AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.270

Tickande motor efter övervarvning 325 e36

Pu
6
Punken
325 Cab -94
Hade en chaufför på min 325a och han lyckade få i 2an istället för 4an vid en omkörning, låg i cirka 140-150km/h. Den började inte ticka då utan jag märkte först att när jag skulle starta bilen så fick man ha den på startmotorn dubbelt så lång tid som innan, vet inte om de kan ha något med övervarningen att göra, men nu har den börjat att ticka i motorn ganska rejält (lät ingenting förut) vad kan ha hänt?

___
Nobody is Perfect, I am Nobody
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Uhhh,lika hemskt att höra sånt där varje gång...
Tror risken är rätt så stor att du krökt till någon/några ventiler eftersom den lär ha varvat till rätt bra genom att fått i 2:an i sån hög hastighet.

Tips, lyft toppen och kolla hur det ser ut där under.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske en eller flera lyftare som tagit stryk också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Usch då...
Skulle jag varit den chaffisen så skulle jag betala hela reparationskalaset direkt...
Verkar onekligen som att han/hon sabbat någon/några ventiler för dig..

Men>>>Ta åtminstone ett kompressionsprov nu på direkten för att om möjligt kunna få veta lite fakta om motorns kondition...

Mvh Janne.

Pu
6
Punken
325 Cab -94
Vad jobbigt och dyrt? de blev helt plötsligt! hur mycket komp ska de vara original så jag vet när jag ska kolla. Men jag tycker att de är konstigt att den inte började ticka direkt utan det började ju 2 dagar efter, men de är väl bara att riva isär och kolla antar jag.

___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..börja med ett kompressionsprov,det ska gissningsvis vara ca 13kg i varje "burk"(huvudsaken är att det är LIKADANT tryck i alla cylindrar ska jag skriva + - ca 1kg diff max),det kostar inte så mycket även fast du inte gör det själv(kanske tusenlappen på BMW eller annan lämplig verkstad.. vilken som)...börja med detta innan du "river" någonting.

Kan väl också hålla med om att det borde ha börjat DIREKT om ventilerna blivit skadade..skumt!
Kanske är något annat..lyftarna var det ju någon som pratade om tidigare..låter nästan mer åt det hållet nu,men vet inte alls..

Mvh Janne.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Gjorde samma sak på brorsans dåvarande Golf VR6, som tur var så släpte jag aldrig kopplingen helt, hann se hur varvräknaren drog snabbt upp och över rödmarkeringen. Frikopplade direkt. Ibland ska man ha tur :)

Hoppas det inte blir för mycket kostnade och jobb med bilen.

Pu
6
Punken
325 Cab -94
Har nu gjort ett komp test och på sjätte cylindern är de lite drygt 2kg mindre.. hjälp?

___
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta ett papprör eller liknande och sätt mot ventilkåpan och lyssna i andra änden om du kan lokalisera tickandet till ovanför sjätte cylindern. Det kan vara en något krökt ventil, men då det skillde relativt lite kan det ev. vara en lyftare som gått sönder och inte kan hålla trycket. Då får du lågt ventillyft och kompressionen blir lite lägre. Försök att klargöra om det är en lyftare innan toppen rivs ner.
Hmm...Borde inte ett "leakdown test" avslöja en krökt ventil? Det borde ju "pysa" betydligt mer vid 6:ans cylinder än de övriga...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänkte också på ett "leakdown test och det går ju hyfsat bra på insugssidan. På avgassidan får man nog se till att få rejäl babord slagsida på bilen och pytsa i på utblåssidan.
Pu
6
Punken
325 Cab -94
okej men "leak down"? vad är det?

___
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kontrollerar ventilens täthet genom att hälla någon flyktig vätska i insugningsporten resp. avgasporten t.ex T-röd. Vätskan stannar då kvar om det är tätt. Om inte rinner den ner i cylindern. Du får i så fall demontera grenrör samt insug. Ventilkåpan bör vara av för att se när ventilerna är, eller bör vara stängda. På avgassidan kan det bli knixigt att göra det testet med toppen monterad p.g.a dess lutning.
Ho
12
HovstaSX360
M3coupe smg -97
530iA touring -01
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åhå, jag har förväxlat begreppen lite här, sorry!
Visst då är jag med på att ett "leak down" test är lämpligt då det rör sig om trycksättning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.