AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.048

Funderingar/frågor om bakre länkarmsbussning E46

Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag tänkte byta bussningar på min 330xd -03 med M-chassie. Jag har några frågor om bakre länkarmsbussningarna i framvagnen:

1. Roterar den del av länkarmen (tappen) som sitter instucken i bussningen i förhållande till gummit eller är det meningen att bussningsgummit skall rotera med i fjädringsrörelsen för att "hålla emot" (likt E32 och E34 casterstag, bakre länkarmsbussning)? Eller omvänt; kan jag smörja tappen när den nya bussningen skall på igen på tappen? Diskmedel kanske duger?

2. Vilket läge skall bussningen med hållare återmonteras i i förhållande till länkarmen rotatingsmässigt? Ska den vara "neutralt" inspänd om bilen står med hjulen på marken eller skall den vara i påspänt läge då? Nuvarande bussningar är såpass slitna att jag inte riktigt litar på att deras position är rätt...

3. Hjulvinklarna (toe) borde ju förändras om man inte får dit bussningen helt rätt i bilens längsled. Finns det några tips för att få till det rätt? Jag kommer att göra framvagnsinställning efter bytet men det borde ju ändå vara bra att få dit bussning rätt från början, minimerar väl dessutom slitaget på bussningen.

//Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.