AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.310

Dålig passform på stötfångare bak E46

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Har upptäckt att den bakre stötfångaren har glidit ner i skarven där den går ihop vid hjulhuset. Det är en liten pligg i kanten på stötfångaren och den syns nu väldigt tydligt och glipan mellan stötfångaren och hjulhusets kant är ca 5-7mm. Jag har haft isär stötfångaren bak tidigare för att se om den åkt ur glidskenorna men där sitter den perfekt. I hjulhusen sitter den ju fast med bara några plastskruvar. Har sett på andra bmw att stötfångarens kant hålls fast med någon form av skruv i hjulhuset men de gör det inte på min? kanske min stötfångare är till en kupé eller touring och inte till sedan som jag har? Någon som vet skillnaden?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Det ska sitte en metall bygel vid skärmkanten. ibland får man byte den

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Astvik: Efter att ha kikat i ETK så var jag hos bmw och köpte precis sådana metallclips eftersom de saknas på min bil. Nu undrar jag förståss var dom ska sitta och hur man får fast dem, någon vänlig själ som vet?

//Jonas

Dom ska sitta typ längst fram vid skärmkanten. Det ska finnas nått spår eller hål i karossen och sen ett spår i stötfångaren. kolla på dom gammla märkena så brukar det lösa sej. det kan hända att du får bruka lite våld...
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok, tack för tipset, ska kontrollera detta imorgon så får vi se om jag får dit dem.

//Jonas

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Så här ser det ut vid hjulhuset..

Länk

//Jonas

Te
30
Teo
330Ci -01
523i -96
Har samma problem på min coupé.. Blir nya "clips" efter omlackeringen i sommar. Va likadant på min förra bil, 523 E39. Lite våld ordna grejen!
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Nu så har jag monterat de nya metallclipsen som sitter i kant med skärmen i hjulhuset. Det fungerade perfekt men jag kan ju tycka att konstruktionen är lite väl vek men bara metallclipsen. Det är troligtvis en bättre konstruktion på E46 efter 1999 som min.

Clipsen kostade 18 kr styck på bmw

//Jonas

Kan trösta dig med att det inte har blivit bättre. Efter faceliften är det en liten plasthake istället. De små plasthakarna är gjutna i hop med hela stötfångaren. Om man glömmer att lossa dessa hakar när stötfångaren demonteras så är dom ett minne blott. Se: Länk
En auktoriserad BMW verkstad har nyligen pajat min kofångares plasthakar då jag lämnade in bilen för montering av dragkrok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.