Janne. |
|
| Att de kollar bromsrören noga tycker jag är alldeles fantastiskt bra. | |
|
Lus: Visst,håller med om det...men jag tror att man är ganska så noggrann som BMW entusiast att kolla så att allt är ok...inkl. bromsattiraljer. Jag tycker fortfarande att bromsrören inte var "bytesmogna" när jag tittar på dem.. Men visst,bromsrören ska väl "blänka" innan man åker in till besiktningen :) Men SBP är ju en anrättning där det är upp till varje besiktningstekniker att kolla och bedöma allt..så visst,jag klagar inte som jag också skrev.. Bra att SBP finns,så att "liken" håller sig borta från vägen :) Mvh Janne. |
|
|
Menade inte att du klagade, bara uttryckte min medkänsla :) Jag besiktigade en bil med till synes bra bromsrör en gång, teknikern var ytterst nitisk och lyckades skrapa ett hål med en kniv på ovansidan av ena röret, där jag själv inte kommit åt att se i min begränsade domkrafts/pallbocksmiljö. Sedan finns det ju givetvis övernitiska killar med, fick en tvåa på högt ställt dimljus på en tre år/3000 mil gammal bil som i övrigt var bättre än ny och han vägrade ställa dem när vi ändå hade apparaturen på plats... |
|
|
Hmm.. Så här i efterhand skulle jag naturligtvis ha bytt precis allt i bromsrörsväg,men det blir ju en bedömning man själv gör när man väl är där och "dj*vlas" s.a.s....den bedömningen var tydligen felaktig :) Övernitisk kanske..eller...tja,han gjorde antagligen sitt jobb bara... Men det som "kan störa den stackars entusiasten en smula" är att det på andra sidan fanns en golf som såg ut att ha gjort sina "bästa dagar" och den gick(mig veterligen) ut igen u.a. 10minuter senare :) Skenet bedrar,golfen var nog en "slumrande pärla" ,med nytt bromssystem och rostskyddsbehandlad under(karossen såg INTE vacker ut) vart annat år eller nå´t, vad vet jag ;) Mvh Janne. |
|
|
I bland kan det kännas som att skicket avgör lite på vilken höjd ribban skall läggas ;) |
|
|
Undrar om jag ska skriva det här jag nu ändå skriver ;) : Han(tekniker'n) flinade hela tiden när jag var där.... Undrar hur jag ska ta det som? :) Kanske så här>>>Ok,här kommer en gammal 7:a med nyfixade skärmkanter och halva bilen omlackad,bytt lister,bytt skivorna fram,fixat annan rost osv osv dååå ska jag minsann sätta åt honom på något sätt,för bilen är alldeles säkert behäftad med något fel som måste generera en ombesiktning ;) Nää...tycker det är kul(lite darr på stämman) att åka till bilprovningen,blir lite granna som ett "kvitto" på att man gjort sin hemläxa.. Vilket jag fick kvitto på att jag INTE gjort och ska därigenom "skämmes ta mig f-n"... Men det svider en aning i hjärtat,men bättre det svider nu än att jag någon gång i framtiden, när bromssystemet havererat ,och jag i värsta fall skulle kört ihjäl någon pga defekt bromssystem..ve o fasa. Oj,vad jag tog i :) Mvh Janne. |
|
|
Lite återblick då ;) Tja...nu har jag problem med luftningen av bromsarna efter bromsrörsbytet som jag gjort,det är ju det ena(se annan tråd)...sedan så tog jag mig tid att ändå kontrollera bälteslåset som besiktningsmannen var lite "sur" på... Tänkte att "Ok,kanske ska kolla vad BMW tar för en ny sådan"...Sagt o gjort ringde BMW och den kostade 903kr...Nee..för dyrt ansåg jag och ringde till skroten.. Japp,det hade en i en bil "ute på plan"...Skruvade bort den och betalade det facila priset av 100kr för den DET var rätt kurs på den prylen tyckte jag :) Jaja...bara en liten "historia" för de som är intresserade ;) Mvh Janne. |
|
|
Båda bra och dåligt att kusinerna står på skroten =) Går och gruvar mig lite själv faktiskt då den 25:e närmar sig med stormsteg, i valet och kvalet om jag ska förbesiktiga eller åka in och få domen. Lite svårt att sätta fingret på problemet men det brukar inte spela någon roll hur jag gör så har besiktningsmannen/kvinnan en annan åsikt. I vilket fall får jag åka hela sommarsemestern... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
hej tyvärr så är det som sagt upp till besiktningsmans bedömning , och det finns ju tyvärr dom som inte tycker om bmw (besiktningsmän ) och då blir dom nitiska , var inne med min 730 -89 och han som kollade min hade själv en 7: a så det tog 10 min och han plockade inte fram hammaren , men jag såg att han gjorde en riktig besiktning ändå , fick bra veta på en bromslampa . |
|
|
kaptenlöjtnant: Sk*t i förbesiktningen, utan åk bara in och besiktiga..Ja,OM du nu inte vet om några svaga punkter som "garanterat" ger tvåor.. De kollar alltid>>> Bromsar,varningstriangel!,avgasvärdena,bälten+belysningen iaf.. Sedan verkar ju hjulagrena fram vara populärt att kontrollera(mycket bra OM nu verkligen de kollar detta ALLTID).. Tips>>>Är du tveksam till hur dina dimljus är i ljusbild(trots att du kanske justerat detta) så dra ur säkringen bara...går igenom med denna manöver. Mvh Janne. |
|
|
Janne: mina sympatier går till dig, jag håller med -- det finns en hel del idioter på SBP, jag tänker inte skrapa med foten för den åsikten. Det vore väl faen om man inte skulle få ha den åsikten?? Särskilt som vi, du och jag betalar deras löner!! :) De trevliga, och bra personerna på SBP är i stor majoritet - men det finns en del pervon som verkar gilla att utöva sin lilla makt för att jävlas med folk. :) |
|
|
Mmmm, det är bälteslåset bakom mig (bakom tronen alltså) som spökar och det var lika på 87:an & 520:n, ska plockas isär och undersökas. Ljusbilden ja, just nu ser bilen ut som en discokula på kvällarna men bara det blir helg så ordnar det sig. Bekymrar mig mest över avgaserna men för väl tokvarva nån mil innan.... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| En riktig rostskyddsbehandling kan få en gammal bil ,min -90 med 30k mil att se ny ut på undersidan och skina ikapp med den nytvättade lacken och minen hos besiktarn, rosthackan har vilat i flera år vid besiktning. Avgasvärden är inget problem numera med rätt soppa i tanken . Något som kan behöva motioneras efter en längre tids vila är bromsarna och speciellt handbromsen.Lycka till! / Keep smiling! | |
|
Japp...en rostskyddsbehandling ska det bli innan vintersäsongen(läs saltet) drar igång.. Kostar enligt uppgift ca 6000kr(komplett behandling)..men det är det absolut värt om man ska köra året runt. Det som dock "oroar mig en smula" är hur pass seriöst det görs...Jagt menar torkningen t.ex efter tvättningen och hur skrapningen av underredet görs osv.. Det är väl som med allt annat>>>Man måste nästan vara släkt med "pöjken" som gör det för att allt ska bli till belåtenhet.. Men visst...lämnar jag in vagnen så SKA det bli bra innan jag är 100 nöjd,men jag misstänker att jag får ligga i om det ska bli förväntat resultat...tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.