AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.808

Till alla med trött m3 3.0!

Sida 6 av 9
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
kul att den går bra nu :) så nu vill du behålla bilen va?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Aquilla"

Ja jag tror det. Vanosen är ju nästintill knäpptyst också. Så det e skönt. Testa det på din Alpina.
Blir nog till att göra rent lmm:en också.
Sen blir det till att kolla olika intervall tider, så man ser hur den verkligen går.
Före o-rings bytet gjorde den ju 100-150 på ca 5.7.
Men nu känns den ju bra mycke piggare. Drar ju hela registret nu så det kan bara bli bättre. Intressant att se vad den gör 100-200. Mvh
pg_ice
5sec blankt gör min 100-150 men då är det ju lite mods på

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hoppas komma ner dit också pg!!!
Avgas mm mm sen ska det bli åka av ;)
Fattar bara inte hur man får loss lmm:en. Ingen som kan beskriva i detaljerad form. Kan vara den som e lite bov i dramat också. MVH
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
5,3, 5,7 sek 100-150???? kompisens m3 e46 cab gör bara den intervallen på 5,9 sek? visste att en sån får kämpigt mot en 3,2 men mot en 3.0 låter lustigt. även lustigt när jag körde jämt med han mot alpinan upp emot 200 kmh då han blåste upp pga av att automatlådan slirar bort 100 hk. jag är inte imponerad av e46 på något område...
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Aquilla"

Ja den gjorde som sagt 5,7 med dåliga o-ringar plus brott på ena kabeln till magnetventilen. Nu är allt fixat och den går riktigt gott nu. Jag tippar jag kommer ner mot 5 sek 100-150.
Låter lite dåligt för en e46:a fast iofs cab:en väger väl lite mer än coupen/sedanen. Men trodde allt den skulle vara snabbare än en 3.0:a.
Ja det är mycke prestanda för pengarna m3 3.0. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Vill bara säga att vanosväxellådan blev knäpptyst efter att jag fixa kabeln..Inte ett ljud fast oljan va på 100grader. Najs! Mvh
pg_ice
Aquilla: du utnytjar inte toppeffekten helt mellan 100-150 på 3an
tippar på att E46an knappar in efter 150kmh och drar ifrån till toppfarten
Jag har nu med bytt oringarna till magnetventilerna och vilken skillnad sen. Bilen går mycket jämnare, bättre och mjukare i gången nu, Samt att det lilla oljud jag hade i vanos förut är helt väck (vid kallstart). Bilen är märkbart rappare nu.

Gjorde rent lödningarna på magnetventilerna och LMM samtidigt med. Så tyst, mjukt och fint som bilen går nu har den inte gjort förut under den tiden jag haft den. Och allt detta för en struntsumma gör det hela ännu bättre =)

Säger som pg_ice, ut och byt oringar med er nu M3ägare, inte speciellt svårt och tar inte mer än nån timme eller två.

Om de är slitna så ger det nog mer tillbaks i effekt på bilen än vad ett enbart ett chip gör. Och MYCKET billigare än detsamma. =)

/Jonas
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
"inte speciellt svårt och tar inte mer än nån timme eller två"

Om man inte lyckas dra av en av bultarna ja :P Ska ta tag i borrningen nu nästa vecka kanske.. om jag orkar.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Ingen som vill sätta ihop en liten "guide" med bilder & beskrivning? :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Zobra"

Skruva bort locket som sitter på vanosen,sitter med 5st skruv.
När du fått bort det så kommer du se magnetventilerna.
Sen tar du en polegrip och greppar tag i ventilen, ta det varsamt.
Dra polegripen utåt samtidigt som du vrider lite på den.
Då kommer magnetventilen komma ut och du kommer se 2st kablar och ett kretskort som sitter på ventilen. Rengör kretskortet samt lödningarna.
Byt även o-ringarna som har dim: 14,5*1,8 / 23,52*1,8.
På med locket och i med skruvarna,sen är det bara att tuta och köra. Mvh
Något att tänka på eller som en beskrivning när det gäller M3 3,2 Länk

M. Pedersen
Nån som vet åtdragningmomentet på skruvarna 17 Länk

M. Pedersen
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
///M///

Har ingen vetskap men jag ser ju på bilden att det sitter 2st magnetventiler där. Misstänker att det är lättare att göra rent på insugs sidan, ingen aning hur det ser ut på avgassidan. M3 3.0 har ju bara på insugs sidan. 3.2 har ju på båda sidor. Men du kan nog göra rent insugs sidan utan större problem. Är nog samma som på 3.0:an. Mvh
pg_ice
///M////: vet ej men dom satt hårdare än normalt så dra åt dom lite hårdare än vad du brukar.

jag köpte nya skruvar(nr:17) till locket för säkerhets skull.

man har ju läst att det var dom skruvarna till 3.2an som gick av så att magnetventilerna lossnade och all olja sprutade ut vilket fick vanosen att rasa på engång.
rätt logiskt ;)

tänk på att det enbart är locket som håller ventilerna på plats!
ventilerna trycks mot locket så det gäller att det sitter.
pg_ice
enligt länken så är det runt 100bars oljetryck framför ventilerna så det är lite kraft som trycker dom utåt :)
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Funkar detta på samtliga modeller med vanos eller enbart på m3 e36???

pg ice: bor i nyköping för tillfället, vi får träffas upp nån dag och kika på varandras bilar...

Tror jag sett din bil i nyköping 2 ggr, fin om det va den...
pg_ice
det kan omöjligt ha varit den du såg :)
jag har bara varit där en gång i år och det var kl7 en lördags morgon
pg_ice: Jag köpte också nya skruvar för säkerhets skull. På sidan 2 Länk stod det faktiskt 8 Nm men det skiljer i artikelnummer på 3,2:an mot 3,0:an. (07.11.9.900.677 vs 07 11 9 900 230) Jag provade och lossa mina och det gick förvånadsvärt lätt.

M. Pedersen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.