|
|
|
|---|---|
| Hur går serviceintervallerna på E90 (bensin) Är det samma princip som det är på E46? 2500 mil (liter bränsle). | |
|
Bränslemängden mellan serviceitervaller är väl beroende på motorstorlek? En 316 och en 330 bör ha ungefär samma intervall men de drar markant olika. Det samma gäller givetvis för dieselmodeller. Men något svar på din fråga har jag inte. |
|
|
Serviceintervallerna på en E90 varjerar beroende på: Hur du kör (mkt kortkörning/stadstrafik, landsväg/långkörning). Så är räknas det även på tid (alla servicar har ett slut datum/"bäst före datum"). Men serviceintervallen på en bensinare E90 brukar ligga på 2500-3000mil. Lite längre intervaller på en diesel. Sedan så kan det självklart varjer på körningen och tiden som sagt. Denna typ av service kallas CBS (Condition Base Service). Kör man väldigt lite (ca 500mil/år), så kan man få göra en service redan efter 1000-1500 mil. Som sagt, många bäckar små :) |
|
|
Xtr4: "Serviceintervallerna på en E90 varjerar beroende på: Hur du kör (mkt kortkörning/stadstrafik, landsväg/långkörning)." till det kan läggas vinter eller sommar, tung gasfot, eller ecodriving, antal start och stopp, last i bilen etc. Som trådskaparen antyder så är serviceintervallen baserad på bränsleförbrukning. Det medför att körbeteende automatiskt räknas in. Men som du själv skriver finns det förutom detta en maximal tidsintervall från en service till nästa. |
|
|
Jag har inte kopplat upp min E91 mot en diagnosdator, men jag tvivlar starkt på att det skulle vara baserat på antal liter förbrukad bränsle som på E46. Där kunde man till och läsa av hur många liter som hade gått åt sedan senaste nollställningen. Med tanke på hur SI-enheten beter sig så skulle i varje fall jag bli förvånad om det förbrukningen var baserad förbrukning. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge, du har helt rätt, mätningen av bränsleförbrukningen har gått till historien. Nu är de med hjälp av sensorer som nästa service predikteras! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx CBS monitors various wear parts and elements, including the engine oil, the brake pads, and the microfilter in the air conditioning system: * The condition of the engine oil is monitored by a sensor in the oil pan. This sensor obtains the requisite information by measuring the electrical properties of the oil, which change as wear progresses and the additives in the oil become depleted. * CBS gauges the condition of the brake pads with the aid of electric contacts at the front and rear brake pads. The measured values and information detailing the frequency and severity of brake applications are the raw data used to calculate the current condition of the pads. * The condition of the microfilter cannot be measured directly by a sensor. Consequently, the control unit of the air conditioning system employs algorithms to calculate the microfilter's degree of contamination on the basis of various measured values, such as the temperature of the outside air and the extent to which the heating is used. The information display collects the data on the various wear parts and calculates the individual service intervals. The control unit for the central locking system and the immobiliser regularly requests service- and maintenance-relevant data from the information display. This control unit then copies the data and information detailing the time at which it was saved to the microchip in the car's remote control. |
|
|
Men för att förenkla lite när jag skall kolla begagnat, så borde det vara ca 2500 mil mellan stämplarna på en 325i? Lite OT men, detta gäller väl även E60-modellen? |
|
|
Någon som äger en diesel E90 som kan berätta ungefär hur långt det går mellan service? __________ |
|
|
Min förra E90-diesel (320d sedan -07) indikerade oljeservice vid ca 3600 mil, 7100 mil,och 10.800 mil. Vid 10.800 mil byttes även bromsvätskan, även om det inte riktigt var dags. Vid ca 9.000 mil byttes kupefiltret. Det var allt under ganska prick 2 år och 12.000 mil. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
3600 mil står det på min 320 E91 06:a för nästa oljebyte o service. Men sen blir det lite annat i mellan. Typ coupé filter om 1400 mil osv... |
|
| Någon som vet vad som görs på en vehicle check? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.