AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.882

Byte dörrhandtag

Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej,
har precis köpt "min dröm" Z3 2.8. Någon som vet hur man byter dörrhandtag?

Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej igen,
det gäller handtagen på utsidan!

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
varför ska du byta dörrhantagen? om det är för att byta dessa mot kromutförande, så kan du lika gärna köpa kromade plåtar som är avsedda att sätta på befintliga dörrhandtag, då originalhandtagen ändå bara är av kromad plast, så det är inte någon större kvalitet på dessa.

En annan sak är att du slipper ett stort jobb, och dessa kromhandtag finner du på sajten BMW på E-bay, och är ofta förekommande
mvh Uffe/bildock
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Bildock! Nej du...klart de ska vara äkta om man får för sig byta dörrhandtag...de är inte i nån kromad plast nej äkta krom! Däremot de påklistrade som inte täcker ser illa ut allt är kromad ABS plast...Visst de äkta kostar men blir kanon jämfört med påklistrade. Att byta dem tar en massa tid men gillar man krom så är det värt det. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Visa användare
886
bildock
nu är jag inte med riktigt, jag köpte original, och jag blev så besviken för att dessa var endast kromad abs plast liksom de svarta originalhandtagen är, de lösa man sätter dit som jag själv senare köpte är kromad metall.
Uffe/bildock
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Som jag uppfattar det har jag beställt riktiga kromade dörrhandtag. Åtminstone är det vad jag hoppas på. Vi får se när de kommer.

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Mina är då i kromad metall, kan det finnas olika varianter? De en helt annan tyngd en de svarta plastläpparna som lättare, minns inte priset men de var svindyra. Kan det varit runt 5000kr paret? Forts följer säkert. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Visa användare
886
bildock
det är möjligt att det kan finnas olika utföranden men jag är tveksam, biten som sitter runt ovanför själva handtaget var samma identiska del men bara kromad alltså abs-plast med bmw och nummer ingjutet i plasten, den andra delen med själva handtaget såg jag aldrig, vet ej om den biten gick att köpa lös, den kanske bara fanns påsatt på hela låskistan och då kanske den levereras med ett metallhandtag, men gör man verkligen två olika utföranden då handtaget också kunde kromas om det nu är ett plasthandtag, besviken blev jag i allafall och då jag aldrig behövde hela låskistan så brydde jag mig aldrig om fortsatt forskning, utan jag nöjde mig med utanpåliggande kromdesign
mvh UffeBildock
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köper du ett kromat handtag från BMW så är sjävla handtaget i krom och hela låsmekanismen medföljet. Belägget runtomkring handtaget är i kromad plast. Har för mig det skulle kosta typ 3.500kr att byta till kromade hantag. Känns inte helt värt ...
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Highway star: Det kan stämma som du säger handtaget är i metall det ser känner jak klart runt om svårare se när det monterat men hela låsmekanismen ingår och som sagt dyra. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej, jag har fått delarna till handtagen nu och monterat dem. De är tillverkade i metall med kromad yta. I paketet medföljde rengöringsduk och primer. Baksidan av delarna är dubbelhäftande (3M). Jag tycker resultatet blev mycket genuint och jag rekomenderar det! Beställde på MotorMec i England till priset 65 pund.

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Bild? Gärna närbild..... Adress till firman på nätet?
Jag köpte de kromade plåtarna som sitter runt handtagen på BMW.
Kostar nån hundring! Dom var ej av plast heller.....
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Magirus, jag har en bild här men vet inte hur jag ska bifoga den. Ska jag maila den till dig? Firman heter MotorMec och ligger i England.

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
bildock och ozzikatten:

Skall också byta delen som sitter över handtaget. Kromad plast. Men jag får inte dit den. Den gamla har avbrutna spetsar. Trodde det bara var att trycka dit den men den fäster inte alls och fjädrar bara med.

Hur fick ni fast överdelen, "bågen".

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Den har jag bytt, men man tryckte inte bara dit den - den skulle stickas in och skjutas bakåt om jag minns rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.