AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.795

Till alla med trött m3 3.0!

Sida 2 av 9
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Hej! Angående vilka kablar som har ström kan jag kolla när jag byter o-ringar. Som jag beställt idag. Så tycker jag du ska uppdatera hur det blev efter rengörningen. Tror du kommer märka skillnad.

Tänkte jag skulle ladda upp en filmsnutt som jag tog efter rengörningen av magnetventilerna där jag drar på från 95-155. Va ju iofs meningen från 100-150 men det tar ändå runt 5sek. Kommentera gärna om ni tycker den går som den ska. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Länk

pg_ice
kom precis hem från mekonomen men nån lectra clean finns inte i deras sortiment.
trotts att dom har 100 tals CRC sorter.
fick tag på en vanlig CRC Electronic cleaner
hoppas den funkar.

Fritte:
runt 5-5.5sec 100-150 är normalt
men för att kolla toppvarv och effekten där så testa 100-200 istället
växla strax innan varvstopp på 7400RPM
pg_ice
siså där då var det rengjort!
som nytt igen

CRC Electronic Cleaner och en borste var allt som behövdes
Sprayen löste all oxidering utan problem.

några före och efter bilder:

Före:
Länk

Efter:
Länk

bild på nya O-Ringarna
Länk
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
pg_ice

Blev det någon skillnad när du monterat tebax dem då? Beställde oringar och packning idag så får dem vel nästa vecka och då blire rengöring =) Fina bilder btw
pg_ice
monterar dom i morgon.
låter dom torka över natten.

ärjningar är ju aldrig bra,det stör ju signalerna.
som Fritte var inne på så har styrboxen svårare att veta hur ventilen jobbar om inte signalerna är rena.

en grej jag märkte nu sen jag bytte o-ringar (dom är inte helt nya,har kört med dom i ett par veckor)
är att nu när man släppet på tryckröret för oljetillförseln till vanosen så har man tryck vilket man inte hade förut.
förut när man lossnade på tryckröret så kom det ingen olja,ett tecken på att det läckte.

pg_ice
förtydligande: man ska alltså lossna lite på tryckröret innan man tar bort ventilerna för att släppa ut överflödig olja
gör man inte det och tar bort ventilerna så får man en gratis dusch
så tänk på det.
pg_ice
det lönar sig att granska ventilerna :)
nu upptäckte jag att höljet är uppfläkt på ett ställe på ena ventilen så det är helt öppet in till ventilen.
inte så lyckat

blir till att köpa en ny
Länk

så kika även på höljet runt ventilerna så det är friskt och inte har några hål i sig.
pg_ice
undra om Nasa var lika nogranna när dom granskade o-ringarna som var fel på till Challenger..tvivlar på det ;)
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Pg_ice där du har hållet så sitter det ett filter. Det är nätet i filtret som gått sönder. Det påverkar inte effekten.

Men det är bra att bytta så att man har ett helt filter.
pg_ice
överkurs kanske men är det nån som vet OM det är oljetryck innanför membranet/höljet?
jag har nämligen brott på ett ställe på båda ventilerna ser jag.

oponera att det är ett högt oljetryck innanför höljet
oljan sipprar ut och lägger sig i utrymmet mellan den lilla O-ringen och den stora vilket borde skapa ett enormt tryck utåt på ventilen.

skulle det vara oljetryck där och ojan lägger sig i utrymmet så borde ju ventilen vara dyng full med olja när man tar bort den,vilket inte var fallet nu.

frågan är om det bara är luft under höljet?
några som vågar spekulera? isåfall kan man ju fortsätta att köra med dom som dom är.
pg_ice
alright Sly
då är det "bara" ett filter det där höljet
tur det då :)
pg_ice
pissväder så man har inte hunnit testa så mycket
största skillnaden är väl att den inte tvekar vid gaspådrag,klipper till direkt nu!

var uppe på runt 7800rpm på 2an utan en tendens till att sacka.

var det "skapligt" förut så är det fan klockrent nu :)
nu kan man inte begära mer från 3.0an
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Hej! Kul att det funkade för dig också. Som sagt så fick jag tillbaka det rätta bottenvridet. Kommer direkt vid 2000rpm och drar utan att tveka till varvstoppet. Så det verkar påverka mycket hur lödningarna ser ut. Ps: Ska ta bort magnetventilerna när jag får mina o-ringar, men jag funderar på vad man ska använda sig av för att få ut dem. Går det med bara fingrarna eller ska man ha mejslar eller liknande. Vill ju inte rycka och slita i dem allt för mycke. Är det bara att trycka in dem i bott sen då eller? Eller klickar det till eller liknande? Tacksam för svar. Mvh
pg_ice
använd polygrip och tryck inte för hårt runt ventilen

har du riktigt dåliga O-ringar så går dom lätt att ta ut ;)
pg_ice
japp det klickar till sista biten om du har friska o-ringar
tryck dit dom sakta första biten så du ser så att dom sätter sig
sen är det bara att trycka till så dom hoppar in sista biten.
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Mr.O

Bytt ut alla tändspolar nu mot helt nya och bilen går riktigt bra nu, det enda är vel standardgrejjen att den tvekar lite vid 2500rpm ungefär men ska plocka bort magnetventilerna nästa vecka och byta oringar, göra rent - återstår att se om det blir bra då.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En sak att tänka på grabbar!
Har en lödning erjat och gjorts ren,kommer den snart att erja igen. =(
Använd en icke elektriskt ledande kretskortslack över lödningarna,så slipper ni erjningen på ett långt tag.
Bara ett tips! ;-)

Mvh Patrik
Har lödningen oxiderat så pass att det blivit dålig kontakt så löser man ju inte problemet genom att rengöra den på ytan. Möjligen mycket kortvarigt.
Vill man återställa kontakten lite mera permanent så får man löda om.
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
M635 forever

Tänkte i de banorna jag också men var köper man sån då, hittade inte på Elfa och dem borde ju ha!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.