AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.379

hur beter sig bilen på dåliga silentblock?

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Hej jag har en 525IT E34 -93. jag har varit under och känt med kofot och brytspak vid silentblicken och det ser ut som att gummit är lite sprucket och det går att bryta dem upp och ner rätt så kraftigt. är det normalt eller börjar det bli dags för ett byte av dem. hur märker men på bilen när man kör om de börjar bli dåliga. jag tycker nämligen att bilen är lite väl vinglig i bakvaknen när man man gör kraftiga svängar fram och tillbaka i typ 70km/h. tacksam för alla svar jag kan få som är relevanta.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...är dessa block aldrig bytta på din bil då är det dags...symptomen du beskriver ligger väldigt nära diagnos på dåliga silentblock kan jag i alla fall skriva.
Dvs "vinglig" i bakvagnen..
Har du klonkande ljud från bakvagnen vid pådrag och gassläpp i låga hastigheter/alternativt från start också?

Mvh Janne.
Jesper von Wowern
På min 520 -88 märkte jag inget annat än att det blev ombesiktning...

/Jesper von Wowern
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Du verkar ha upptäck symptomen mycket bra!

Gör snabba rattutslag i 50-70, då ska bakvagnen ej "åla". Skilldanden upplevs bäst efter bytet till nya!

Mvh:

Zoltan
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Om man har samma symptom (svajig, ostabil, ålande - bakvagn) på en E39. Vilka bussningar är det då som bör bytas? Som det är nu känns det som om bakvagnen ej sitter ordentligt fastskruvad.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

540E34:
E39 har ju 4 st gummibussningar isf 2 som i t.ex E34...KAN vara någon av dessa som är på upphällningen,eller någonting annat som t.ex "bananerna",tvärstag i bakvagnen som just ser ut som en banan med tillhörande bussningar..
En "banan"(finns två) komplett med allt kostar i runda slängar 1800-1900kr på BMW,sedan tillkommer monteringen om man inte gör detta själv s.a.s...

Finns också en "stor knut" i bakvagnen som brukar gnissla i låga hastigheter på E39,nu vet jag inte om den gör så att bakvagnen "jassar",men gnisslande läte vid små gupp och lite knölig väg brukar förnimmas iaf...ganska vanligt.

OBS!...Gissar nu bara vad som kan vara fel,har aldrig själv råkat ut för detta med slingrande bakvagn på min E39:a..

Mvh Janne.
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
ja då är det bäll bara till att byta silentblock. hitta en tråd här på forumet där någon hade länkat till en liten film med bosse bildoktor som bytte silentblock på en e34. är det bästa sättet att göra som han gjorde att värma och sedan använda glidhammare eller finns det något bättre sätt. jag har hört att det kan vara lite knepigt att få ur dem. ös på med tips, det man kan aldrig få för många om de är relevanta.

[IMG]Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Såhär brukar jag göra:

Länk

Mvh:

Zoltan
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag borrade ur bussningarna, som beskrivs på mektipsen, funkade utomordentligt bra! Vart ett spår i bakvagnen knappt .5 mm djupt och 1/3 lång av totallängd. Och de kan man ju leva med.

Monteringen löste jag med en vanlig avdragare i lämplig storlek och en träkloss.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.