|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med AC´n. pumpen slår igång och pumpar som den ska och systemet är tryckt och nyfyllt å allt men det kommer ingen kyla. verkar vara stopp i systemet. Finns det nåt vanligt fel man kan åtgärda?? MVH Larsa | |
|
är du säker på att magnetkopplingen på kompressorn dra? (den yttre delen snurrar alltid) Du skriver att den är nyfylld... byttes det några delar (torkfilter)? Vad har du för köldmedium r12 eller r134a? Men om kompressorn går och du har tryck i systemet..... vissa av kylrören skall då bli kalla i motorummet, medans andra väldigt heta.... Blir dom det? Jag är osäker på e36, om den har lågtryckgivare/högtrycksgivare. Annars kan det vara någon av dem som glappar (går att kortsluta och checka... men det tar vi senare =) men då skulle aldrig magnetkopplingen dra, hoppas det hjälper tillsvidare |
|
|
Som nämt - känn med handen på AC-kylrören som går in till kupén. Röret (ofta den smalare) som kommer från kondensorn och torkfiltret skall vara rumsvarm till jummen medans röret mellan kompressorn och kupén bör vara kall och tom. kondensera vatten vid fuktigt väder. är det tvärt om - kallt efter torkfiltret in mot kupén och röret till kompressorn betydligt varmare så har du för lite köldmedel och det kokar redan i ledningarna till evaporatorn (kupén). I det här läget bör du snarast fylla en blomspruta med såpvatten och spruta på alla skarvar och rörbitar du ser tillhörande AC:n för att se om det kommer bubblor någonstanns - gör detta medans du har gas kvar i systemet - har det blivit nära tomt på bara några dagar efter reparationen så bör du göra det _NU_ - börja att spruta runt anslutningsnipplarna (med locken orörda) och se om det bubblar där - ibland är AC-nissar väldigt slarviga/ointresserade och kollar inte att påfyllningsnipplarna är täta och rena invändigt eller byter ut dom när som är korriderade invändigt... (ibland undrar man vad deras akreditering gör för någon nytta... då de verka slarva/ointresserade på vad de gör trots all utrustning, reservdelar och tillgång till ren gas än någon GDS-are som våga sig på bil-AC själv trots bristfällig utrustning och stora svårigheter att få tag på rätt, ren gas...) Om det inte är någon skarv som verka läcka (titta runt och under alla klammrar etc. som håller rören - kan lätt bli nålhålskorrision i just infästningarna pga vägsaltet här i norden) så är kondensorn den största misstänkta felkällan och är dessvärre svår att felsöka med såpvatten - titta efter oljefläckar innan du blöter på med såpvatten, speciellt bakom kylfläkten framför kondensorn på många BMW-modeller då det samlas skit där i mellan, dränks in i vägsalt och så är kondesorn historia efter några år pga. korrision.... sådana läckor kan uppkomma kort tid efter en rep och fyllning då systemet jobbar med full tryck igen och det är fler korrisionsskador på G... |
|
|
tack för att ni tar er tid att svara... Det har tydligen kommit fram att det inte är nån cirkulation i systemet och det sa inte killen som fyllde systemet så jag har bytt torkfiltret nu iaf och tagit den till en skola där dom har all utrustning för att fylla och kolla AC´n. Svar på tidigare om jag var säker på att kompressorn slår igång.. ja det är jag för det har dom kollat men han sa att det som sagt är stopp nånstans Och läckage har dom oxå kollat. Tack för svaren iaf MVH Larsa |
|
| Och jag vet inte vad dom använde för medel | |
|
dom borde kunnat tipsa vilka tänkbara fel det kan vara när de fyllde upp systemet igen - med manometerställ så ser man kanska mycket vad som kan vara fel i systemet - får man ingen tryckskillnad mellan hög och lågsidan, då kan man ställa frågan - snurrar kompressorn övh. - att remskivan snurrar betyder inte att kompressorn fungerar, även navet måste snurra med (kan vara elfel som gör att magnetkopplingen inte drar etc.) om kompressorn snurrar men inte skapa någon större tryckskillnad mellan hög och lågsida så kan kompressorn vara trasig eller en eller flera av kompressorns ventiler har hängt sig eller tom. rasat. - manometerstället är kylteknikerns 'voltemeter' så att säga, utan en sådan är det ungefär som att jaga elfel genom att bara titta på sladdarna om du förstår liknelsen... |
|
|
Jag tar chansen och hoppar in i tråden en stund också. Jag upptäckte igår att min AC (330 - e46) inte fungerar så bra som den brukade. Den blir kall, men inte så kall som den brukade förr. För att kunna sitta i trafiken fick jag dra temp till 16-grader och dra upp fläkten en bit. Jag har inte papperna här nu (de ligger i bilen) men jag har ett kvitto på när jag provtryckte systemet och de fyllde på r134 för typ ett år sedan. Faktum är att jag är inte säker på att ACn har blivit riktigt kall sedan dess...? Jag har inte hunnit ta en närmare titt under huven ännu, ville bara höra vad ni tror. Låter det hoppfullt? |
|
|
Använd termometer och låta lösa sensorn vara instucken en bit i mittre ventilatione för att kolla hur kallt du får det vid olika fläcktpådrag och motorvarvtal. subjektiva bedömmningar tenderar vara osäkra. Själva evaporatortemperaturen brukar ligga på runt +5 grader om allt är OK. och du kan alltid prova att mäta tempen på utgående grövre och kalla röret mot kompressorn vid torpedväggen - om du lyckas få temperatursensorn att verkligen få termisk kontakt med röret så bör det ligga runt +5 grader vid halvpådrag av ventialtionen. (prova håll emot röret med stor bommulstuss eller servett så att värme från motorrummet och fingrarna inte värmer sensorn... vid full fläktpådrag och varmluft kan det vara varmare och kanske kräver högre motorvarv innan full kylkapacitet... mäta är att veta - tror gör man i kyrkan. |
|
|
Yes boss, will do. Jag återkommer med resultat när jag har testat temperaturen lite närmare. Dock har jag hittat en eventuell ledtråd till varför det spökar. Ibland har jag hört ett pulserande surrande ljud. Det surrar i kanske en halv sekund är tyst en stund (1-2 sek) och surrar till igen. Detta iriterande ljud har jag insett slutar om jag stänger av klimatanlägningen helt. Efter att ha läst runt här på forumet undrar jag om det skulle kunna vara värmeventilen? Jag läste att den fungerar med korta pulser, men skulle den kunna låta så? Lite off topic kanske... |
|
|
titta först på centrumnavet på kompressorn om den slår av ock på i ganska snabb takt ungefär som du skriver. Då är det med stor sannolikhet lågtrycksbrytaren som bryter pga. för lite gas i systemet och det är bara en tidsfråga innan den slutar helt. om det är en kompressor som reglerar med on/off så bör av och påslagsperioden vara 30 sekunder och längre i tid. har du en sådan kompressor med variabel kompression så skall den inte slå på och av alls. kolla också om smala röret (från kondensorn) som går in i kupen verka kallare (gärna efter torkfiltret) än det tjockare röret som kommer ut från kupén och vidare mot kompressorn - om så, så tyder detta också på köldmediebrist. om så, så är det bara att ladda blommsprutan med såpvatten och spruta runt överallt på alla ledningar och kondensor för att se om det kommer bubblor - gör det medans du har gastryck kvar. |
|
|
Tack alla som hjälpt till för alla tips å trix.. Nu funkar min AC och det var tydligen stopp i systemet och det var torkfiltret som var boven. Borde jag ju bytt på en gång..hehe Jobbet gjorde en skola och allt jobb med felsökning plus fyllning av systemet tog dom 500:- för. Kan inte klaga på den servicen och det priset..HEHE |
|
|
kylmedelskostnaden kommer man aldrig ifrån - dessutom har jag för mig att den är extraskattad gentemot alternativa vägas sas. annars var 500:- att få det fixat ett billigt pris för något som kunde vara mycket värre - eller som någon skrev ang. AC "allt under 10 papp i reparationskostnad får man se som bonus" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.