|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
pg_ice |
kursu: 90% säker på att det är magnetventilerna. funkar dom inte som dom ska så kan man tappa 40-50hp och en hel del vrid! har sett bänktpapper på kass vanos där motorn bara gav 250hp och 230nm vid 3000rpm jämfört med nästan max vrid 320nm vid 3000rpm om den är frisk. så vanosen har en stor betydelse för hur bra det skjuter på. och det är ju magnetventilerna så styr det hela så mycket hänger på dom. |
|
pg_ice Mjo ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Nu hitta jag på en skyddslack på Elfa som borde funka =) Skyddslack SCC 3 Art Nr: 80-799-56. Är vel lika bra att beställa någon typ av rengöring på en gång. |
|
pg_ice |
testade lite förut 30-160kmh eller vad det vart nu ska ju bilen mappas med unichip så lite till går det nog att pressa ut :) Länk |
pg_ice |
bromsbeläggen är dåliga därav triangeln så det är inget att bry sig om :) har beställt nya. |
|
Ser bra ut pg_ice. Nu är insuget på plats bara chippet kvar. Har beställt nya oringar till vanos med. De var inte i bästa skick vill jag lova. Hoppas på resultat nu. Konstigt att de har slitits så fort. Det monterades nya vid vanosbytet vid 12000mil, bilen har nu gått 14500. Känns inte det lite? /Jonas |
|
|
Hmm, såg att jag själv skrev som en kråka nu. Mena givetvis oringar till magnetventilerna. =) /Jonas |
|
|
"pg_ice" Den gick riktigt bra du. Misstänker att mina o-ringar inte är för bra. Hoppas att det gör skllnad det också. Borde det väl göra va? Och 3 grader fel på kammen vid tomgång kan ju bli ändå mer fel vid höga varv. Ingen expert men det hoppas jag du är! ;)Mvh |
|
|
"pg_ice" ps: varför tutar du så???hehehe |
|
pg_ice |
tackar japp nu skickar den på som den ska. JH: det var ju på tiden med insuget!! hunnit starta nåt än eller :)? ang o-ringarna så kolla på bilden och glappet som är vid den minsta. Länk jag tror inte dom är optimala orignal dom skulle ha varit bredare det som händer nu är väl att dom plattas ut så mellanrummet fylls. iofs ingen dyr historia att byta och inte heller så svårt så det är inga problem. Fritte: du lär nog märka skillnad med nya o-ringar jag gjorde det och då såg dom ut så här dom gamla. Länk innersta ringen är rejält tillplattad så där läckte det garanterat. den yttre ringen höll tätt iom att det inte läckte ut nån olja. |
|
"pg_ice" Jag ska ta och åka till Rigo i Halmstad så får han kolla på magnetventilerna så det blir riktigt gjort. Kan inte avgöra själv ifall en magnetventil är dålig eller ej. Blir nog till att byta till nya magnetventiler. Känns bäst så. Kostade 6000:- och det tycker jag det är värt då man lär få maximal effekt istället för att bara byta o-ringarna. Nya magnetventiler och o-ringar + ingen ärjning lär bli stor skillnad och det ser jag fram imot. Mvh |
|
pg_ice |
helt onödigt att byta dom om dom funkar och håller tätt. det är ju en ganska simpel konstruktion(tror jag hehe) så antingen funkar dom eller så funkar dom inte alls. om man bortser från strömmen/kontakten till dom då när du tar bort dom så fixa ett vanligt 9v batteri koppla på ström på ventilerna och lyssna så dom knäpper gör dom det så funkar dom och då är det helt bortkastat att köpa nya. |
pg_ice |
sätt dit nya o-ringar och provkör bilen återkom sen med en kommentar då har du troligen 6000 att lägga på annat :) |
pg_ice |
613.8 $ går två ventiler på föresten låter som han försöker att blåsa dig ;) |
|
"pg_ice" Jo det e ju sant det du säger, kanske ska koppla på ström och se hur det verkar. Ska ta och byta o-ringarna så fort dem kommer. Beställde dem i veckan så nästa vecka ska det nog vara fixat. Men tror du det kommer märkas mycket med nya ringar? mvh |
|
pg_ice |
det märks helt omöjligt att svara på beroende på hur slitna dom är nej fan nu spöar sverige canada ;) |
|
Hejsan,har kollat upp mina vanos-ventiler inga ärgningar alls på lödningar oringararna såg okej ut dom oxså,rengjorde allt ändå.Men dom 4 skruvarna satt verkligen tajt o hårt,trodde jag skulle dra av dom,packningen bytte jag blev silicon.märkte ingen skillnad efteråt,den går likadant.Bara leta vidare. det märkliga är att när oljan når 80gr så går den så jävla bra,förrutom tomgången o krypkörning,men m3-orna verkar gå som bäst när man pressar dom,det är bara hålla ut tills bilen-oljan blir riktigt varm. Tony. |
|
pg_ice |
gå som bäst när man pressar dom? hur menar du? dom ska gå jämt annars också. går din som en påse nötter när du inte har fullt så kan det vara lambdan enda gången lambda värderna inte gäller är just vid fullgas |
|
Det jag menar är att när den är kall så går den som en påse nötter,när oljan börjar nå 80gr så går den riktigt bra och pressar man den så verkar den gå ännu bättre.avgasvärderna är nyss mätta o är helt perfekta,nåt skumt är det vet bara inte vad. Tony |
|
|
Tune - Har du rengjort din LMM. Min gick som du beskriver det innan jag rengjorde min LMM. Blev ordentlig skillnad efter att jag rengjort min. Mvh Markus |
|
|
Hejsan,LMM är nyligen rengjord,kanske hjälper o rycka batteriet en timme o se om den läser av nya värden.vart sitter bensin-slangarna,måste insuget bort. mvh Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.