AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.104

E39 540 låga varvtal

Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Det har smygit på en något ryckigare tomgång på min M62. Även vid 5000 rpm känns oregelbundhet. Varvtalet vid tomgång ligger runt 400 rpm och pendlar nedåt, då kommer en litet ryck och då hoppar den till 450 och så. Detta upptäcker jag då är allt avstängd(fläckt och AC). Om AC är igån då blir varvtalet något högre och det bättre och mindre ryck. Annars drar den bra då man trycker pedalen i botten.

Oljan är ny liksom tändstift. Alla spolen verkar fungerar. Jag har letat efter läckor men nada. Kan det vara den omtalade membranet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Möjligt att det kan vara det, men även läckande insugningspackningar förekommer som "standardfel" på M62 så har du väl en tomgångsmotor som ska funka Ok också. Luftmassemätaren är en annan felkälla.
Notera att man alltid ska ha AC på en M62 annars laddar inte bilen som den ska då det krävs 600prm för att generatorn ska ge laddning.
En diagnos för att se om det finns ev felkoder är aldrig fel för att få ledtrådar

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pe
204
petrob
320i -18
testa att ladda batteriet!! Min 540 ryckte med dåligt batteri. Samma fenomen.
När jag sedan bytte batteri så slutade det.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
OK, jag åtekommer senare med hur det går med laddat bateri och efter sökandet av läckor.

Finns det info om hur kan kan kontrollera lmm resistans och liknande, det skulle hjälpt. Jag har autodata 2.12 men där finns inte den information.

Visst att det kan vara dyrt på kort sikt, men du lever längre än så.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
ta/köp en burk elektronikrengöring och gå igenom alla kontakter du kan hitta till motorn. Det hjälpte mig nu senast ganska mycke.

Beemer 4 Life!
Visa användare
54
Tomter guttn
540iA Touring -94
525tdsA Touring -98
318is -90, Banebil
Hasso: Dette med AC en gjelder også på m60? min 540 har og lav tomgang uten AC på.

Men jeg har helt nytt batteri og ristingen i motoren vedvarte etter det.

Og min rister og skakar på tomgang, hele bilen skaker, og syns og det høres ut som den mistender på en sylinder men er custom effektanlegg så litt vanskelig at høre.
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Batteriet är laddat och det har inte hjälpt. Jag har sprutat startgas runt insuget/lmm, membranet men det blev inga effekter av detta.

Jag gjorde även en sökning på BMW men det hittades ingenting dock konstaterades att dom ryckningar finns men det ska inte vara något problem att köra bilen.

Jag kollade resistanser på båda lamda och de ser bra ut. Sen hällde jag en special rengörare för soppan/insprutning men det gav inga förbättringar heller.

Visst att det kan vara dyrt på kort sikt, men du lever längre än så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.