AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
985

Vad är det för fel på min koppling?

Freemart
När jag står still med bilen och den går på tomgång så skrammlar det under bilen ganska mycket men när jag trycker ned kopplingen så bilr det knäpp tyst. Bilen har bara gått 10 tusen mil och kopplingen är inte trög eller nått sådant, vad kan det vara som skrammlar?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Urtrampningslagret....
Likadant på min...
Själva lagret kostar 310:- på motornord...

//Cosmos
"4000rpm = körglädje"
E28 Registret #160
Hmm.....

För mig är det tvärtom, när jag trycker ner kopplingen för det ett jäkla väsen, men när jag släpper kopplingen blir det tyst.

Kan det vara samma problem för mig?

Bayerische Motoren Werke
Freemart
310 spänn är ju helt överkomligt, lätt/svårt att byta själv eller är det bara att lämna in den?
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Borde väl vara så att det är urtrampningslagret som är dåligt om det låter när kopplingen är nedtrampad, alltså som i BMW Anders fall. Är det som i Freemarts fall är det antagligen lagret till ingående axeln som är dåligt.

Mvh Jens
rsarits
Om urtrampningslagret börjat glappa lite så skramlar/rasslar det tills man trampar ned pedalen och lägger tryck på lagret då glappet försvinner. Det är ingen fara att köra med det rasslet. Om det låter illa när man trampar så kan lagret vara på väg att skära eller vara allvarligt skadat. Det händer inte så mycket om lagret skär, det går bara inte att trampa ner pedalen, dvs du kan inte koppla ur.

Micke
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
...och om det rasslar med kopplingen nedtryckt kan det inte vara lagret på ingående axeln eftersom den då inte skall snurra...

//Niclas
Freemart
Är det svårt att byta lagret själv?
Jag förstår att det beror på mekar vana men om man inte har tummen mitt i handen o mekat lite förrut kanske man kan spara in lite på verkstads kostnader.
Si
70
Sickan
2002-75
De e nog urtrampningslagret som e dåligt!
För o byta de måste du ur med v-lådan!
Jag har aldrig gjort de på en bmw, men jag kan inte tänka mig att de ska vara så svårt på dom heller!!!

lYCKA TILL!!
rsarits
Om urtrampningslagret är dåligt så är förmodligen kopplingen dålig/snart dålig den med, byt den med. Du måste som sagt ta den växellådan. Lagret är inte alls svårt att byta bara lådan är borta.

Micke
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Det jävliga är å få loss lådan och all skit innan (avgassystem, skyddsplåtar, kardan). När den är lös är det bara dra av lagret från växellådans ingående axel. Fetta in och trä på det nya och ihop me skiten igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.