|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen bytt termostat och tempgivare i min 525i-93 för att få ordning på orolig tomgång samt en temp som inte ville gå upp. Fick ordning på detta och nu går bilen som en dröm med en tempmätare som står rätt upp:-) Men!... Den gurglar i sej soppa värre än nåt annat jag kört och ägt!! Den ligger på 2L/mil!! Förvisso kör jag rätt hårt med den, men det gjorde jag med min 540iA-93 jag hade en gång i tiden med, och den nöjde sig endå med ca 1.5L/mil vid hård körning. Tilläggas bör väl också att den rullat 37000 mil, men 2 liter milen?? Har provat att köra den lungt och fint en tank, men kom bara 40 mil på 80 liter! Med dagen bensinpris känns det rätt hårt! Så, någon som har några idéer, eller vet vad som felar denna bil? Tacksam för alla former av förslag som kan leda till minskade bränsleräkningar:-) Mvh | |
|
Jag känner igen dedär... Börja med och gör ren kontakten till lmm och hjälper inte de så kan du prova o dra ur den mest bilen är igång och är de så att den inte ändrar gång då då är din lmm kass. Beemer 4 Life! |
|
|
Men en trasig LMM borde väl resultera i taskig gång? Bilen går ju hur bra som helst! Bra drag genom hela registret! jämn o fin tomgång osv. Kan väl tillägga att det knackar rätt rejält ett par sekunder vid start på morgonen, men det torde väl vara rätt normalt på en 37000 milare? Mvh |
|
|
jo de är väl så sant att den borde gå sämmre på tomgång men när man lmm kontakt inte hade kontakt så drog ju bilen 2l/mil men den gick ju som ett spjut ändå om man drog ur den. Gör rent alla kontakter du hittar. Beemer 4 Life! |
|
| En lamda kanske, som börjar bli dålig? | |
| var de tempgivaren till motorstyrningen eller mätaren du bytte? | |
|
Japp det var givaren till styrningen jag bytte. Har varit på dom flesta givare i motorn i samband med att jag hade tomgångsproblem med bilen. Kollade felkoder, men det fanns inga. Ska kolla upp lmm:n idag. Kan riktigt gamla tändstift resultera i sån här förbrukning? Jag har inte en aning om när dom byttes senast nämligen! Bytte olja och filter i bilen när jag köpte den, och den var inte färsk kan jag lova! Mvh |
|
|
Är det samma bil som vi krystat med i tråden. Kraftiga tomgångsproblem 525i e-34 ? Jag har ej löst mina tomgångsproblem i alla fall. |
|
|
Jajemen visst är det den:-) rengjorde LMM.n idag med CRC air sensor cleaner, men tror ej problemet sitter där. ska besikta den snart, då lär man väl få svart på vitt om det är lamdan eller nåt sånt!! Hade en 525i-95 för ett par år sedan, den hade rullat 32000 mil och den nöjde sig med litern blandad körning! Därför känns det som det bör vara nåt som inte stämmer på denna när den drar 2 lite milen!! Det konstiga är ju att den går så bra nu! Pigg , lättstartad , jämn o fin motorgång. Åtekommer med svar om jag löser det! Mvh |
|
|
Jag trodde det var lambda på min bil bytte den helt i onödan. Vid inkoppling av diagnostikutrustning så hade jag larm på relä förvärmning, raderade den koden. Lyft på den svara lådan i motorumet där du hade databoxen så har du relät lyft ur och kolla och sätt dit så dom har bra kontakt. Har du bytt luftfilter och tändstift? |
|
|
Ok ska kolla det reläet. Nix luftfilter o tändstift ej bytt! Kollade ju luftfiltret idag när jag rengjorde Lmm:n, o det såg fint ut. Däremot stiften såg för jävliga ut! Säkert suttit där ett par mil för länge! Kan detta vara en bidragande orsak till 2 liter milen? Mvh |
|
|
Har du provat en nollställning av dme boxen? Har du luftat ordentligt efter du bytte givaren? Beemer 4 Life! |
|
| Ja den nollställdes i samband med bytet av tempgivaren. Japp har gått igenom hela luftningsprocessen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.