|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köra ner till Kroatien och sedan utmed kusten tillbaka till Italien, är det någon som har erfarenheter av vägarna i Slovenien och Kroatien? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag gjorde två bilresor till Kroatien 1979 och 1981 Porec /Umag. Via Saltzburg/Villach och även hem via Venedig Italien det var mycket små och krokiga vägar på den tiden. Rejält krokigt på kartan i vägatlasen :) och det stämde med råge. Men var där 2006 (dock med flyg till Trieste och buss till Porec) men kan konstatera att vägnätet är det som utvecklats ordentligt på dessa 27 år, dvs helt OK . Dock för övrigt var det sig väldigt likt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Motorvägen i Kroatien och Slovenien är helt o.k... Inte sämre än svenska motorvägar iallafall. Det enda vi råkade ut för var helt galna köer påväg hem från Kroatien, men annars var det lugnt. |
|
| Räkna med en hel del vägtullar, framför allt i slovenien. | |
| Omräknat i pengar, vad kostar då vägtullarna ungefär t o r? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Noterade att det var Passkontroller in och ut Slovenien /Kroatien visade passet 5 ggr från det vi landade i Italien tills vi kom fram. Blir en del köer vid dessa kontroller också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är inga problem i varesig Kroatien eller Slovenien, var där både sommaren 2006 och 2007 med egen bil. Vägtullar finns, men inget som stör speciellt mycket. |
|
| jag bilade själv ner förra året och har tidigare med familjen åkt ner varje sommar. man får räkna med att kostnaden för hela resan ner till kroatien hamnar på ca 7tusen kronor. inkl båt mellan trelleborg rostock eller om man nu väljer bron över till danmark inkl bensin tullavgifter mm. glöm inte ta med reflexväst samt köpa vinjetten vid österrikiska gränsen som du har framme vid vindrutan för o slippa onödiga böter :) vägarna i kroatien är bra. specielt nya motorvägen du har från huvudstaden ner mot kusten. | |
|
De inhemska förarna skall man se upp med. Min erfarenhet är att många inte drar sig för att köra om trots krokiga vägar med noll sikt framåt. De bara tar för givet att man skall flytta på sig. Jag kan leva med att de riskerar sitt liv, men inte att de riskerar MITT. Har tappat hakan mer än en gång inför kamakziliknande omkörningar. NN/ |
|
|
Tack för svaren, låter lovande! |
|
|
Har kört många gånger till och genom kroatien och slovenien och vägarna i kroatien har blivit mycket bättre, beror lite på var du ska köra. samma gäller i slovenien, kör du enbart motorvägssträckor blir d inga problem men däremot i landsväger ska man se upp för förare speciellt nattetid då de har tendens att köra fort och inte speciellt säkert. Viktiga e att hålla så långt höger du kan ifall de åker snabbt i kurvan och kommer på din väg. Men angående vägtullar är d inga stora pengar vi pratar om, lägg undan några hundringar fall i fall, alltid bra ha reserv pengar när du kör där. Man vet aldrig när man behöver dom. Lycka till o njut |
|
| Fina vägar men inget för sänkta bilar! Förra året pajade jag både fälgen och avgassystemet,bilen var iofs lite för mkt sänkt... :-) Kust vägarna i Kroatien eller Dalmatien heter det ju är fina... cabbe är att föredra... eller motorcykel :-) Vägen mellan Slovenien och Kroatiska gränsen är rätt så dålig,tänk också på att köra 60km/h på den sträcka... ananrs blir det böter,nästan bakom varje buske finns en polis :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.