|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Efter uppgraderingen till beta fw hittades en ECU frågan är om man vågar köra på den. Hur ser man vilken ECU -version man har i bilen? (IJC0S) var det som hittades säger mig ingenting. | |
|
Du kan ha flax och ha en mapp när du vaknar i morgon, om inte Robb har för mycket att göra. Håll tummarna så kanske det funkar! |
|
|
Du menar alltså att du uppdaterade din AP till senaste beta-firmware? Och när du sen testade i bilen så fanns din ECU med? I så fall är det bara att tuta och flasha ;) Om det kom upp IJC0S i APn efter att den communicerat med bilen, så är det så din ECU heter. Här har du v401-mapparna till din bil Länk ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ja om jag inte gjort något fel andra gången. Det konstiga är att IJC0S finns både i alpha och beta listan. Varför hittades den inte första gången? För att förklara hur jag gjorde. 1.kopplade in AP enligt instr. 2. Klickade på install. AP sa att ECU inte fanns i listan. 3. Laddade ner min ECU i AP. 4. Kopplade AP till dator och läste över ECU till pc 5. Skickade ECU till cobbtuning. 6. Uppdaterade AP till senaste betafirmware 7. Kopplade in AP i bilen och då plötsligt hittades min ECU, jag vågade inte köra mappning. |
|
|
Hur ska jag nu förklara detta?? Det är olika alpha och beta du pratar om.. Dels så finns det mapparna, och dels firmware till APn. Mapparna finns det bara ett visst antal av. IJC0S är en av dem. Alpha-mapparna är de gamla som kommer att tas bort så fort beta-mapparna är färdigtestade. Då kommer de att heta alpha.. Beta-mapparna är helt nya sen ett par veckor. Sen det här med fimware till APn, det är bara för att APn ska kunna prata med bilen. Det finns många varianter på ECU, och de måste bli inskrivna i programmvaran(firmware) efter hand som folk skickar in nya. Det kommer nya beta-firware nästan varje dag, och i varje ny finns det nya ECU inlagda. Den senaste alpha-firmware släpptes i decamber, och sen dess har det skrivits in hundratals nya ECU. Så tydligen har någon annan med samma ECU som du skickat in den till cobb någon gång sen december. Det är därför du måste använda beta-firmware.. Kanske lite rörigt, men hoppas att du förstår. Du behöver inte vara orolig. Ut och kör nu med dig ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ahh. Då förstår jag. En dum fråga till då. Efter att jag uppdaterat AP med ny FW så hittades ECUn och det fanns flera mappar att välja mellan Var dessa då alfamappar? Jag har inte själv lagt över några mappar från cobbtuning på APn. Måste jag göra det manuellt genom att ladda ner dessa från länken du skickade? Btw. Tack för alla snabba svar. |
|
|
Japp. De som finns på APn från början är alpha-mappar. De heter v301. Ska står på dem. De nya, som jag länkade till, heter v401. De är som sagt beta-mappar, och är under utvärdering. Men de är både kraftfullare och mjukare att köra på än 301. Du kan endast köra på stg1, med original bil. För aggressive måste du ha minst 98 oktan. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Och ja, du måste ladda ner dem manuellt. Och föra över dem till APn.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Tack så jättemycket för all hjälp. . Ska testa att göra uppgraderingen imorgon. | |
| Sorry att jag tjatar men finns det någon risk med att läsa in fel map? Om det skulle ha blivit någon bugg i apparaten vid uppdateringen? | |
|
Du ska ha IJC0S mapparna!! Står det i APn att det är din ECU så är det så. Spelar ingen roll om du har klantat dig eller inte. Den kan inte bara hitta på att du har en viss ECU. Uppdateringen av APn gäller bara mjukvaran i APn, inte mapparna. Så om APn klarar att "prata" med bilen så är det grönt. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Sådär nu har jag varit ute och testat lite. Råkade installera en seg2 map först och det blev lite skumma reaktioner på bilen när man gasade fullt , lite ryckigt. Jag tyckte att steg1 sport stock throttle var bästa mappen. Imorgon ska jag prova lite aggressive mappning. |
|
| En effekt som jag hade innan såväl som efter mappningen var att bilen vid fullgas och manuell växling ibland hostade till och tappade lite drag i växlings tillfället. Beror detta på att antispin går in och stryper motorn eller kan det bero på att inte tillräcklig lufttillförsel? Det är nog bara mellan 1-2 och 2-3 växeln. Har inte kollat luftfilter sedan service. | |
|
Kör inte på steg2. Jag vet inte riktigt vad som kan hända, men det är säkert inte bra. Sen måste du låta bilen anpassa sig till mappen du har valt. Det tar en dag eller två innan den går som den ska. Brukar bli lite grovt i början.. Jag tycker stock throttle är bäst. men det är väl en smaksak. Se till att ha minst 98 i tanken innan du laddar aggressive, annars kan du få problem med tändningen. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Körde bara lite kort på steg 2, läste fel när jag laddade mapen . "kvävningen" jag beskrev var när jag körde rätt mapp (steg1) Körde slut på 95an igår hade ca 3 mil i tanken när jag tankade 98. Fyllde ungefär halva som jag körde upp idag. Så imorgon bör det vara nästan 100% 98 oktan. Jäklar vad det trycker på nu med de extra 20%. På tisdag får jag mitt performance avgas då bör det bli lite mera tryck då detta rekommenderas av cobbtuning i deras beta-mappar. Har du fått dina dp ännu? Hur känns AP i steg 2? |
|
|
Ladda på stg1 aggressive stock throttle v401, den går riktigt bra.. Det där med "kvävning" har jag ingen aning om vad det kan vara, men logga med APn och analysera datan sen.. Ja vet, det är mycket att lära sig ;) Tror inte att avgas gör så där jättemycket, men lite hjälper det säkert. Tydligen är det mer motstånd i avgasröret på 1-serien än 3-serien. Jag har hela paketet på nu. FMIC, DPs, DCI. Den går riktigt trevligt på stg2+ :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Tyvärr regnade det idag = massa hjulspin. Så det blev inget test. I Map info filen så står det något om att 1serien har begränsad dämpare. Även om effekten inte är något större så är ljudet kanske ännu trevligare även om original är sjukt bra för att vara från fabrik. Har inte själv hört hur performance låter men nu är det beställt. |
|
| Provat lite mera nu Bilen? Hur känns det med COBB steg 1 som du väl kör? | |
|
Jodå det känns prima. Har endast provat steg1-sport. Har egentligen inget att klaga på, väldigt enkelt att byta mappar och när man väl skapat grundmapen så går det snabbt att byta mellan de olika typerna. Ett litet problem jag dock haft är att använda den inbyggda prestanda-testen och loggningen. Installerade BMW performance avgas igår så vi får se i helgen om det hinns med test av aggressive mappen. Såg i 335 tråden att du var ute efter cobb + ic. Jag är själv inne på ic tankar, men just nu när det är kallt ute har jag inte märkt någon mattning vid repeterade hårda acc. |
|
| ladda ner Virtual dyno och ladda upp loggar där så ser du power och värdarna . jätte enkelt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.