|
|
|
|---|---|
| Kan man byta bromsvätska själv? I TIS beskrivs det att man måste koppla in BMW DIS. Är detta nödvändigt eller går det att göra på traditionellt sätt? Även på bilar men ASC+T? | |
|
Jag skulle aldrig hålla på och slabba med bromsvätskebyte själv på en så pass ny bil med avancerat bromssystem, inte när man får det bytt på auktoriserad BMW-verkstad för ca 400-600 kr med vätska och allt. Jag tror det stod 460 kr eller nåt sådant på min sista Insp. 2 då det även var dags för bromsvätskebyte vilket då tillkommer utöver priset för Insp. 2 Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Självklart kan man det. DIS behövs inte, och du nollar räknaren för bromsoljebyte med att bryta batterispänningen om du vill vara säker på att de inte byter i otid nästa gång du lämnar in den. /S |
|
|
___________________ Självklart kan man det. DIS behövs inte, och du nollar räknaren för bromsoljebyte med att bryta batterispänningen om du vill vara säker på att de inte byter i otid nästa gång du lämnar in den. _______________________ Det där med att bryta baterispänningen för att nolla räknaren för bromsvätskebyte, det tror jag inte mycket på. Därför att det är inte helt ovanligt att man bryter baterispäningen på en bil under två år av helt normala orsaker, och det skulle betyda att denna räknare i princip sällan skulle ha någon vettig funktion. Dessutom så har jag brutit batterispänningen många gånger under det sista året, och ändå så byte min BMW-verkstad bromsvätska när jag var borta på jobb och bilen lämnades till service. Lampan för bromsvätskebyte lyste inte när jag reste bort på jobb, men enligt verkstaden så lyste den veckan senare när de fick in bilen på service, så det bytte B-vätskan. När jag så kollade i mina arkiverade fakturor på bilen så stämde det för det var bytt för exakt 24 månader sen. Så, min lampa tändes efter 24 månader trots att batterispänningen brutits många gånger. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
över 24h? /S |
|
|
Ja över 24 timmar, då jag några gånger kopplade bort batteriet för att det skulle få laddas med laddare utan att vara inkopplat. Stod några dygn på så vis. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Bilen har ett "bra" minne, så att lossa batterikabeln hjälper inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.