AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.955

Länkarmar, casterstag, bakre, nedre övre...hjälp! E34

Sc
45
Schyman
530I -94
Hej!

Jag tänkte byta mina casterstag då jag har kraftiga vibrationer vid 80km/h +/- 5-10km/h. Men jag behöver veta vad som är vad.

Snåla jag tänkte köpa dessa på biltema, men de har Länkarm Främre och länkarm Främre Övre. På Bildelskatalogen samma nedre och övre. Mekonomen däremot har bakre och främre.

Hur många länkarmar sitter det på bilen? Är länkarm övre samma som länkarm bakre, länkarm nedre samma som länkarm främre? Och visst är det bakre/övre som är casterstaget?

Jag känner mig förvirrad, hjälp mig.....

Och bör jag byta staget eller är det bussningarna som brukar vara slitna endast, isåfall kanske det räcker att byta dem? Då kan man ju byta alla bussningar fram på en gång även fast jag har begränsad budget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pos. 7 tolkar jag också som casterstag och pos.2 för länkarm. Länk
Men det finns olika bud på vad det heter hos olika firmor.
Här heter båda stagen casterstag/länkarm t.ex: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Det tunna staget sitter väl i läge "bakre övre" och det grova i läge "främre nedre".
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, det brukar vara förvirrande!

Casterstagen / tryckstagen är de bakre & övre, och är lite krökta: Länk
Länk
Finns bara i stål och det är gummibussning som brukar bli utsliten. På min E34 fick jag byta hela, eftersom även kulleden var glapp.
Länk
Länk
Det finns kompletta stag med monterad bussning att köpa, fördelen är att man slipper pressa bussningen på plats och inte behöver vara rädd om kulleden när man demonterar den. Den brukar sitta fast rätt ordentligt.

Det nedre främre staget finns i både stål och aluminium och har en rakare form.
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
45
Schyman
530I -94
Tack för mycket bra svar. Nu förstår jag, blir nog så att jag byter båda länkarmarna, styrleder och stabilisatorstagen och sedan en hjulsinställning på det.

Ska jobba i London nästa vecka, 930kr i skattefritt traktamente, jo ja tackar ja. Då får sig pärlan en riktig genomgång i framvagn.
Sc
45
Schyman
530I -94
Nån som vet om bussningarna ingår och sitter förmonterade på biltemas länkarmar eller måste dessa köpas löst?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ett tips, finns framvagnskit på tyska ebay.. alla 4 casterstagen (inkl bussningar), skrammelstagen och 2 styrstag (4 leder, 2 stag) för 1700kr fraktat.

Jämförelse, pris hos biltema (samma delar, troligen sveriges billigaste priser) är 3400kr, ganska exakt dubbelt så mkt. Och då får man inte stagen till styrlederna.
Sc
45
Schyman
530I -94
Hehe, var in och tittade på tyska ebay men fattar nada. Men jag ska klura på för om det finns som du säger så är det ju klockrent.
Sc
45
Schyman
530I -94
Tror att jag lyckats hitta den nu. Denna är det väl va?

Länk

Måste kolla så jag inte köper fel eller nånting. Ska bara klura ut hur man köper det nu också.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Yes, de är det! =)

Skitbra företag, beställt från dom 2 ggr.. alltid lika bra service!

Passa på o köp annat medans du håller på, endast 250kr frakt oavsätt.
Typ bakre bussningar, jag köpte bromsskivor och belägg för 700kr till framaxeln =P
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

[url]Länk

Där har du samma kit men med alustag, dock 200kr dyrare.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk

så smidigt att man kan redigera på de här forumet ..
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
tjena, kommer att beställa en sån kit. tänkte passa på köpa silentblock busningar.
vad heter dem på tyska???
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Silentblocken kallas ofta Tonnenlager på tyska.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
45
Schyman
530I -94
Fan Japmax, jag kommer att handla ihjäl mig, men bilen kommer att ligga fint på vägarna i sommar.

Men kom att tänka på en annan fråga, vad är det för fördelar/nackdelar med alustagen?
ATP har mycket prisvärda artiklar. Dock så har jag hört (läst) på tyska forum att kvaliteten inte alltid är på topp. Ofta rör det sig om "billiga asien-tillverkade delar". Har själv köpt länkarmar mm till min bruksbil (Passat) från ATP, hittils är jag mycket nöjd. Jag räknar dock med betydligt kortare livslängd på bussningar/leder än original, har läst om folk som köpt länkarmar till Passat där gummilagringen glappar efter 2500mil...ATP säljer för övrigt även "kvalitetsdelar" men då är priset ett helt annat (min länkarm kostad ca 30Euro, finns alternativ "kvalitetsdel" att köpa för lite över det dubbla beloppet)
54
10
540 Svart
540IA Touring 1995
Nedre bakre är nog slut i kulan och reservdelsbasen har beg för 450 kr, funkade för mig men nya kostar ca 850 kr.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Köp på bara! =)

Jag har köpt alla bussningar dom har i princip + bromsdelar, och jag är nöjd hittills. Det är klart de säkert inte håller samma kvalite som BMW orginal, men jämför man med tex mekkoprylar är de säkerligen samma grejor!

Och jämför man priserna på ATP med bmw orginal så inser ma ganska snabbt att de är fan inte värt den extrakvaliten att betala 4-6 ggr så mkt mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.