|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om nån har erfarenhet av vad Bmw säger om jag vill åberopa rostskyddsgaranti/goodwill, på tex en rostig huv, om man inte servat bilen hos en bmwverkstad? Tänkte ev anlita Jarls bilservice i Hbg då de är ca 1250 kr billigare på en oljeservice än Paulssonsbil. Anders | |
| 1994 när jag var i motsvarande situation med en rostig huv på en e36:a brydde de sig inte det minsta om servicebokens brister i fråga om aukt BMW verkstad. Skulle knappast tro att de har annan inställning nu. | |
|
Vid ett av de tre tillfällena jag utnyttjat rostskyddsgarantin så ville verkstaden kopiera serviceboken. Jag frågade varför och svaret var att bilen måste ha varit servad för att garantin ska gälla. Jag ställde då följdfrågan om den måste ha varit servad på auktoriserad verkstad och han svarade först ja men efter lite diskussion så slutade det väl med att bilen måste ha varit servad dock behövs ej auktoriserad verkstad. Har för mig att det på inspektionerna finns ett moment där det ska kontrolleras för rost. Kan tänka mig att vissa BMW-verkstäder kan gnissla lite om man kommer med en servicebok utan stämplar från auktoriserade verkstäder men jag tror dom kommer att ha svårt att neka garantiåtaganden för rost. Det är ju inte heller något direkt okänt problem och en oljeservice gjord hos en annan verkstad är ju inget som skulle få bilen att börja rosta... ___ //Ulf |
|
|
Jag var och visade min för BMW plåtis i Malmö på lunchen. Skall in på MrCap om ett par veckor så ja tänkte kolla om detta med rostskyddsgaranti verkligen gäller. Jag har en bubbelremsa vid midjelisten efter dörren (på höger bakskärm). Han tyckte inte det var vackert alls, gick o knackade bilens chassienummer och den har rostskyddsgaranti till 01/09. "Sen var det serviceboken, den ska ju vara fullservad hos auktoriserade verkstäder enbart", hette det. Det är den oxå, fram tills i förrigår, då jag hämtade den efter en insp.2 hos "icke-bmw-verkstad"... Skall dit imorgon igen med boken så han kan titta, fy f_n om dom inte fixar den asså, det är ju helt orimligt att dom inte tar den. |
|
|
Johan: det var på Förenade Bil på Aspögatan jag hade ovanstående diskussion. Han lär ju få svårt att motivera varför han inte ska godkänna reperationen i morgon när det hade varit helt ok om du varit där i måndags. Vilken praktiskt skillnad hade det varit om du igår stället hade haft bilen på Insp 2 hos FB? Hade dom då kunnat undvika att rosten dykt upp...?! Ger dom inte med sig så kan du köra till Theanders i Lund, där lämnade jag M5:an för garantiåtagande senaste och dom kollade aldrig i boken. ___ //Ulf |
|
| Ulf: Det var precis så jag tänkte göra oxå :) Jag bor i Lund, men håller mig gärna från Theanders... men i ett sådat här fall är jag såklart beredd att lämna till dom. De gjorde ett dåligt lackjobb på en 328 jag hade en gång.. men det är ju bara att ligga på tills det blir bra. | |
|
Johan: Har anlitat FB Plåt&Lack tre gånger och faktiskt var hyffsat nöjd alla gångerna med det utförda arbetet men servicenivån har alltig varit låg, trista att ha att göra med, aldrig färdiga på utlovad tid etc. På M5:an hade jag själv observerat rost på huvens insida samt i fågelbadet och när bilen var inne för en annan sak så bad jag dom titta på denna rost och godkänna den för reperation. "Rostinspektören" letade själv och hittade även rost på baklucka och en dörr. Fick snabbt tid och bilen var klar på utsatt tid. Var dock inte helt nöjd med lackjobbet...eller mer exakt efterpoleringen. Hade bilen inne en gång för åtgärder för de delar som syntes tydligt. Inget snack från Theanders sida och fick gratis lånebil men lackeraren som jag fick visa vad jag missnöjd med var en surgubbe. När jag fick tillbaka bilen såg den ok men i efterhand beroende på hur ljuset låg kunde man se att det fortfarande partier som behövde poleras. När jag nyligen var inne hos Vonne för att beställa lackbehandling så körde vi in bilen i deras lokal och belysningen där inne avslöjade verkligen att dom inte lägger ner någon själ i detaljarbetet. Efter polering och lackbehandling så är allt 100%. När det gäller övriga arbeten så har jag efter åtskilliga besvikelser slutat köra till FB och anlitar enbart Theanders i de fall jag lämnar bilarna till auktoriserad verkstad. Bra service och ett personligt bemötande. Vid ett par tillfällen har tagit mer ansvar än vad dom behövde och bl a ersatt en trasig PDC-givare kostnadsfritt. ___ //Ulf |
|
|
Mmm.. ja där ser man, tiderna kan ju ändras. Efter Servicear och Europlus-ärenden med M3 GT och Z3M föll mitt förtroende en hel massa för Theanders och sedan den tiden har jag alltid vänt mig till FB istället... men då bara i reservdelsärenden osv. Om DU får välja tyder jag det som du hällre anlitar Theanders till plåt och lack, eller? Man kanske skulle köra den till Theanders istället då... bilen skall som sagt in på en lackbehandling (stora master treatment på MrCap) med polerning och allt vad det heter... man vill ju ha så bra förutsättnignar som möjligt för en fin lack och det är lite viktigt att jag "hamnar rätt" på en gång nu när det börjar dras i detta. |
|
|
Hej! Lyfter denna tråden igen! Har nån här faktisk erfarenhet av ovan nänmda fråga? Vill inte gärna ringa den lokala BMW verkstaden och fråga. Risken är ju att dom noterar reg nr och sen kollar extra noga vid ett eventuellt garanti ärende... Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sedan hösten 2003 ska enligt Eu lagar o förordningar följande gälla angående garanti o service. Sedan är det ju en annan femma hur det ska tolkas och att de också ska leva upp till detta. MB har varit stenhårda men väldigt toleranta med rost garantierna om bilen varit helservat på MB verkstad. BMW har varit väldigt generösa och tillmötesgående över lag när det gäller rostskyddsgarantier, de har rostrepat en hel del mätarskruvade importbilar tex utan att bry sig om att kolla historiken alls.. Nu är det ju alltid så att man blir olika bemött på olika verkstäder. Ändrade EU-regler skapar nya möjligheter! Gruppundantaget för nybils garanti, som trädde i kraft 1 okt -03, ökar konkurrensen inom områdena: • Bilförsäljning • Service och reparationer • Reservdelsförsäljning - Detta skapar nya möjligheter för marknadens aktörer, men de stora vinnarna blir troligtvis bilägare och bilköpare eftersom den ökade konkurrensen ger dem både större valfrihet och lägre priser. - Tidigare har bilägarna tvingats låta märkesverkstäderna skötaservice och reparationer för att nybilsgarantin skulle fortsätta att gälla. De nya reglerna innebär att nybilsgaranti gäller ävenom man inte reparerar bilen på någon av de auktoriserade verkstäderna. Förutsättningen för detta är att bilen repareras eller servas enligt bilfabrikantens instruktioner och med sådana delar som är av originalkvalitet eller av motsvarande kvalitet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
328-Johan: FB eller Theanders för plåt/lack är väl tyvärr lite som pest eller kolera. Resultatet har som sagt varit bättre på FB men allt annat är bättre på Theanders. Och som jag beskrev så var det ju egentligen inte dåligt lackjobb och slarv med efterarbete samt lite annat slarv. Skulle jag stå inför valet igen så hade det nog med en lite marginal blivit Theanders. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.