AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.293

"Lätt" skrammel höger fram? vid större ojämnheter, E39

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Undrar om någon annan hört ett lättare skrammer framifrån vid större ojämnheter?

Hörs bara med rutorna nere och när man kör på ortoligt kass väg (typ Aröds ind. väg Hisingen). Det låter som ett väldigt "ljust" skrammel. Är det medfött kanske på E39?

Gäller både 523 o 525. I takt med större fjäderbensrörelse. Obs! bägge bilarna nybes. där jag speciellt bad de kolla noga på lederna o bussningarna! Inga fel där.

Har inte hunnit dyka ner i skiten än, tänkte kolla om nån har forskat i ämnet...

Mvh:

Zoltan
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Är det metilskt ljud? Hammare? dunk-dunk

Visst att det kan vara dyrt på kort sikt, men du lever längre än så.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
EXAKT samma som för mig! Se min tråd om det: Länk

Min bil
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Många fina gissningar i den andra tråden, men tror inte på de.

Det rasslar just som nåt slags plåtsköld, inget hjullager eller fj.-benslagring kan låta så.

Är lite inne på bromssköldar, men ändå inte... Skivor o klossar är bytt ganska nyligen på -99:an.

Ska byta skivor snart på -01:an, och då kan man kanske hitta nåt.

Mvh:

Zoltan
ja de finns ju ganska mycke som kan skrammla . jag har också haft ett
liknande skrammel hördes bara med rutorna nere på tex stengator
i mitt fall va de ett av fästena till bromsskölden som hadde släppt .

bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Jag har också hört detta och efter att ha kikat grundligt på vad det kan vara så såg jag att det låg rätt mycket grus på min bukplast, tog bort allt det och min bil blev tyst iallafall, troligtvis så hoppade gruset vid gupp m.m. och smattrade mot saker.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Grus är det nog inte i mitt fall, låter inte som det iallafall. Ska som jag nämnde i den andra tråden byta skivor fram snart. Ska kolla hur det ser ut med bromssköldarna då...

Min bil
Länk
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
På min var det klosser fram som satt løst i caliper,hør om ljudet forsvinner med lett inntrykt bromspedal.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kollat bromssköldarna på 523:an, de sitter som berget (lossat skivan). Några andra tips?

Har bänt i lte skyddsplåtar mm. hittar inget löst.

Annars får det skramla bäst fan det vill...

Mvh:

Zoltan
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
På min bil har jag också ett skrammel när jag kör över ojämnheter, låter ungefär som om man skulle skaka en besticklåda. Min skyddsplåt mellan avgasröret och tanken sitter lös upptäckte jag igår så jag misstänker att det är därifrån skramlet kommer. Jag ska försöka sätta fast den under helgen och se om det hjälper. Kan vara värt för dig att kolla också.

//Lövet
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, ska kolla på det. Kan det vara så att bromsskölden är sprucken? Lite svårt att se det i skiten, ska lysa upp lite.

Sen märkte jag en hel del grus i hasplåt o innerskärm skramlar vid dunk på plasten.

Knepigt.

Mvh:

Zoltan
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej, har samma sak. Var hos Joakim i Partille. Nu behöver det ju inte vara samma på era bilar men på min är det två stag i framvagnen som har börjat glappa ytterst lite. Dock är det tillräckligt för att ljudet skall uppstå. Inget farligt mer än för stoltheten när någon upmärksammar att bimmern skrammlar vid ojämnheter i vägbanan. Jag skall byta mina :)

MVH

Joachim
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag tror att jag har hittat det nu.

Dels skramlade (vid slag) värmeplåten under främre kattarna, bände o kilade o skruvade fast den.

Sen har jag spänt / kilat fast höger bromssköld, nu rasslar bara väster sida. Detta var bara test, jag ska byta samtliga bromssköldar till nya.

Mvh:

Zoltan

Ps. Enligt Sveriges FASCISTSTATS värderingar är detta inlägg kriminellt!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.